Sv: Fint väder - ingen som kan plasta hösilaget
Ja jag insåg snabbt ikväll att fasiken nu måste jag ju sticka till foderhandeln och köpa mer hö imorgon, hade ju räknat med att vi tom skulle få in en del eget torrhö att använda över sommaren på söndag, dessutom brukar vi alltid ge dem en del av det slagna under torkperioden så av det skulle jag ju ha en del av givan fram till söndag, nu blir det ju inget torrhö och allt på fälten försvinner ju in på torsdagmorgon så de fåtal höbalar jag har hemma räcker ju inte långt. Inte heller lär det ju bli någon höförsäljning på fält på söndag som många hade planerat så även planen på att köpa en lastbil med 100 balar för att dryga ut vårt smög ju sig.
Frågan är hur mkt tappar egentligen ett hö som fått sig ett par ordentliga åskskurar på andra torkdagen (är ett ställe en bit bort som högg sitt hö "fel" dag men som borde få det hundra tort om de bara pressar in det innan regnet kommer, de har verkligen mängder så borde gå att tigga sig till att få köpa några balar (de brukar köra in det som stora rundbalar), men frågan är hur mkt det tappat på allt regnet det fick.
Sitter och glor på annonser har hittills bara ringt på kombivändare (alltså sådan med två rotorer som strängar det igen direkt).
Har någon en aning om hur den typen funkar som ser ut nästan som en transportör i miniatyr alltså de ser ut ungefär som att de plockar upp det med piggar som en press och att det sedan åker ner igen bakom ? Det står bara vändare på dem men borde de logiskt inte lägga tillbaka det i strängen igen, om så är fallet blir strängarna luftiga av en sådan, för det tycker jag är en klar fördel med den vi haft att strängarna landar så luftigt sedan så att det torkar ordentligt inne i dem också.