Horsemanship lekar/hinder

Sv: Horsemanship lekar/hinder

markarbete är toppen....för hopphästen:D

arbete från marken, som tömkörning och liknande är bra för de flesta hästar.

Man blir aldrig förvånad längre

Nu vet jag inte om jag tolkade ditt inlägg fel.. Men jag tror det blev ett missförstånd här.. Inom "hoppvärlden" kallas dressyrträning för markarbete. Så jag tror det var det älgen menade med att markarbete (dressyr för hoppryttare) är bra för just hopphästen ;)

Nu vet jag inte om jag tolkade ditt inlägg fel.. Men jag tror det blev ett missförstånd här.. Inom "hoppvärlden" kallas dressyrträning för markarbete. Så jag tror det var det älgen menade med att markarbete (dressyr för hoppryttare) är bra för just hopphästen ;)

Inga missförstånd här inte. Nej men det finns ingen anledning till att tjafsa om ord. Drar mig ur:crazy:

markarbete används inte bara som synonym för dressyrarbete/bommar, utan även att man arbetar hästen när man själv står på marken.
Ordet förekommer väldigt ofta idag inom olika ridstilar och jag kan inte bevisa vart det härstammar ifrån och vad som är den korrekta betydelsen.
Dock är jag ganska säker på att du vet vad jag menar, eftersom vi nu skriver i en tråd ang. lekar och arbete från marken, som jag då valt att kalla markarbete.

Dvs man skall vara ganska barnslig eller helt enkelt dum, för att inte förstå. Eller så förstår man, men känner ändå att man måste yttra sig för att man helt enkelt kan o vill.

:)

markarbete utförs uppsuttet.
Arbete från marken utförs avsuttet.
enkelt.

Visst är det viktigt med noggrannhet, men jag är helt säker på att du förstod vad jag menade.
Ibland säger jag markarbete, ibland att jag skall arbete hästen från marken.
Visst borde man vara korrekt på ett forum så alla gör sig förstådda.

Sen beror det väl även på vilket fack man hör till. Olika ord kan ha olika betydelse. OM vi nu skall gå till botten med detta hemska missförstånd, är du säker på att markarbete endast betyder att man jobbar hästen uppsuttet?
Inom alla riktningar?
Vem använde ordet först?

Nej detta är helt onödigt att reda ut, dessutom ändrar ord genom åren, vissa tas bort för att de fått negativ klang, varje år kommer det några nya och alltid ändras några.

visst har du rätt i det du säger, men jag vet också att du förstod från början vad jag menade.

Inom hästsektorn betyder det uppsuttet "dressyrarbete" för hopphästar.

Däremot utanför hästsektorn betyder det en helt annan sak. Då handlar det mer om att bearbeta marken tex inför ett husbygge, kräva ner rör och ledningar och liknande.

Jag förstod vad du menade, men tycker ändå att ett korrekt fackspråk är av vikt. Använder man sig av det så blir det inga missförstånd alls, och dessutom bör man väl kalla saker vid dess rätta namn rent allmänt?

Jag menar...hur många snurrar några lädersnören på hästens huvud, istället för att sätta på en grimma.:D

Natural Horsemanship (NH) = HÄSTENS sätt.
Horsemanship är människans sätt.

NH sysslar man med om man vill vara med naturlig mot hästens, och dess beteende.
Horsemanship sysslar man med om man vill vara onaturlig mot hästen. Hästen har svårare att förstå Horsemanship, och har svårare för att gilla det också, då det inte är det naturliga för hästen.
Nu vet ni, jag studerar hästhållning och hästpsykologi, tränat NH själv i flera år och träffat såna som tränar horsemanship och NH också, anlitade en horsemanship och en natural horsemanship tränare för en dag på mina hästar för att se jämförelser, och det var super skillnad. Mina hästar ville bara springa iväg från Horsemanship tränaren, men NH tränaren ville dem bara utforska mer och alla lekarna såklart, och sammarbetet och bandet dem skapade på bara någon timma eller två, det var otroligt. Även jag har testat horsemanship på min ena häst för EN gång endast, och fortfarande samma visa, han gillade det inte.

Ha kul samtidigt som du skapar en rang och ett starkt band, det är väl det bästa? :)

Lycka till med studierna,

Kanske en fördjupning i VAD horsemanship är vore bra?

För att uppnå horsemanship nivån är övningar/lekar jättebra. Enligt mig så ingår övningar i horsemanship. Annars har man förmodligen fått sig en häst som är rädd för mkt om man inte "utsätter" den för övningar.

Lycka till med studierna,

Kanske en fördjupning i VAD horsemanship är vore bra?

Ha ha ha , jag trodde aldrig jag skulle få läsa att det är onaturligt att behandla hästen väl och att hästen inte gillar eller förstår att bli behandlad väl.
Och allt ifrån en som studerar hästhållning och hästpsykologi (?) Ja det är fan förundrat vad folk slänger pengar på för studier nuförtiden :angel:

Jag skall oxå starta en skola för naiva och tjäna massvis med pengar :cool:

Du kommer bli rik som ett troll:D

Kom bara på ett klatchigt, flummigt namn och krångliga lekar.

Tex om man ska leda hästen till hagen går man två steg fram och sju bakåt.Garanterar frusterad häst och förvirrade åskådare.

Givetvis måste man använda din specialdesignade grimma, med rosa kamelullstoffsar:idea: Annars kommer hästen aaaaldrig ge dig "ledarskapet".

Enligt dig?
Horsemanship är ett vedertaget begrepp och inkluderar inga som helt övningar. Punkt.

Mina hästar "övar sig" i alldeles vanligt markarbte, hoppning och uteritter.
Detta har jag sysslat med i över 30 år och märkligt nog har INGEN av alla hästar jag handhaft dött av skräck.

Inte är de speciellt rädda av sig heller.:confused:

Och kan du tänka dig....det går utmärkt att kravla sig upp och rida en sväng i bara grimma och ett löst hängande grimskaft:eek:

Horsemanship är så enkelt att det är MÄNNISKANS sätt att träna hästen. En naturlig miljö och träning gör att hästen fortsätter att vara en häst!

Folk håller på och ska täcka hästarna och grips av panik om det snöar och dem inte har något täcke, hästen får ett sår och det blir världens rubriker om det. Men seriöst, vad gjorde hästarna förr i tiden? Satte någon på dem täcken?Nää. Var det någon som skodde dem? Neej. Dom slet ut hovarna själva genom att vara i sin miljö.
Dem är inte lika naturliga längre sem dem var en gång i tiden, för vi människor har förstört det för dem. Vi har gjort så dem inte tål lika mycket längre, vilket är väldigt synd. Och nu ska vi fortsätta med deras psyke? Låt hästarna vara hästar.

Och jag tycker det är oerhört omoget av dig "älgen", och andra som lägger sig i just detta med mina studier, väldigt omoget att skriva så och bete sig så.
Vet ni vem Ceasar Milan är? Han har hand om hundar, det är något magiskt med honom, och filmen "Mannen som kunde tala med hästar" , vissa har det i sig! visst , proppa er fulla med information som kommer ifrån alla möjliga olika envisa damer (fint ord) här i världen, men jag studerar faktiskt hästar, oerhört mycket och noggrant. Deras beteende. Jag behöver inte böcker av det jag lärt mig, hästarna skriver ju inte böckerna, eller hur? Så vem vet och vad har dem som skriver böckerna har fått information ifrån? Jo dem studerar hästar! Jag läser inte böcker jag läser hästar.

Hästar har man skott med järnskor i över 1500 år av den anledningen att man redan då insåg att hästars hovar inte alltid höll för det man ville använda hästen till och att man kunde bespara djuret lidande genom att skydda dess hovar. Dessutom kunde man brodda hästen.

Du kan inte jämföra dagens hästar med de som fanns "förr i tiden" eftersom människan genom urval av avelsdjur har format vilka hästar som finns idag.

Horsemanship är så enkelt att det är MÄNNISKANS sätt att träna hästen. En naturlig miljö och träning gör att hästen fortsätter att vara en häst!

Klart det är människor som tränar hästar. Har aldrig sett en get, kor eller får göra det iaf? En häst är en häst oavsett vad de tränas i.

Folk håller på och ska täcka hästarna och grips av panik om det snöar och dem inte har något täcke, hästen får ett sår och det blir världens rubriker om det. Men seriöst, vad gjorde hästarna förr i tiden? Satte någon på dem täcken?Nää. Var det någon som skodde dem? Neej. Dom slet ut hovarna själva genom att vara i sin miljö.

Hur långt tilbaka i tiden räknar du? Hästarna skoddes redan av de gamla romarna för att skydda dem. Många är de hästar som kördes i skogen som fick en filt över sig på rasterna. Vad är problemet?

Dem är inte lika naturliga längre sem dem var en gång i tiden, för vi människor har förstört det för dem. Vi har gjort så dem inte tål lika mycket längre, vilket är väldigt synd. Och nu ska vi fortsätta med deras psyke? Låt hästarna vara hästar.
Vad domecisteringen med psyket att göra? Om du hade varit lite påläst hade du förstått att hästar inte ens hade funnits på våra breddgrader om de inte tämjts, så då hade du fått åka ner till varmare stäpper och TITTA på dem. Inte ens de vilda mustangerna elelr brumiesen är ursprungliga i den miljön.
Och jag tycker det är oerhört omoget av dig "älgen", och andra som lägger sig i just detta med mina studier, väldigt omoget att skriva så och bete sig så.
De flesta som säger sig ha studerat har belägg för sina källor

Vet ni vem Ceasar Milan är? Han har hand om hundar, det är något magiskt med honom, hundar och hästar är inte alls samma sak! och filmen "Mannen som kunde tala med hästar" , vissa har det i sig! hur vet du att inte jag och andra har det då? visst , proppa er fulla med information som kommer ifrån alla möjliga olika envisa damer (fint ord) här i världen, men jag studerar faktiskt hästar, oerhört mycket och noggrant. Deras beteende. Jag behöver inte böcker av det jag lärt mig, hästarna skriver ju inte böckerna, eller hur? Så vem vet och vad har dem som skriver böckerna har fått information ifrån? Jo dem studerar hästar! Jag läser inte böcker jag läser hästar.
Det gör jag också, men kompletterar med böcker och annan forskning.

Undrar fortfarande om om du vet vad horsemanship är?

Ceasar Millan (stavning?) har säkert bra saker men att höja denna kille upp i skyn när han använder elhalsband på hundar tror jag man ska akta sig för.

Det går inte att avla bort hästarnas gener, de har sina urprungsgener kvar.

Jag är helt övertygad om att ALLA kan "tala" med hästar/djur om man tar sig tiden och studerar dem. Och jag är lite fundersam om det innefattar "lekar".

Hua , jag ryyyyser när jag läser ditt inlägg.. tankarna som kommer lutar åt strassermetoden och andra saker som går emot djurskyddet...

Liknande trådar

H
Hästhantering Jag ägnade mitt projektarbete till att träna NH med min medryttarhäst Geronimo. Min handledare ville att jag skulle skriva ihop en liten...
Svar
5
· Visningar
2 244
Senast: anyberg
·
Hästhantering Någon som har några idéer om hur man kan "leka med sitt föl? Har en hingst född i sommar som jag vardagligen hanterar, dels för att...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
10 004
Träning Var på NH-kurs i söndags eftersom klubben anordnar kurser i säker hästhantering under våren. Jag har alltid varit nyfiken på NH och...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
8 669
L
Träning Suck. Kommer min ridning någonsin bli så när som okomplicerad? Det känns som att min häst aldrig kommer att ändra sig vid ridningen. O...
2
Svar
23
· Visningar
2 265
Senast: bubbel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar