Horsemanship/Arbeta ekonomiskt

M

malin101

Hej, för att ha ett bra horsemanship måste man arbeta ekonomiskt. Kan någon hjälpa mig att komma på olika saker som man inte behöver slösa pengar på som man kan ha till t.ex hästens utbildning. Jag menar t.ex man måste ju inte köpa den finaste, dyraste sadeln för hästen bryr sig ju inte om sadeln är fin eller inte. Någon som har tips??

Sv: Horsemanship/Arbeta ekonomiskt

Jag har ett tips!
Om man precis ska köpa häst kan man tänka på så att det inte är en host häst som inte tåler att stå på halm för spån är ofta dyrare än halm :)

menar du bara till nh övningar eller bara allmänt till hästens utbildning eller vad?

igentligen behöver man ju inte mycke mer än ett långt rep och en repgrimma, sen har man ju igentligen allt man behöver för att träna hästen..eller

Vad en häst behöver för utrustning för att utbildas är individuellt .
Fattar egentligen inte vad du är ute efter men min personliga ståndpunk är att köpa kvalité.
Det blir dyrare just när man köper det men man har igen pengarna i längden...

Förstår inte heller riktigt vart du vill komma, men spinner vidare på föregående. Köp hellre begagnade, välskötta kvalitetssaker än nya lågprisgrejer.
Sen är det onödigt med en massa täcken och lindor, de flesta hästar har INTE behov av dessa. Klippa hästen anser jag är en onödig grej...

Vet inte om det är ett sådant här svar du vill ha men...
Jag som har många hästar köper t ex aldrig "inne" saker till hästarna, de kostar alltid lite extra. Är det rutigt som är inne så kostar det mer än randigt o s v.
Jag bryr mig inte om färgen på täcken och grimmor m m. Det är priset som avgör.
Jag letar i alla fyndlådor i affärerna istället för på hyllorna så att säga.
Köper aldrig märkesvaror till unghästar eller hingstar som går med flera hästar i hagen. De har itu grimmor och ev. täcken på löpande band.
Köper heller aldrig märkes saker till fullpris, väntar till det är utförsäljning.

Det jag menade var exempel på sådana saker som jojo_92 skrev.

men då är de väl igentligen bara att köpa en sån sund och frisk häst som möjligt och bara enbart köpa en grej av varje med bra kvalité så man aldrig behöver köpa de igen.

och ställa hästen på ett väldigt väldigt billigt ställe nära där man bor så man minimerar resekostnad och sånt.

Det jag menade var exempel på sådana saker som jojo_92 skrev. Här är ett exempel till: I ett stall med 30 hästar blir ett kilo onödfigt hö per häst och dag blir 10 ton om året.

hästar kan aldrig få onödigt mycket hö..
sålänge inte hela boxen e full av hö på morgonen som dom inte äter upp..men man ska aldrig dra in på hö för att spara pengar.
däremot kraftfoder är de många hästar som får som dom igentligen inte behöver..de kan man ju alltid dra in på lite.

precis som några i de stallet ja står i nu tydligen bestämt sej för att spara in på spån/torven..så hästarna står på bara golet på morgonen...sånna saker ska man inte dra in på..då är de bättre att spara in på onödiga skydd/grejer som man igentligen inte behöver..och bara köpa de man absolut behöver.

Senast ändrad av en moderator:

ja, och jag har svårt att komma på vad jag ska säga....ska nämnligen redovisa....

Hästar kan utveckla t.ex. hosta efter att man köpt den, lika så kan en hosthäst bli frisk av stall, miljö och foderbyte.

Ska man vara ekonomisk ska man inte köpa häst alls ;)

Man kan välja att ha torvbädd i boxen istället för att ha spån och mocka ut allt.

Beror säkert på lite hur man bor, men här får man nästan betalt för torv-gödsel medans man får betala för att bli av med spån-gödsel.

Köpa ett kanske dyrare hö med bra värden för att slippa köpa dyrt grovfoder för att kompletera de dåliga värdena i det billigar höt.
10 ton hö är kanske 1.000-3.000:-/året = 83-250:-/mån = 2,70 - 8,30:-/månaden per häst. Är det t.ex. dåligt proteinvärde i höt så kostar tillskottsfoder med hög proteinhalt upp mot 10:-/kg. 1kg/dag i 1 månad är 300:- och på ett år alltså 3.600:- för en häst! För 30 hästar blir det 108.000:- så där kan vi snacka ekonomisk förlust p.ga man valt ett dåligt kanske billigare hö.

Spola av benen med kallt vatten om de är leriga och är det torkat istället borsta bort det.

Se till att släcka sadelkammaren när man inte är där. Lika så släcka stallet när ingen är där och skippa natt-lampor.

Jag har ett förslag:
Investera i kunskap. Ju mer man kan, desto bättre förutsättningar har man att sköta hästen på ett sätt som gör att den håller bra.
Har man kunskap om foder får man dels en häst som får i sig det den behöver för att må bra, dels kan man räkna på vilket foder som ger mest för pengarna. Att lägga pengar på ridlektioner för en bra instruktör är lönsamt i längden.

Hästar är dyrt att hålla och det är OTROLIGT lätt att bli sk "dumsnål" .
För det första så äter hästen en del mat, att köpa billigt hö som är av sämre kvalite är startknappen till en sjukhäst, så ett bra grovfoder som kanske är lite dyrare är att tjäna pengar i längden . Eftersom taskigt hö gör att hästen behöver en större kraftfodergiva så blir det höet i längden dyrare. Har du riktig otur så är billigt hö så dåligt att du måste ha veterinär till din häst, sjuka hästar är bland det dyraste som finns. Så tänk efter före, lukta och känn igenom höet innan du betalar det. Be någon duktig om hjälp med foderstatsberäkning, i foderstaten finns massor av pengar att tjäna.
När det gäller inköp av tex sadel så ser naturligtvis inte hästen om den är av ett dyrt fint märke men.... den MÅSTE ligga rätt och passa hästen i förstahand i andra hand passa ryttaren. Alltså ta hjälp med utprovning av sadel är att också spara pengar även om man behöver åka iväg till för att göra det. Man får i regel betala en slant för besväret men jag lovar att det är värt dom kronorna i slutänden. Så välj utprovare med omsorg.
Likaså hovslagare , hör dej för i ditt stall el med människor som du känner om dom vet någon som är bra. Det är samma sak här, gör hovis ett dåligt jobb så får du oftast resultatet sjukhäst. Glöm inte att det är oftast INTE efter första skoningen man ser problemen utan efter 2a- 3dje skoningen. De saker som jag nämnt är väl de som är de dyraste men också de som i långa loppet är de du tjänar pengar på.
Horsemanship är väl det som vi alla håller på med när vi hanterar hästar. Tänk dej för innan du gör olika val så kommer du att i längden bli en klok person som andra människor känner tillit för.
LYCKA TILL !

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 330
Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
627
Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
4 036
Senast: Squie
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
2 028
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar