HorseHage, Åsebro

TantEster

Trådstartare
Har beställt HorseHage till en av hästarna idag, han hostar lite av vanligt hö och jag har tidigare använt HorseHage och varit nöjd. Nu fick jag dock pga flytt beställa via en återförsäljare som glatt meddelade att 5 kilo ungefär var alldeles lagom dagsranson för en stor häst.. Finemang, sa han, där finns pengar att tjäna. Öh?

Man häpnar. Att en återförsäljare till ett så pass seriöst märke tillåts ge råd som går stick i stäv med hästens fysiologi är anmärkningsvärt.

Vidare sa han att jag kunde tjäna ännu en hacka om jag dessutom köpte ett foder som kom från Åsebro (Åsebo, Åsbro?). Han rekommenderade mig att fodra med varianten Classic. Är det någon som har erfarenhet av detta fodermärke? Är det bra, eller!? (Rent generellt alltså, jag diskuterar inte en enskild foderstat).

Sv: HorseHage, Åsebro

Jag har också funderat på det här med Horse Hage. På förpackningen står det att det räcker i ca 4 dagar till en stor häst.(innehåller ca 25 kg). Det blir ju ca en skiva per dag. Det är ju även ganska fuktigt med ca 60% TS. En säck innehåller alltså ca 15 kg TS. Det är ju inte ens 4 kg om dagen.Mina hästar hade ätit inredningen i stallet om de bara hade fått en skiva per dag.

Jag har ingen erfarenhet av märket du undrar över, men har använt Horsehage.
Det gick åt 1,5 säck/dag till mitt fullblod och en islänning.
Mycket skrämmande att de rekommenderar 5kg till stor häst! Låter inte klokt i mina öron, och tyvärr finns väl dom som inte vet bättre och följer rekommendationerna :(

Senast ändrad av en moderator:

Åsebro fodret är ett pelleterat färdigfoder typ krafft, tillverkat i Dalsland av lokalt producerade råvaror. Finns i flera olika sorter bla Classic och Vinnare. Min erfarenhet av fodret är att det fungerar mycket bra. Använde Classic till lektionshästarna på den förra ridskolan jag jobbade och fodrade mina egna tävlingshästar med en mix av Classic och Vinnare. :banana:

TYVÄRR står min 1 åring på HH just nu i väntan på att vi öppnar de stora balarna. Hon tycker inte att det är gott och petar knappt i sig det hon ska sen måste jag peta i henne mängder med kraftfoder.
Undrar om återförsäljaren kan något om foder alls? Min 1 åring beräknas väga 450 kg som vuxen och ska nu äta minst 5,5 kg av HH för att få i sig dagens ranson av stråfoder. Det tycker jag är för lite men tyvärr så äter hon knappt upp 4 kg. Hon står inte hos mig så jag kan inte ge henne annat just nu.

När min förra häst kom lös i stallet under nätterna vilket hände kanske 2 gånger :angel: så gick hon alltid dit där höpåsarna hängde och åt alltid upp de HorseHage hon kunde hitta :d

Jag fodrade med Åsebro ett tag och det fungerade väl bra men det var så länge sedan så har inte så mycket mer att säga om det. Tror jag vet vilken leverantör du menar och snacka om att försöka sälja sina varor. Antar att du redan har ett krafftfoder som fungerar och då är det bättre att ha kvar samma.

Jag fodrar alla mina hästar med Åsebro. Tycker det är jättebra! :)
Speciellt en av hästarna har under hela sitt 2-åriga liv, varit lite lös i magen. Sedan jag bytte kraftfodermärke till Åsebro, så har han varit helt perfekt i magen! (Använde mig av Krafft tidigare.)
Som plus i kanten, så har de blivit finare i pälsen. Och mitt svårfödda arabsto är så rund & fin nu, trots föl vid sidan. :)

kan det vara att de rekomenderar 4kg för att man ska blanda med hö?
Blir det inte surt i magen med BARA HH?
Bara en fundering... jag är absolut inte säker :)
När min kompis beställde HH så var de SUPERTREVLIGA å berätta massa å såååå hjälpsamma, hon var till å med tvungen å ringa upp mig direkt efteråt å berätta.. hehe... så skumt att de va så där mit dig :confused:
kan du inte ringa igen å hoppas att få prata med nån annan?

Welsh: akta magen på lilla ettåring :crazy: eller är den känslig mot damm? (alltså så den inte kan äta hö oxå)?

*Bare en avsporing. Når jeg fikk ny hest nå så ville han heller ikke spise nog med hö. Da tok jeg ca. 2-3 dl. med melass blandet det med 5-6 l. vann, blandet sammen og helte over höet. Mums. mums, vad gott!:)

Vidare sa han att jag kunde tjäna ännu en hacka om jag dessutom köpte ett foder som kom från Åsebro (Åsebo skrev:
Efter förra årets foderproblem där hästen inte mådde bra på sju månader så hittade jag äntligen boven i dramat och började fodra med Åsebros Blackwinner, kanonfoder......och bra pris! Det luktar gott och man kan känna smaken på flera av ingredienserna i varje liten pellets. Hästen mår toppen på detta foder och sätter iår vinterpäls i stället för att bli nakenhäst m.m.

Classicen provades av stallgrannen och deras häst som är kräsenheten själv åt med god aptit och blev ännu finare på alla vis än han redan var samt att han höll hullet på ett helt annat vis.

Senast ändrad:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka