HorseReality XI

Status
Stängd för vidare inlägg.
Går ju göra båda :D, fast det tar väl lite längre tid. Dagens silverföl var hur söta som helst men kass reining och inte världens bästa confo (men ena stoet har ju 4 A och köptes enbart för färg), men nu när jag har både confohingstar och en hingst med 351 i reining och inte alltför hög GP som jag kan använda till dom sämre stona så tänkte jag att det skulle gå få med lite färg :angel:
Det var så jag tänkte från början, men det tar mer plats än vad jag tycker quartrarna är roliga så att säga. Och om jag ska välja känns prestation roligare än färg & confo. Får se hur det slutar. Uppenbarligen gillar jag ju att titta på hästarna med rolig färg... :rofl:

Det var så jag tänkte från början, men det tar mer plats än vad jag tycker quartrarna är roliga så att säga. Och om jag ska välja känns prestation roligare än färg & confo. Får se hur det slutar. Uppenbarligen gillar jag ju att titta på hästarna med rolig färg... :rofl:

Ok! Jag gillar ju Quarter väldigt mycket så blir väl lite skillnad vad man kan acceptera :D. Jag har ju köpt in rena skithästar och betalat mycket för dom bara pga färgen :o
Fast jag tyckler ju också att det suger att ta upp stallplatser för dåliga hästar som inte gör någon nytta än bara se fina ut.

Tänkte skicka iväg denna då jag vill ha en bärare med färg, men frågar här först om någon är intresserad?
qhrc Quarterhingstföl, rabicanobärare GP 656 1VG resten G, stjärna.

Har även ett PRE stoföl om någon skulle vara intresserad
pre-keep GP 661 2VG 8G 2A, 246 poäng för dressyr.

Senast ändrad:
Var det inte någon här som var intresserad av A-T-stoet Kachakhchi? Jag köpte tillbaka henne från @Riru och sa att om hon inte skärper sig med fölen så säljer jag henne igen. Nu har hennes föl (som blev fint :up:) flyttat ut och jag har bestämt att hon nog får flytta ändå. Tänkte höra om denna någon fortfarande är intresserad. Här är hon: https://www.horsereality.com/horses/207466/kachakhchi-p-s
Ah! Lite research senare. Det var visst @Trott som var intresserad. Är du det fortfarande?

En person som i chatten vill köpa en arabmärr med GP680+ och minst 12 G exteriört. Tror ni att det finns sådana till salu? Jag försökte sälja en 11G 1A häromdagen men ingen köpte så de kanske finns.
Jag har lagt upp ston med 670+ men med An. Tror dock jag skulle sälja en 670 12G också. Troligen inte en 680 än, de regnar inte ner hos mig än, jag har för många låg-GPade ston för det (har satsat en hel del på confo också, inte bara GP, så det "straffar sig" i GP-racet).
Men jo, nog kan det säkert BLI något till salu om någon frågar efter ett, men till vilket pris är frågan. Jag skulle då salta ordentligt om det inte vore en bukare som var intresserad.

Hur var det nu. Den som väntar på något gott väntar alltid för länge?
Gäsp, men nu är hon här :love:
Tips använd hennes pappa innan ägaren inser att han ger kanonföl
Jag betäckte med honom igår, efter att ha sett att du fått något föl efter honom och därför upptäckt honom :) jag har fler ston på kö, men de fölar först i helgen.

För ett tag sedan såg jag ju att Gisela sålde ett Trakehnersto (inser nu att någon lagt ut henne till salu och sedan pensionerat henne innan auktionen gått ut) och provade lägga ett bud för skojs skull. Jag fick henne för 1500 eller 2000 och jag måste säga att jag är riktigt nöjd med mitt fynd - de senaste dagarna har hon fått upp till 94,99 på dressyrtävlingar!
Stoet har två tråkiga avrage men på det lilla stofölet som ploppade ut i morse (efter hingst förra ägaren valt) hade de försvunnit så det finns väl hopp även om fölet fick dåligt på streght.

Vill nu hitta en bra dressyrhingst till stoet och göra ett nytt försök - några tips? Jag tänkte på @Iamias Malte men funderar om det är för stor skillnad på dem? Jag tyckte jag läste att det ofta blir sämre om det är för stor skillnad på föräldrarna. Någon som har något tips på hingst?
Här är mitt sto https://www.horsereality.com/horses/235486/a-kind-of-magic

Senast ändrad:
För ett tag sedan såg jag ju att Gisela sålde ett Trakehnersto (inser nu att någon lagt ut henne till salu och sedan pensionerat henne innan auktionen gått ut) och provade lägga ett bud för skojs skull. Jag fick henne för 1500 eller 2000 och jag måste säga att jag är riktigt nöjd med mitt fynd - de senaste dagarna har hon fått upp till 94,99 på dressyrtävlingar!
Stoet har två tråkiga avrage men på det lilla stofölet som ploppade ut i morse (efter hingst förra ägaren valt) hade de försvunnit så det finns väl hopp även om fölet fick dåligt på streght.

Vill nu hitta en bra dressyrhingst till stoet och göra ett nytt försök - några tips? Jag funderade på @Iamias Malte men funderar om det är för stor skillnad på dem? Jag tyckte jag läste att det ofta blir sämre om det är för stor skillnad på föräldrarna. Någon som har något tips på hingst?
Sämre än stoet blir det sällan, däremot är det ju stor risk att avkomman i sin tur kan lämna extremt ojämna avkommor eftersom man sprider ut siffrorna bakom väldigt mycket, plus att det kan vara svårare att avgöra om fölet fått det bästa eller sämsta från stoet. Med de där dressyrsiffrorna skulle jag dock inte säga att det är för stor skillnad, såna har jag betäckt med 90-hingstar utan att tveka.

@Pandasmamma jag har ett sto som blev vuxet idag jag vill sälja, är du intresserad. Självklart bukepris
https://www.horsereality.com/horses/489973/asc-ashma-end-299
Inte jättebra racingsiffror tyvärr, 289, 299 för distans dock, vilket i min flock iaf är bra. 54 i styrka, vilket är högt för araber och kan vara "svårt" att få tag i, så hon kan vara en ok grund att avla på även om hon inte är super duper på något sätt. Ev leverbärare.

Absolut intresserad! Heter MulleMustang i HR.

Vill nu hitta en bra dressyrhingst till stoet och göra ett nytt försök - några tips? Jag funderade på @Iamias Malte men funderar om det är för stor skillnad på dem? Jag tyckte jag läste att det ofta blir sämre om det är för stor skillnad på föräldrarna. Någon som har något tips på hingst?

Jag har inga hingsttips, men tänkte bara förklara resonemanget kring GP-skillnaden mellan sto och hingst vid betäckning.
Varje stat (dvs styrka, hoppförmåga, balans osv, de där siffrorna som tillsammans blir GP) består av två sifferpar, vilka motsvarar de två genpar, alleler, som hästen har. En från vardera förälder.

Om du betäcker hästar med samma siffra på tex balans är chansen större att fölet får samma/liknande siffra på båda allelerna och därför blir en jämn nedärvare till sina avkommor, dvs man konsoliderar egenskapen.

Betäcker du mellan hästar med stort skillnad sina allel-siffror, ger det en väldigt ojämn nedärvning i nästa generation. Det är detta man vill undvika.

Så, stor GP-skillnad kan ge ett hopp på 40+ i GP på fölet från sämsta föräldern, men göra fölet till en osäker avelshäst. Å andra sidan, de föl som blir BRA efter fölet kan bli RIKTIGT bra. Så som all avel är det ett vågspel :)

@Pandasmamma jag har ett sto som blev vuxet idag jag vill sälja, är du intresserad. Självklart bukepris
https://www.horsereality.com/horses/489973/asc-ashma-end-299
Inte jättebra racingsiffror tyvärr, 289, 299 för distans dock, vilket i min flock iaf är bra. 54 i styrka, vilket är högt för araber och kan vara "svårt" att få tag i, så hon kan vara en ok grund att avla på även om hon inte är super duper på något sätt. Ev leverbärare.

Tack men hallå, sååå billigt hade du ju inte behövt sälja! Tusen tack!

Vill nu hitta en bra dressyrhingst till stoet och göra ett nytt försök - några tips? Jag tänkte på @Iamias Malte men funderar om det är för stor skillnad på dem? Jag tyckte jag läste att det ofta blir sämre om det är för stor skillnad på föräldrarna. Någon som har något tips på hingst?
Du får jättegärna prova Malte om du vill, han har dock ”bara” G på back, om stoet har A där så vill du kanske ha en hingst med åtminstone G+ där (galoppen är lite värre för det finns inte så många hingstar med G+ där (men det finns!). Jag har ett helt gäng med hingstar, så om du har lust kan du kolla runt! (Det finns såklart massa andra bra bukehingstar också! :))

Åh, jag tycker att jag fick ett sånt fint föl idag! :love:

Men vad kallas färgen?? Jag ska inte säga att jag är besviken men jag tycker ju att stoets färg är så himla fin med det svarta hårsvallet och mörka benen. Det är så fina kontraster. Hur kunde fölet bli så blek?!

https://www.horsereality.com/horses/671801/ib-yngve-607
Mamman är gulbrun (brun + CR) och fölet palomino (fux + CR).
Edit: Isabell heter det på svenska...

Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

IT & mobiler horsereality.com är ett webbaserat hästspel som påminner om Howrse, men är mycket mer realistiskt. Det handlar om att föda upp, träna... 9 10 11
Svar
201
· Visningar
13 885
Senast: Iamia
·
IT & mobiler horsereality.com är ett webbaserat hästspel som påminner om Howrse, men är mycket mer realistiskt. Det handlar om att föda upp, träna... 100 101 102
Svar
2 021
· Visningar
66 083
Senast: igbest
·
  • Låst
IT & mobiler horsereality.com är ett webbaserat hästspel som påminner om Howrse, men är mycket mer realistiskt. Det handlar om att föda upp, träna... 99 100 101
Svar
2 000
· Visningar
69 150
Senast: Laa
·
  • Låst
IT & mobiler horsereality.com är ett webbaserat hästspel som påminner om Howrse, men är mycket mer realistiskt. Det handlar om att föda upp, träna... 101 102 103
Svar
2 054
· Visningar
64 638
Senast: liwhoj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka