horseman ship??? hjälp!!

H

_hottis_

hej!
jag har precis börjat med horseman ship övningar eller vad man ska kalla det. det jag visste innan om hästarnas "språk" var ungefär att när hästen tar bak öronen och försöker bitas va den sur och när öronen pekade frammåt var den glad.! :smirk: sen började jag då läsa en bok om horse man ship och började förstå lite mer varför hästen alltid sprang över mej och aldig ville kela mm...nu vill jag ändra på allt dehär och få honnom att sammarbeta å sånnt...hur ska jag börja?? jag har ju ingen erfarenhet alls kan man säga....det enda e ju att jag har läst denna boken. och sen undrar jag vad man ska göra när hästen bara vill beta hela tiden när man leder den och tränar den. det stod att man aldrig sulle dra i repet, aldrig skrika eller smälla till den när den inte lyder. hur får man den då att sluta beta om man inte ens får dra i repet?? vill gjärna lära mej mer om sådant här. kan nån hjälpa mej :bump: :O)

Sv: horseman ship??? hjälp!!

Börja med det enklaste basics, att han ska flytta för tryck. I en flock kan du se att när hästar blir "hotade" så flyttar de undan. Dom flyttar för trycket från den som står i högre rang.
Börja med att trycka på bogen så han flyttar från dig. Precis när han flyttar, ge belöning. tryck på sidan på han och gör om. Bakdelen, tryck och ge beröm och bogen så han flyttar bakåt.

Låt aldrig hästen gå ifrån dig eller framför dig. Stanna och be han komma i position igen. Beröm.
En häst som kastar sig över gräset vet jag inte exact hur man ska göra. Jag brukar tajma och ta tag i grimman precis efter hästen tagit sin tuva. Att slita o dra när han är på väg att ta sin tugga är lönslöst. Med oavbrutna ledarskapsövningar brukar detta ge med sig. jag ser skillnad på hästarna i mitt stall. Min 4 åring som är nh tränad och resten som inte är det. Inga kommentarer...

Det finns massor på nätet att läsa, här är en bra sida:
http://www.kbrhorse.net/pag/train.html

tjatigt svar, men:
kontakta en tränare, som kan ge dig specifika tips runt just ditt kroppsspråk, attityd och utbildningsnivå. det finns så mycket man missar om man enbart läser böcker. böcker och filmer bör istället ses som ett utmärkt kompliment till träningen.

Ta hjälp av en tränare, det är guld värt!
Finns det ingen i närheten så åk iväg på kurs eller clinics.
Ang att inte skrika åt sin häst, hästen känner hur du mår.
Är du nervös, uppjagad eller på dåligt humör, så känner hästen det direkt. Och uppträder därefter. Kan ta min nordis som exempel.
Han är fruktansvärt känslig för mitt humör och så.
Om jag gör något med honom och samtidigt går och är arg/irriterad över nåt så blir han stressad och orolig. Han kräver ett oändligt tålamod, och ett otroligt lugn från min sida för att det ska funka.
Så ang din häst, han känner att du blir nervös när han konstrar och utnyttjar det. Och har på så sätt tagit över ledarskapet.
Så det du måste göra är att helt enkelt tala om för honom (på ett lugnt schyst och bra sätt) vad han får och inte får göra.
Men det är så otrloigt mycket bättre med en tränare som kan,
Du ser då hur h*n gör, och du ser också hästens reaktioner direkt.
Läsa böcker är jättebra! Så har jag också gjort och lärt mig mycket av det. Men det är svårt att träna själv, och det är både enklare, roligare och framförallt säkrare med en duktig tränare. Var bor du?

Köp vidion av Lisbeth Johnsson Ulf Owendne
Horsemanship
Den är mycket bra 3 tim lång
Bra att börja med De säljer en bok också.
Jag har dom.

Hej!

Jag har en häst som är som din. Sätter ner huvudet o ska äta så fort man tittar åt ett annat håll.
Nu beror det ju lite på hur hästen är, har du en väldigt känslig häst kanske du ska ta det lite lugnare men min häst är väldigt okänslig så man får verkligen visa att man finns.

När jag är ute och går med Ronja och hon försöker äta hela tiden stannar jag henne tar ut grankvisten hon har i munnen och backar henne. Backningen gör jag genom att vifta med grimskaftet i sidled. Du kan öva på detta. Stå framför hästen och vifta med grimskaftet och säg back, Så fort hästen gör en tendens till att backa slutar du. Detta kallas eftergift och hästen förstår att den gjort rätt.

När jag säger vifta med grimskaftet menar jag att du håller ända ut i änden på det och liksom skakar det i sidled, då blir det lite obehagligt för hästen och den svarar med att backa. Ibland kan man behöva skaka kraftigt, beroende på hur känslig hästen är. Förstår inte hästen hur den ska göra kan du behöva hjälpa den genom att säga back ( om den vet vad det är) eller trycka på bringan. Släpp så fort hästen börjar gå bakåt.

Det här funkar för mig och min häst. Du kan ju prova det.

Ett litet tillägg på HaRLeKIn´s inlägg:
(som förövrigt var väldigt bra :) )
Står du framför hästen och ber den backa. Fokusera blicken på framhovarna, eftersom det är dom som ska flyttas, se till att inte repet har för tung hake, det kan då göra att rörelsen i repet inte når grimman riktigt. Är en fördel med en repgrimma som ger tydligare signaler till hästen än en vanlig, eftersom den har mindre tryckyta

En sak du kan ta hjälp av när hästen dra ner huvudet och äter är nåt som heter "bump" på engelska, vet inte hur det översätts.
Du håller längst ut på grimmskaftet och knycker till med handen nerifrån och upp så att det går som en våg på repet fram till hästen.
Börja löst och ta i hårdare om hästen ignorerar dig. Eller gör nåt ljud med munnen som första fas så lär sig hästen att när du t.ex smackar så ska den ta upp huvudet.
Bumpa när hästen har huvudet nere i gräset, annars lär den sig inte att det är just det den inte får göra.
Hoppas att det inte blev allt för luddigt nu, lite svårt att förklar övet internet. ;)

läs "dansa med hästar av klaus ferdinand hempfling. Där står även om hur man "ska" göra när hästen drar ner huvudet och äter hela tiden..

det brukar jag göra på Herman, om han biter på repet.
Får han tråkigt är det tydlgien en otroligt rolig sysselsättning ;) :D
Funkar bra

ja visst är det efektivt? Jag tycker att hästarna lär sig fövånadsvärt fort av det också. :idea:

Liknande trådar

Hästhantering Vi är inackorderade i ett stall och våra två hästar har fått gå ensamma bara de två. Nu är det dags för bete och förra helgen släpptes...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
10 953
Senast: Sel
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 129
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
3 376
Senast: Solstig
·
Hästvård Uppgiven var nog ordet och efter att sökt och letat efter liknande problem ger jag upp. Veterinärerna kliar sig i huvudet och jag vet...
2
Svar
35
· Visningar
5 641
Senast: Josofinito
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar