horseware-storlekar

hanoirocks

Trådstartare
Jag tycker det är konstigt att alla som säljer horseware-täcken skriver att täckena är stora i storlekarna. Att t.ex en häst som i vanliga fall har 155cm i täckes-storlek kan ha ett horseware som är i 145? Jag har alltid haft 125 cm till min ponny och har även det i horseware. Passar utmärkt! Finns det någon som har en bra förklaring på detta??:confused:

Sv: horseware-storlekar

Det är väl lite som på kläder. Jag har alltid fått uppfattningen att de ska vara stora men min häst har 165 i sitt HW och det är inte för stort.

på fleece och cooler täcken har jag horsewares 115-120 och på vintertäcket 130 på shires har hon 135 och på andra täcken med.

Min häst har 135 i andra täcken (kan vara lite små) och i sitt HW har hon 140. Jag tycker inte de är stora i storleken.

Men sen finns det vissa täckes modeller som är gjorda till de lite större hästmodellerna.

:)

Min häst har 140 i Horseware och de sitter perfekt, och hon har 135-145 i vanliga fall. Så för oss är de högst normala i storlekarna :D

Jag tycker absolut inte att de är stora i stl. Min har vanligtvis 125 men har 130 i HW-täcken.

Jag tycker också de är helt normala i storlekarna, min häst som har 155 på allt annat har 155 på Horseware utetäcke och 145 på innetäcket, och min andra häst som har 145 på det mesta har 145 på både ute och innetäcke.

Jag tycker att dom är rätt normala i storlekarna.

Jag har dock hört att irländska täcken ska vara lite större i storlekarna.

KL

Det är bara wug-täckena som är lite stora. Dom andra är normala, iaf inte så stora att man kan gå ned en hel stl. Min häst har i vanliga fall 155 men har 145 på sitt rhino wug - fick fel stl men det passar ändå. Helt perfekt skulle dock varit 150. Så jag tycker man kan säga att wugtäckena är en halv-stl större.

Sen beror det på vad man jmf med såklart. Bucas tycker jag är små!! Likaså Jacson. Shires och weatherbeeta tycker jag är normala tex.

Tycker faktiskt dom är lite stora i storleken. Min häst har annars 135 i storlek men i Horseware kan han verkligen inte ha större än 130.

Jag tittar alltid på de engelska storlkarna då det enligt min erfarenhet ofta är felmärkt i affären. En annan grej med HW är att storleken inte ha jättestor betydelse, båda mina hästar kan ha två olika storlekar utan att de får skav. Fullblodet som vanligen har 135, kan ha både 6.0 och 6.3. Halvblodet som har 145, kan ha 6.6 och 6.9.

Jag har ett äldre rambotäcke. Det är storlek 155 som min häst normalt passar i, men detta är för kort! Skulle tro att 160 skulle vara lagom.

jag tycker dem är stora i storlekarna iaf rambo och rhino brukar alltid gå ner en storlek . Amigo däremot är normala.

Kanske skulle behövas en liten storleksguide?
Kanske finns fler än jag som har en häst som ligger mitt emellan ordinarie storlekar och som alltid måste fundera över vilken storlek man ska välja? :D

Mina erfarenheter: (som har en häst som ligger mellan 135 o 145)
Jacson: små, måste ha 145
Event/hansbo: stora, behöver 135
Horseware: "Normala", sitter bra i bogen oavsett om det är lite långt.

ngn mer som har erfarenheter eller tycker tvärtom det jag skrivit?
Hur ser er häst ut?
hur är märken som
bucas
shires
exklusiv
thermo master
fler?

Ursäkta trådkapningen :o

Min häst ska eg ha 150cm men har både 145 o 155 på täcken. Så om jag ska ha ett Rambo california, ska jag då ta 145 el 155?
Jag har ett Rhino Wug som är 155cm o det passar ju bra, men då har jag hört att man kan ta en storlek större på wug för att halvhalsen drar fram täcket lite. Och det jag ska köpa nu är ju inte ett wug...
Har även Bucas power o det är 145cm o alldelens lagomt. Skumt va?

Fast vanliga byxor i stl.40 är ju inte alltid heller alltid lika stora.

Jag tycker att Rhino är lite större än Amigo, har 145 av båda till ena hästen, men det kan ju vara mina exemplar som är sådana. Det som är bra är att de har en sort med extra bred bog, Rambo XL, det enda täcket hittills som passar mitt breda sto i bogen.

De större storlekarna i HW (140<) tycker jag är normala, de mindre är ngt större än andra täcken i samma stl. Min C-ponny hade tex alltid 125 utom i HW där han hade 115.

Liknande trådar

Utrustning Vill ha någon typ av hökudde/hönät eller vad mer det kan kallas (?) för fodring på marken ute i hagen som är enkel att fylla på. Köpte...
2
Svar
29
· Visningar
1 417
Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en...
2
Svar
29
· Visningar
2 059
Senast: iNHALE
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 121
Senast: Kilauea
·
Kläder & Bli fin Efter corona, då jag spenderade nästan två år med att jobba hemifrån, så har jag haft svårt att gå tillbaka till att använda vanliga...
2
Svar
21
· Visningar
1 936
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar