Hörskörd - stressigt fortsättning

H

hästig

Nå, hur har det gått för er alla med er hö eller hösilage skörd? Mitt hösilage ligger på fältet och torkar så fint, ska plastas på Söndag. SMHI är lika hopplösa som vanligt, numera går jag in på Danmarks motsvarighet till SMHI för de har bättre koll och de har haft rätt för sig angående vädret i Sverige de senaste 3 dagarna.

Sv: Hörskörd - stressigt fortsättning

Vi har inte slagit åt korna ännu, blir nästa vecka någon gång. Och till pållarna några veckor senare.

Kicki :)

Vi kör in det sista silaget i morron, kanonflyt har vi haft de senaste dagarna!

Jag har fegat ur...

Brukar ta hö... och normalt sett har jag halm som fuktspärr under vinterlagringen.. Men förra hösten fick vi inte in någon halm... och i år vågar jag inte chansa...

Vi skall slå och stränga och så får vi det rulla och plastat av en firma.

Om väderrapporten är lovande så kommer vi att slå i helgen och så rullas det i början på nästa vecka beroende på vilken dag i helgen vi slår.

Har hört att vädret ska bli ostadigare nästa vecka men väder gubbarna har ju haft fel förr.

här är det slagit och färdigrullat på hösilagen,hö i småbal buntar vi i helgen :banana:

Det gick utmärkt. Vi slog i söndag och pressade på tisdagkvällen. Vi skulle pressat på onsdagen men det var risk för regn och det var klart torrare än jag trodde så det blev perfekt.

Jag är något förvånad att två torkdagar räckte trots att vi inte vände eller strängade.

Har hört att vädret ska bli ostadigare nästa vecka men väder gubbarna har ju haft fel förr.

Jo det verkar ju så men här uppe så blir det nog isf. bara mulet och det är ju ok. Skulle vilja göra undan ensileringen av första skörden snabbt och smärtfritt utan uppehåll. Så att man hinner dra andan innan hästarna står på tur.

Kicki :)

Vårt ligger slaget på fältet och skall in imorgon. Torkar som sjutton här i solgasset så det lär väl nästan bli hö iår. Skulle utan vidare gått att ta in idag, men men maskinstationen är inbokad imorgon och jag gissar att de har en riktigt fulltecknad helg då höet ligger över allt på fälten här så de lär inte bli så glada om man försöker ändra så det får bli som bestämt.

Vi har slagit vårat hästhö,ska pressa imorgon ev Måndag.
Det vi lånar ut till bonden för ensilage har han inte slagit ännu:confused:

Vi har slagit hela dagen och börjar pressa/plasta i morgon..

Vi lär få torrt även om det bara ligger knappa dygnet på backen. Vill helst inte få så torrt som hö så vi pressar som sagt i morgon, med dagens 29 grader så torkar det jättefort.

Gira :banana:

*som minns för något år sedan då vi regnade bort och slog mellan "monsunregnen" och gräset var så blött av allt regn så klarvatten rann ur balarna vid pressningen. Konstigt nog fick vi bra kvalitet.. och balar tunga som elefanter* -Men riktigt sååå blött vill vi inte ha :smirk:

Vi slår idag... (söndag)
Det skall rullas i morgonkväll...

I denna otroliga värme kommer det att torka fort som attan. Vi skulle slagit igår men bedömde att det skulle hinna bli för torrt... Alltså slås det idag...

Vi slog vårt i onsdags och ikväll ska det plastas. Det är torrt som hö, men vi väljer att plasta det ändå.

Och, ja, Danmarks motsvarighet till SMHI är bättre. ;)

*lånar*

..och vi slog vårt igår kväll/natt och plastar under morgondagen

*kl*

Vi är mitt uppe i tio sorger och en bedrövelse samt förståss solsken och glädje!

Miste just en fölunge för en halvtimme sedan:cry::eek: Helsingborg kunde inte rädda den.

Glädjen är att vi verkar få en riktig kalas skörd, stor mängd och iallafall för blotta ögat bra kvalitet. Får se vad analysen sedan skvallrar om.

Gira

Här slog vi vårt första/bästa fält i förrgår. Ser också ut att vara fint och ge mycket. Förhoppningsvis kan vi pressa på onsdag - lånar press av grannen så han har första tjing och pressar säkerligen på tisdag. Här torkar det också som bara den! Danmarks vädersidor är "välkända" här nere i söder av bönderana att ge tillförlitligare prognoser än SMHI.
Vi tar inget hösilage åt oss själva - har en hästägare i vårt som VÄGRAR ge sina hösilage/silage pga botulism risk osv... Men blir skörden bra och vi får in alla de balar vi behöver redan på första skörden finns det ju hopp om att göra hösilage på andra skörden och sälja.

/Kristin

Nu kan vi andas ut, just i denna sekund plastas den sista balen in. Stor skörd och superfint, dock blev det plastat hö i stället för hösilage här, men absolut superfint jämt torrt underbart grönt fint hö blev det. Diskuterade just med maskinstationen då jag var lite bekymrad över att det blivit för tort men som de sa det är ingen fara när det blivit så torrt att det är hö att plasta det, då blir plastningen bara ett förvaringssätt, värre är det om det är för torrt för att vara hösilage men inte tillräckligt torkat som hö. Tydligen är det en del som plastar sitt vanliga hö också just för att kunna förvara det utomhus, så det skall bli spännande att prova den varianten i år.
Lite skönt är det faktiskt också då vi hade oturen att hararna gömde ungar på fältet och minst två blev ihjäl körda när det slogs och jag har gått som en vanvetting och letat likdelar och kasserat rejält runt omkring där jag gjort fynd. Man är ju fanatiskt rädd för botulism och riskerna sjunker ju drastiskt i hö om jag ändå missat något, så jag är faktiskt riktigt nöjd nu över hur det blev.

Själv sitter man här med andan i halsen och väntar på plastaren. De hade haft problem med plastaren och de skulle varit här i eftermiddags. Nu sa han mellan 20-22 och klockan är 21:30 nu. För guds skull kom hit nu!!! Har hört att det varit åska och oväder öster om oss så jag är skit nervös var gång man tittar på himlen. Än så länge ser det bra ut.

Klockan är nu 22:01 och han är fortfarande inte här. Vi ska köra in alla balarna i maskinhallen ikväll för i fjol hade kråkorna varit på och hackat på alla balarna på morgonen. Det lär nog bli en lång natt.

Liknande trådar

Foder & Strö Behöver ventilera lite.. För att göra en lång historia så kort som möjligt. Jag köpte min femåring för snart två år sedan. September när...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 434
Anläggning Ni med mkt erfarenhet av att ta in fälttorkat torrhö kan ni dela med er lite av kunskap om torkning och vändning. Har under många år...
Svar
1
· Visningar
5 689
Senast: Tacitus
·
Hästvård I torsdags var min kuse ute och motionerade under sadel, rejält pass, han är inte riden (travtränadriden) så på länge, duschade honom...
Svar
6
· Visningar
1 252
Senast: Tagliabue
·
L
Anläggning Så nu ska vädret vara fint fram t.o.m. Onsdag men hittar ingen som kan plasta. När jag ringde till maskinstationerna var alla är redan...
2
Svar
27
· Visningar
3 259
Senast: Lampi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30