hormonspruta

Sv: hormonspruta

Hon är ordentligt uppfostrad av kunnigt folk ,hingstfolk som du påpekar dessa är hingstuppfödare m.m
Alla vi pratat med anser att detta inte handlar om uppfostring utan att ngt är lite knas troligtsvis med hormonerna,
Vi är alltid konsekventa i vårat sätt att behandla henne.
Skulle bli glad om man tog reda på saker innan man anklagar mig för att inte uppfostra min häst.
jag gör allt som står i min makt för att hon ska må bra:love:däribland vara en bra ledare för mitt sto. De som hade henne innan hade det 100 ggr värre så mitt ledarskap har hjälpt hennne massor.

hello!
Jag har ett stort problem med min ponny, hon är extremt tjurig jämt.
sparkas bits står på bakbenen så fort hon inte vill göra det man ber henne om eller om hon blir lite stressad
.:cry:
Har haft henne snart 2 år men vet inte om jag orkar mera.
Hon har brunstat 2 ggr sedan dess ,men hon är lika tjurig oavsett brunst eller ej. Hon är rent av livsfarlig att handskas med ibland gör utfall mot mig mm.

Jaha... det var ju bra att den är så väluppfostrad. :eek:
Hoppas en spruta hjälper istället då, lycka till med det. :angel:

Hon är väluppfostrad har haft folk ute som hållt på med hästar i många år som kollat på henne och de anser att det är ngt som inte är ok med henne kroppsligt inte att hon är ouppfostard och det är ju bara i vissa situationer som hon är så här knasig.,hon verkar inte må bra,vad det nu kan vara.
Vi har nu bestämt oss för att göra om alla undersökningar igen för att kolla henne 1 gg till.
Vi ska göra ultraljud och ta ett blodprov för att kolla hormonhalten igen.
SEdan får vi se vad det visar.
För den ev hormonsprutan man ev kunde ge henne var klassad som dopig och då är jag inte intresserad.

när blev hästen kollad sist? och exakt vad kollades? Gjorde ni grundlig genomgång på klinik med röntgen av rygg och ben?

Om inte så tycker jag ni ska åka in på en sådan undersökning igen. Mycket kan hända på bara ett år.

På vilka grunder anser man att din häst är väluppfostrad???

Menar du att den är väluppfostrad mellan det att den tjurar och anfaller dig?
Om den vet sin plats så blir den liksom inte sur på dig...
Låt den inte hålla på med det och skyll på hormoner.

Visst, hon kanske har besvär med hormoner, men det är ju mycket troligare på din berättelse att man kan hjälpa den att bli på bättre humör genom att sätta den på sin rätta plats i rangordningen, nämligen under dig och alla andra människor.
Hade den haft såna kraftiga rubbningar så hade väl veterinären hittat det på sina prov?

Du inser väl själv att om en häst har psykiska besvär så fungerar den först och främst inte ihop med andra hästar, som ju har sämre tolerans mot konstigt beteende än vad vi människor ofta har.

Men om din häst inte brunstar så är det ju ingen idé att försöka behandla bort brunsten. Du ger inte p-spruta till en tik som inte löper, då tar du istället reda på varför hon inte löper. Kanske hennes aggressivitet istället beror på en testosteronproducerande tumör i binjuren.

Du skulle som människa aldrig få p-piller om du inte hade hyfsat normal menscykel - i synnerhet inte om du i fertil ålder inte hade någon ägglossning alls. Då skulle du utredas.

Detsamma gäller häst.

Jag skyller inte på ngr hormoner ,vetkliniken och jag försöker hitta en anledning till att hon beter sig som hon gör.
det är ju när man håller på runt ljuver ägstock,livmoder regionen utvändigt som hon reagerar mest.
Men som jag skrev vi ska ta om alla prover för att se så det inte är ngt som missat i form av tumörer eller liknande.
Till Tant Brun man skriver ju i detta forum för att få ev råd inte för att bli påhoppad för att man inte kan ta hand om sin häst osv .Så ett gott råd är att försöka skriva lite mera hyggligt när man svarar på ett inlägg,
Hon har blivit satt på rätt plats i rangordningen av oss i familjen ,vi har haft folk som kan detta med hästars beteende och de tror fortfarande att det kan vara ngt fysiskt fel på henne. Hon blir ju inte direkt sur på mig utan enbart när man är i dessa regioner.
Till tant ester.
Eftersom vi bara märkt 1 gg att hon brunstar så vet vi ju inte om hon kan ha gjort det utan att vi vet om det.
Men som jag skrev ska vi ta prov för att kolla så att inte hennes tjurighet beror på tsteronproducerande tumörer eller ngt annat. Vi gör allt vi kan för att hitta anledningen till att hon inte mår så ok.
Självklart skulle jag aldrig ge henne ev hormoner om jag inte visste att hennes brunst var ok, men man griper ju efter alla halmstrån till slut.
Nu är detta forum slutdiskuterat eftersom man blir idiotförklarad av vissa som svarar , ville bara ha lite råd och tips ifall ngn hade haft ungefär samma beteende på sitt sto och hittat ngt bra dundermedel.
Tack och hej från mig.

hon är kollad på klinik och rtg rygg ben ,sadel är kollad allt man kan tänka sig som skulle kunna var orsaken till att hon är tjurig.
Vi har ingen aning.

Skriv inte på ett forum om du inte vill ha åsikter!!!

Tänk på att det finns folk som läser här som har lång erfarenhet och kanske tycker att andras oövervinnerliga problem är ganska lättlösta.

Jag svarar utifrån min egen erfarenhet som innefattar ett antal surmärrar, varav några utretts av förtvivlade ägare på samma sätt som du beskriver, och man har till sist försökt få dem utdömda för lynnesfel men inte lyckats med det. De har alla gått att få till, men är såklart starka individer som kan balla ur igen i fel händer.

Din häst blir dessutom snällare och lydigare för varje inlägg du gör, i början var den livsfarlig och det är det jag tänker på när jag skriver mina svar.

Kommer med ett sista tips för att visa att jag inte är ondskefull..
Tala med din veterinär om att sätta in glaskulor, jag tror att det har kommit nya regler om dessa så att man kan söka dispens för att få tävla med det men är inte säker. Man kanske kunde testa det i vilket fall som helst under en period när du inte tävlar för att se om det finns en effekt.

Klart att man vill ha åsikter men man vill inte få kallat att hästen är ouppfostrad av ngn som aldrig ens sett hästen.
man kan ju skriva på ett bättre sätt och ställa frågor , som tex hur är det med ditt ledarskap över ditt sto osv inte så påhoppande om att hästen är ditten eller datten.
man skriver ju för att få goda råd av folk som ev haft samma problem.
Hon är livsfarlig de gånger hon sparkas ,bits och ställer sig rakt upp på bakbenen. Men eftersom man aldrig vet när det kommer så kan man ju ana att hon kanske inte mår så bra av en eller annan anledning.
Jag har aldrig försökt och kommer aldrig att ens komma på tanken att få henne utdömd.
Och eftersom vi tagit in kunnigt folk i frågan att ge oss ett bra ledarskap över henne och det blivit bättre men ej tillfredställande och väldigt erfarana msk som hållit på med tjurmärrar i många år också tror att ngt kanske är fel på henne kroppsligt och inte psykiskt eller att vi är dåliga ledare för det vet jag att jag inte är.
Men för att var på den säkra sidan så gör vi om alla undersökningar igen ,rtg av ben ,rygg ,mun, livmoder,ägstockar ja allt som de kan ha ont i.Hormonprov
Är det inget fel så får vi välan kontakta ngn annan som kanske kan hjälpa oss med hennes sätt och/ eller gilla läget för när hon är go & glad är hon så kanonduktig hon hoppar msv på tävling och gör många skolor i derssyren.
Så jag tänker aldrig göra mig av med henne utan kämpar på och tar hjälp av folk som är bättre på dessa ston än vad jag är.
Är ju själv en bra bit över 40 och har ridit och haft häst sedan unga år (12 första gången jag fick en egen häst)

Ska prata med vet om glaskulor tack för tipset.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 792
Senast: Lavinia
·
Katthälsa Kortfattat så börjar jag bli orolig efter att min katt stått på 1/4 2.5 mg Prednisolon var 3e dag i drygt två år. Hon är snart 15 år och...
2
Svar
23
· Visningar
3 820
Senast: monster1
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 649
Foder & Strö Hej alla kloka hästmänniskor, Jag har en 6-årig PRE-hingst, han är ca 165 cm hög och nätt i typen. Väger just nu ca 440 kg, han bör...
Svar
18
· Visningar
2 046
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix