Sv: Hörskörd - stressigt fortsättning
Nu kan vi andas ut, just i denna sekund plastas den sista balen in. Stor skörd och superfint, dock blev det plastat hö i stället för hösilage här, men absolut superfint jämt torrt underbart grönt fint hö blev det. Diskuterade just med maskinstationen då jag var lite bekymrad över att det blivit för tort men som de sa det är ingen fara när det blivit så torrt att det är hö att plasta det, då blir plastningen bara ett förvaringssätt, värre är det om det är för torrt för att vara hösilage men inte tillräckligt torkat som hö. Tydligen är det en del som plastar sitt vanliga hö också just för att kunna förvara det utomhus, så det skall bli spännande att prova den varianten i år.
Lite skönt är det faktiskt också då vi hade oturen att hararna gömde ungar på fältet och minst två blev ihjäl körda när det slogs och jag har gått som en vanvetting och letat likdelar och kasserat rejält runt omkring där jag gjort fynd. Man är ju fanatiskt rädd för botulism och riskerna sjunker ju drastiskt i hö om jag ändå missat något, så jag är faktiskt riktigt nöjd nu över hur det blev.