Hörskörd - stressigt fortsättning

Sv: Hörskörd - stressigt fortsättning

Stackare...

Vi har haft is i magen, ska slå vårt (hö) imorrn o hoppas att det inte regnar än...

Nån som har en länk till danska "SMHI" ???

*kl*

Vi är just klara med vår förstaskörd. Hösilage som nog blev liite torrare än önskat. Nåväl vi pressar stooora balar och stenhårda. Pressa tills pressen säger ifrån, rulla runt och låt pressa lite till ;)
Vi har fått in 141 st och får vara nöjda med det.

Nu siktar vi på en andraskörd, vilket förhoppningsvis ska ge oss 50% av vad förstaskörd gav. Men det är svårt att sia om nu när det är så varmt att det säkerligen kommer bränna ute på fälten om inte regn kommer snart. Fortsätter det torka så kanske vi måste ta någon slagen vall i anspråk för bete.

Vi har dock haft tur ikväll, kom nåt stänk som aldrig blev mer än just att man tittade upp mot skyn och började fundera oroligt. Ringde en god vän som bor 4 mil söder om oss. Där hade värsta åskan dragit fram med slagregn i nästan 20 minuter. :bow: att det inte blev här.
-Fast i morgon får det regna hur mycket det vill! Behöver ju regnet nu ju.

Gira

Vi pressade färdigt igår och körde in de sista balarna idag, ungefär 350-400 stycken. I år tar vi en hel del havre också, där det var vall i fjol. Så nu får det gärna regna när som helst här också! :D

De kom vid halv 1 i natt och pressade 1 fält men sen blev det för mycket dagg och väntar nu på att de ska komma och pressa resten. Man kan bli ett nervöst vrak av att vänta.

Nu ska ni inte va såna! :devil:

Det kan väl vänta till helgen med regn iallafall så vi hinner med också! :bow:

Helst lite längre för vår del! Någon gång nästa vecka känns bättre för oss här uppe. :)

Kicki :)

Stackare...

Vi har haft is i magen, ska slå vårt (hö) imorrn o hoppas att det inte regnar än...

Nån som har en länk till danska "SMHI" ???

http://www.dmi.dk/

Tror jag:)

Var ute och kände på vårt hö i förmiddags - såg bar ut men är inte riktigt torrt ännu. Brorsan ska vända på det i eftermiddag, kanske vi börjar pressa "kringgångarna" imorgon...

/Kristin

Vi planerar att ta hö i juli, skulle kunna ta det redan nu men p g a tidsbrist så måste vi vänta:( Det har växt tre gånger så mycket jämfört med förra året vid samma tid!

Tänkte höra vad ni har för erfarenheter; har precis satt ut en annons om utbyte av tjänst mot hö. Vi har alla maskiner och fälten MEN inte så mycket kunskap:crazy: Förra året tog vi in från samma fält men hade då hjälp av en i familjen, i år ser det ut som att han inte hinner hjälpa till tyvärr så vi söker kunnigt folk som behöver hö i småbal!

Är det någon här som har gjort en liknande deal? Funkade det bra för alla parter? Hur mycket hö är skäligt att ge för hur mycket arbete??
Förra gången så tog det ungefär 4-5 dagar allt som allt, dvs först högg vi och sen fick vi köra och vända det under några dagar och så fick vi in hela skörden på en helg. Sist så hade vi inte gödslat på fälten ( mitt nöt trodde att det skulle växa ändå och bli "lagom" till ponnyerna som inte ska ha alltför kraftigt hö ) men man lär sig av sina misstag...så i år har det gödslats och om vi fick in endast 250 balar förra året så är det säkerligen ca 1000 detta året. 10-12 kg balar, välpressat.

Kan man förresten på något sätt uppskatta hur många balar det kan bli genom att veta hur stort fältet är och hur högt gräset står?
Många antagligen dumma:o frågor men jag chansar o ställer dem i a f:D

Det gick kanon :banana:

Slog det förra måndagen och pressade i lördags. Massa slit men det är det värt ;)

Vårat ligger på tork, har torkat i 3 dagar och vänts 3 gånger.:D Bonden som hjälper oss tar det säkra före det osäkra då förra årets skörd blev alldeles för blöt vilket resulterade till dåliga magar, denna gången blir det hö som inplastas kan jag tänka mig. så varmt och soligt som det är ute nu.

Vi har inte ens slagit vårt:eek:Örebrotrakten. Ska ta 1-2 veckan i juli. Ska bort på semester innan. Risk för dåliga värden men hästarna ska gå på fri tillgång så vi hoppas att det blir bra ändå!Har fler bekanta som aldrig tar före midsommar men i år är allt så tidigt. Men vi får prova har inget annat val:crazy: Första gången för oss.

Vi ska slå vårat imorgon och pressa och plasta på torsdag. Tyvärr så får jag inte den storleken på balarna som jag ville ha utan jag får stoora balar.. Skit, hoppas att det blir en kall vinter:angel: Verkar som vi får köpa en egen press och plastare. Men det är ju ingen dum investering iofs.

Nu är det slaget här, ser fint ut, vädret är idealiskt med sol men ändå något kyligare och det blåser! :banana:

Vi har precis tagit vår första minirundbalsskörd! Staplade sista balen för en timme sedan och vi har redan fått mail från en köpare så det går som smort! I alla fall så här långt...!

Klockan är nu 22:01 och han är fortfarande inte här. Vi ska köra in alla balarna i maskinhallen ikväll för i fjol hade kråkorna varit på och hackat på alla balarna på morgonen. Det lär nog bli en lång natt.

Vi hinner sällan köra hem allt på en gång och även om det kommer hem så ligger det så att fåglarna kan komma åt det. Vi tjärar, några drag på varje bal så skyr de balarna. :D

Här slog vi höet i torsdags o fredags. En del pressades igår. Idag går det inte att pressa......det är för torrt!!!! Måste vänta o se om det blir lite dagg i det...som det är nu så brister det till småsmå bitar så det går inte att knyta o pressen blir full med spint. Men fortsätter det att blåsa så här så lär det ju inte bli någon dagg i kväll.....:( :( :(

Hurra idag kom de äntligen och plastade. Vi fick in mycket mer än förra året, har ju varit en regnrik vår. Fick 178 stycken 1m storbalar och 35 st 1.20m balar. Vi hann bara köra in 148 innan klockan visade 23:30. Får väl ta resten tidigt i morgon innan kråkorna vaknar.

Det blev torrare än förra året i och med att plastaren hade gått sönder så vi har också inplastat hö i år. Man skulle haft en egen press/plastare.

Skönt nu kan man slappna av i alla fall.

Det finns ju ett bra utryck "Det här regnet gör gott på grannens hö och för mina potatis" :devil:

Men vi vill gärna ha regn nu faktiskt. De flesta verkar ha fått in sitt hö nu så man behöver inte ha dåligt samvete för att önska regn.

Det blev torrare än förra året i och med att plastaren hade gått sönder så vi har också inplastat hö i år. Man skulle haft en egen press/plastare.

jag har också tänkt den tanken men maskiner är så ruskigt dyra. Dessutom märkte jag hur proffsigt maskinstationen körde. Så proffsigt klarar inte jag att hantera balar måste jag nog erkänna.

Men en hårdpress så att en mindre del kan torkas till hö vid bra väder och till halmskörden vill jag försöka få tag i.

Liknande trådar

Foder & Strö Behöver ventilera lite.. För att göra en lång historia så kort som möjligt. Jag köpte min femåring för snart två år sedan. September när...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 434
Anläggning Ni med mkt erfarenhet av att ta in fälttorkat torrhö kan ni dela med er lite av kunskap om torkning och vändning. Har under många år...
Svar
1
· Visningar
5 689
Senast: Tacitus
·
Hästvård I torsdags var min kuse ute och motionerade under sadel, rejält pass, han är inte riden (travtränadriden) så på länge, duschade honom...
Svar
6
· Visningar
1 252
Senast: Tagliabue
·
L
Anläggning Så nu ska vädret vara fint fram t.o.m. Onsdag men hittar ingen som kan plasta. När jag ringde till maskinstationerna var alla är redan...
2
Svar
27
· Visningar
3 259
Senast: Lampi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30