hormonspruta

R

rubentuben

hello!
Jag har ett stort problem med min ponny, hon är extremt tjurig jämt.
sparkas bits står på bakbenen så fort hon inte vill göra det man ber henne om eller om hon blir lite stressad.:cry:
Rider för instruktör i både dressyr och hopp varsin dag i veckan.
Detta är en ponny som om hon står mera en 1 dag blir helt stressad och oridbar, bara springer och stressar iväg .
När hon är ok är hon underbar att rida hoppar som en gud och går hur fint som helst i dressyren:idea:
Har haft henne snart 2 år men vet inte om jag orkar mera.
Hon har brunstat 2 ggr sedan dess ,men hon är lika tjurig oavsett brunst eller ej.
Har prövat allt möjligt både i mera eller mindre foder ,annat foder än det hon äter idag ,örter massor med grejor du ger henne, horsemanship och mkt mera men inget hjälper. Hon är precis som vanligt vad jag än gör.
Nu har jag hört att man kan ge dom p spruta , på samma sätt som man ger till tikar som blir skendräktiga ,man ger dom en spruta så att dom aldrig löper.
har hört att det finns ng hormon som man kan ge till häst.
Är det ngn som vet ngt om detta.
Snälla svara orkar snart inte mera.
Men jag älskar ju min häst så jag prövar allt.:laugh::laugh:
Jag är alltid lugn mot henne men säger åt henne på ett vettigt sätt när hon blir elak. Hon är rent av livsfarlig att handskas med ibland gör utfall mot mig mm.

Sv: hormonspruta

jag vet att det går o ge p-spruta till häster o det skall lugna ner dem det jag vet är att man iaf inte får tävla trav med det i kroppen andra tävlingar vet jag ej.
hör med vet. för det är de som ger sprutan.

Man kan naturligtvis inte ge en hormonspruta bara så där utan att ha en diagnos. Vilket hormon täker du dig? Mot vad?

Varför skulle hästens problem vara hormonellt? Hon brunstar, men problemen är inte alls knutna till den cykeln. Det låter snarare som om hästen har lynnesfel eller har problem med smärta någonstans.

Låt undersöka henne på klinik. Där kan de även ultraljuda äggstockarna för att se om hon har någon cysta eller t ex hormonproducerande tumör som skulle kunna ge ett konstant brunstbeteende (rimmar iofs illa med att du faktiskt noterar brunster, men ändå). En ordentlig hältutredning och kanske genomgång av ryggen vore också på sin plats.

Hon har bara brunstat pyttelite ca 2 dagar 1 ggr på 2 år.
Hon är kollad på klinik för allt man kan tänka sig,rygg tänder hormoner .äggstockar mm.m
Att ge henne 1 hormonspruta är sista utvägen för att se om hon mår bättre i sig själv eftersom det verkar var som att hon har höga östrogenhalter jämt inte bara när hon ska brunsta.
Vill bara att hon ska må bra.

Hon är även ny kollad sadel och hälta rtg allt som finns i kroppen och som kan orsaka tjurighet.
Han lagt ner hela min själ till att hitta vad det kan vara ingen hittar ngt fel utan hon är i fiin fiin form.

Östrogenhalterna går att mäta och de är höga av någon anledning, oftast pga cysta/or eller tumörer i äggstockarna. Eftersom du har varit på klinik antar jag att prover är tagna. Vad visar dessa?

inga cystor eller tumörer.De vet inte varför hon inte brunstar eller är så här tjurig,

ja det vill veterinären för att kolla om vi får ngn effekt.
man märker det tydligen ganska omgående och det kan ju vara värt det ,känns det som.
Blir det ingen effekt är det välan bara att leva med mitt lilla odjur:love::love::love:

det jag vill veta är om ngn vet om man får hopptävla på detta .
vet skulle kolla upp det men är lite nyfiken av mig.

Eftersom du kollat upp hela hästen och dessutom sadel, skulle jag vilja komma med en annan infallsvinkel. Hur trivs hästen i sitt stall och med sina hagkompisar? Hur ser era utfodringsrutiner ut?
Det är inte alls ovanligt att hästen är olycklig p g a för lite stråfoder, för få utfodringstillfällen, lite utevistelse, eller fel kompisar. Och kanske behöver hon helt enkelt hanteras mer?

Jag har själv ett sto som ändrade beteende helt efter att jag flyttade till egen gård då hästen fick helt nya rutiner samt hagkompis som hon tyckte om.

:grin: Krocket

Senast ändrad:

Hon trivs jättebra i sitt stall med alla kompisar .är inte sur på andra hästar eller ngt fel på foder,vi har gjort en foderstat efter hur mkt hon rids,
detta har erfarna folk hjälpt oss med.
hon får 3 ggr om dagen är ute i stora fina hagar ,har många kompisar i hagarna runt henne
hon har tydligen enligt förra ägaren varit 10 ggr värre än vad hon är nu.
Vi har testa allt som går att ändra på utan att hon ska må dåligt.
Vi testar med spruta och så får vi se.

Hon behöver absolut inte hanteras mera,vi är där 7dagar i veckan och hon rids och har vilodagar så att hon mår bra, vi som hanterar henne är vuxna kvinnor så det är inga småbarn som hanterar henne.
Hoppas inte du menar stryk med att hon ska hanteras mera.
har gått horseman ship kurs och de trodde absolut att det var ngt hormonellt för hon litar på oss till 100% och mera.

Skulle vara roligt med en uppföljning på detta. Har ett sto med liknande beteende som din, hon är just nu dräktig så ingen behandlig är aktuell i dagsläget.
En liten "avhandling" när du har facit i handen skulle vara intressant!

Lovar att jag ska skriva hur det går.
väntar på att vet ska kolla om man får tävla.
det gamla prep man gav till travston förut var klassad som doping, men detta är visst inte det.
vet får söka dispans från jordbruksverket tror jag det var och så får man ge det och det svar han fått också tävla upp till nat nivå???
Men det vet jag inte om man vågar lita på vad de som säljer prep säger.

Skulle vara roligt med en uppföljning på detta. Har ett sto med liknande beteende som din, hon är just nu dräktig så ingen behandlig är aktuell i dagsläget.
En liten "avhandling" när du har facit i handen skulle vara intressant!

Under dräktighet har hästen öht inte samma hormonella status som under brunst så att din hästs beteende skulle vara hormonellt verkar mkt långsökt.

det jag vill veta är om ngn vet om man får hopptävla på detta .
vet skulle kolla upp det men är lite nyfiken av mig.

Jaha, då har jag missuppfattat ditt ursprungliga inlägg. Där står det att du "har hört att det ska finnas ngt hormonpreparat.." - det tolkade jag inte som att din veterinär ordinerat en behandling.

Vilket hormon är det hon ska behandlas med? Man kan ju lägga in kulor hos riktiga "pissmärrar", men någon p-spruta finns mig veterligen inte att tillgå i Sverige.

Ett sto som visar konstanta brunstsymptom året runt har en sjukdom. Man bör finna orsaken för att veta hur man ska kunna behandla. En hormonbehandling, jaha, men mot vad? Vilken hormonell störning har din häst? Vore intressant att veta vilken diagnos ni fått och vilket preparat som veterinären har ordinerat.

Vi har pratat om det och han skulle undersöka vad det fanns att tillgå, han kände ngr vet som använt detta med mkt bra resultat på liknande tjurston .
vet fortfarande inte vilket prep eller om det räknas som doping.
han håller på att kolla upp detta med sina kollegor tillverkarna m.fl för att kolla om det ev skulle kunna hjälpa mot min häst.
vet inte om det blir sprutform eller ngn annat.
Jag hoppas bara att vi kommer fram till ngt som kan hjälpa min häst att må bättre.
Hon är kollad och hon har ingen sjukdom ngn stanns i hela kroppen frisk som en nötkärna och hon brunstar ju inte hela tiden snarare tvärtom.
jag vet ju att om man som msk tar p-sruta eller hormonspiral så har man ju ingen mens och mår ju oftast bättre än annars,hundar ger man ju p sprutor för att skjuta upp löp om det tex mår jätte dåligt vid löp eller tex blir skendräktiga,man skjuter ju då upp cyklen med hjälp av hormoner,
det är vällan det jag kan tänka mig skulle vara bra för min lilla gullis :love::love:att få en jämn hormonbalans i kroppen och inte dessa dalar och toppar som blir när det brunstar innan eller efter.
Vissa ston märks det ju inte alls på att det har ,ska eller brunstar just på humöret och ridningen.

Det är ju bra om du kan hitta en lösning på ditt problem, men medans du väntar på det så måste du nog ta tag i situationen.

Det spelar ingen roll om din märr har hormonproblem, hon ska inte bete sig mot dig ändå.

Hade den haft allvarliga rubbningar som påverkar henne så kraftigt så hade hon inte fungerat bra med andra hästar heller.
För övrigt behöver det inte vara något konstigt med brunsten, en del brunstar bara vissa perider på året och andra året om. Kan ha att göra med andra ston och tillgång till hingst/valack i flocken bla.

Det du beskriver är en äkta dominant märra som behöver få veta sin plats bara.
Det behöver inte ske genom våld, men genom konsekvens och ett dominant beteende från dig själv. Det brukar inte ta särskilt lång stund för en sån märr att fatta heller, och det blir bara skönt för henne när hon inte behöver käfta om vem som bestämmer hela tiden, alternativ vara förbannad på dig för att du lägger dig i och inte lyder henne.

Det är faktiskt din skyldighet att uppfostra din häst, tänk om hon skadar sig och veterinären behöver komma och akut sy eller liknande.

Om du inte vet hur du ska göra detta, så tycker jag att du ska låta någon annan vuxen människa styra upp det. En erfaren hingstägare tex.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 792
Senast: Lavinia
·
Katthälsa Kortfattat så börjar jag bli orolig efter att min katt stått på 1/4 2.5 mg Prednisolon var 3e dag i drygt två år. Hon är snart 15 år och...
2
Svar
23
· Visningar
3 820
Senast: monster1
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 649
Foder & Strö Hej alla kloka hästmänniskor, Jag har en 6-årig PRE-hingst, han är ca 165 cm hög och nätt i typen. Väger just nu ca 440 kg, han bör...
Svar
18
· Visningar
2 046
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix