Fint väder - ingen som kan plasta hösilaget

Sv: Fint väder - ingen som kan plasta hösilaget

Jag har en vändare men slåttern är trasig.. tyvärr bor jag typ 50mil ovanför dig.

Jag hann halva gärdet så sa tallrikslåtten upp sig. En med rem i botten, så jag har meckat i två dagar för att inse att jag blir tvungen att byta rem.. Den byttes i fjol.. och det är inte billigt. Så nu fick jag leja bort den sista slagningen.

Fasen att man håller på med detta, smidigare att köpa hö..
 
Sv: Fint väder - ingen som kan plasta hösilaget

Ja jag insåg snabbt ikväll att fasiken nu måste jag ju sticka till foderhandeln och köpa mer hö imorgon, hade ju räknat med att vi tom skulle få in en del eget torrhö att använda över sommaren på söndag, dessutom brukar vi alltid ge dem en del av det slagna under torkperioden så av det skulle jag ju ha en del av givan fram till söndag, nu blir det ju inget torrhö och allt på fälten försvinner ju in på torsdagmorgon så de fåtal höbalar jag har hemma räcker ju inte långt. Inte heller lär det ju bli någon höförsäljning på fält på söndag som många hade planerat så även planen på att köpa en lastbil med 100 balar för att dryga ut vårt smög ju sig.

Frågan är hur mkt tappar egentligen ett hö som fått sig ett par ordentliga åskskurar på andra torkdagen (är ett ställe en bit bort som högg sitt hö "fel" dag men som borde få det hundra tort om de bara pressar in det innan regnet kommer, de har verkligen mängder så borde gå att tigga sig till att få köpa några balar (de brukar köra in det som stora rundbalar), men frågan är hur mkt det tappat på allt regnet det fick.

Sitter och glor på annonser har hittills bara ringt på kombivändare (alltså sådan med två rotorer som strängar det igen direkt).

Har någon en aning om hur den typen funkar som ser ut nästan som en transportör i miniatyr alltså de ser ut ungefär som att de plockar upp det med piggar som en press och att det sedan åker ner igen bakom ? Det står bara vändare på dem men borde de logiskt inte lägga tillbaka det i strängen igen, om så är fallet blir strängarna luftiga av en sådan, för det tycker jag är en klar fördel med den vi haft att strängarna landar så luftigt sedan så att det torkar ordentligt inne i dem också.
 
Sv: Fint väder - ingen som kan plasta hösilaget

Jaha och nu är prognosen ändrad igen dock är de nu inte överens om södra skåne får regnet eller inte dock ser det ut som att det kraftiga som de lovade först snuddar kusten men inte går in över land så det verkar som att oavsett vem som har rätt så klarar sig torsdagen (om nu inte molnet bestämmer sig för att ta en minimalt nordligare kust än vad de beräknar och det osäkra är mer natten till fredag där den ena menar regn och den andra upphåll. Med tanke på att det skall blåsa upp rejält idag tydligen så känns det ju ännu mer opålitligt hur träffsäkra de är med prognosen. Hm står fast vid beslutet att ta in hösilaget imorgonbitti så slipper man oroa sig för att få hela den stora skörden bortregnad om de har fel, frågan är om man vågar spara kvar en del till torrhö, skulle verkligen behöva det blir till att hårdgranska prognoserna under dagen.
 
Sv: Fint väder - ingen som kan plasta hösilaget

Dom vändare och strängare som jag gillar bäst är dom en jätterotor på, som man kan vända eller så hänger man upp en arm och ett skynke och strängar mot. Dubbelrotorer viftar bara runt det. Med en enkelrotor så kan man slå ihop strängar eller sära, beroende på hur mycket eller lite man vill ha i strängarna.

Jag kör inte så jättemycket hö, utan har några ha, så jag har faktiskt en gammal, gammal sidvändare anno 60-tal;). Den är ful som :devil:, men är skit bra.

Jag har fortfarande inte fått snurr på slåttern. Jag har letat överallt efter en dubbelkilrem till ÅLÖ slåtter, och har faktiskt hittat en som kommer hit i morgon och monteras på fre morgon. Sen är vi fit for fight igen :laugh:.

Sen måste jag hämta den jättegamla löspressen som jag lånar varje sommar och servar och motionerar. Den är inte till salu, men jag får låna den och det är jag ju tacksam för istället för att ha en egen stående och ta plats.
 
Sv: Fint väder - ingen som kan plasta hösilaget

Fick tag på en vändare i morse så vid lunch vändes resten.

Och nu kan vi fira lyckad skörd, var precis på väg ut för att rida en häst jag måste rida ikväll när ingivelsen säger mig att är inte det en press som kommer hittåt på vägen (hörde alltså bara ljudet men de stora traktorerna med den stora new holland fyrkantspressarna har ett speciellt ljud.
Vi ringde ju när prognosen blev osäker för att få in vårt så tidigt som möjligt på torsdag (de hade heltjockt idag) så de viste ju att vi ville ha in och jodå det stora åbäket skulle hit, så nu är de i full gång och pressar himlen är klarblå inte ett moln i sikte och solen skiner, höet är kanonfint, nu skall det bara bli spännande att se hur många balar det blir av det.
En stor eloge till grabbarna som försöker jobba undan för att rädda så många skördar som möjligt om regnet kommer.

Kommer dock bli nattarbete för mig då den hästen rider jag icke med stora pressen dundrande bredvid för att inte snacka om den gnisslande plastaren, så det blir bara till att ta en nattlig tur när de är färdiga.
 
Sv: Fint väder - ingen som kan plasta hösilaget

Så nu var hela skörden bärgad och ligger snyggt och prydligt staplad. Har kört på en ny storlek av bal i år så väldigt svårt att säkert veta hur mkt det blev iom att man inte har koll på vikten (köpte samma typ av balar i våras och med en ts på 60 i det så låg de på 550kg ca. Nu är vårt torrt som hö så lär ju bli kanske 450 kg per bal i dem).

I så fall har vi nu fått in ca 23 ton och det är ungefär 9 månaders förbrukning så en bra andra skörd på den nya vallen så är årsförbrukningen säkrad.

För övrigt är jag helt lyrisk över vår nyinsådda vall, maken till fin timotej har jag nog aldrig skådat och det blev verkligen ett underbart hö, lite tidigt i skörd på det så den blir nog rätt kraftiga analysvärden. Hela luften luktade av riktigt fin timotej man skulle kunna sitta och lukta på en tuss hela dagen, vilket är jättebra när man som jag egentligen är allergisk mot timotej :angel: men vem kan motstå lite kli i ögonen får man stå ut med.

Nu skall min nya förälskelse gödas så att den ger mig en stor skörd till av härlig timotej så att jag slipper köpa in extra i år.
 
Sv: Fint väder - ingen som kan plasta hösilaget

I natt har sambon sorterat min dubbelkilrem så den är i byn nu iaf. Så jag hoppas att posten tar med sig den hit sen, så jag slipper åka 6mil för att hämta den. Imorgon bitti mellan 7-8 kommer en bekant och sätter dit den, och sen har jag min dag räddad, vad jag ska göra.. Ett halvt ha kvar på de gärdet jag hölls med. Och sen har jag ganska många ha att slå på ett annat ställe som är ny mark för i år. Jag var precis och kollade på det och det är inte så högt med tätt.

Nu har iaf sambon jobbat färdigt för denna vecka så då kanske jag kan få hjälp. Jag har varit själv sen i måndags med djur, barn, gård, hem och lagning av grejjerna. Jag skulle behöva 72timmars dagar..:o

Nu skriker den lilla i högan sky så jag måste ta reda på honom..
 
Sv: Fint väder - ingen som kan plasta hösilaget

Har haft fullt upp och inte haft tid att kolla här inne på några dagar.

Yes, Jippi!!! Mitt är också inne och allt har gått bra, ganska i alla fall. Fick ca 40 ton hösilage och ett par ton hö.

Min vändare la också av i Måndags. Sökte efter en ny kilrem överallt och fick till slut tag på en samma dag. 3.100:- med moms, ganska dyrt när vi bara betalde ca 1.000:- för vändaren för några år sedan. Men när man är desperat så är man villig att betala nästan vad som helst.

Det torkade snabbt som attan. Vände det en gång i tisdags och vaknade 5 igår morse och strängade direkt. Har precis skickat in för att få det analyserat men jag tror att TS kommer att bli 75%, (hoppas på lägre). De kom och pressade mitt igår kväll istället för idag, himla tur för annars hade det blivit om möjligt ännu torrare.

Alla 166 balarna är inkörda och staplade snyggt i maskinhallen. Bara det är ett himla jobb.

Jag tror att jag ska ta en stor drink ikväll och bara slappa, jag brukar inte dricka men ikväll vore det nästan gott men jag har ju förstås en häst som ska ridas.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Slog min lilla vall igår lördag. (Sen skörd i år pga att det tog ett tag att köpa hem grejerna efter att min höbonde slutat) På morgonen...
2
Svar
30
· Visningar
6 540
Senast: Piraja
·
Foder & Strö Jag börjar få ångest. Min andraskörd regnar booort. Det bara regnar och regnar så 'min bonde' har till sin stora stress inte fått in...
Svar
7
· Visningar
1 500

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Hovbensfraktur
  • Dressyrsnack 17
  • Uppdateringstråd #2

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp