Hormonspruta till tik, för och nackdelar?

Petronella

Trådstartare
Hej.
Precis som de låter, kan ni som använder er av hormonsprutor en gång i halvåret(??) och vet mkt om det berätta för och nackdelar med det hela Jag vet väldigt lite om det hela.

(Historian bakom frågan, samma som i kasterationstråden!).
Har en blandrastik(dock mest bc) som jag troligtvis inte kommer ta valpar på, men heller inte säkert då hon är en helt otrolig individ, men vet ju inte hur nästa led skulle bli. Och till saken hör att vi är mkt på vift och hon är van att alltid vara lös och med. När hon nu började löpa (första gången) var detta en mkt stor omställning för oss som bodde och jobbade i stallområde med mkt lösa hundar. Helt plötsligt kunde hon inte vara lös utan konstans uppsyn och heller inte vara bunden ute.. Då blev hon mkt inne och anser att jag är hemskast i världen.. Jag vet att löpningen inte är lång period men då jag tycker det är mkt svårt att få henne lycklig och lyckas aktivera henne ordentligt dessa perioder har funderingar på kastrering kommit upp.

Och nu vill jag bara veta mera :)

//Petronella och Vilda

Sv: Hormonspruta till tik, för och nackdelar?

Finns det ens?
Det finns abortsprutor för tik, dvs som man ger om de blivit tjuvparade.
Din hund har inget i avel att göra.

Man kan P-spruta tikar men det är inte att rekommendera. Det ökar risken för livmoderinflammation markant. Jag har varit med och kastrerat tikar som sprutats och redan efter en p-spruta hade de kraftiga förändringar på livmodern.

Kastrera tiken eller håll henne inne.

Som Jeps säger så finns de men hon hört mkt dåligt om dom fastän vissa veterinär tycker det är en okej lösning. Därför jag ville höra hurvida folk har tyckt det varit värt att använda sig av det.

Som du ser att jag har skrivit så står det att jag inte har några planer på att avla på henne egentligen men hon är en bra blandning på över 75% bc (och välstammade bc med godkända vallprov) och fungerar precis som jag vill ha henne i mitt liv, som jag skrev i min beskrivning att bara för att hon blev bra betyder det inte att avkommorna blir det. I riktig avel har hon kanske inget att göra. Men i min värld där jag behöver en välarbetande hund som fungerar i allt så är hon perfekt. Hon är 9mån och nästan klar för vallprovet, som vi siktar på att ta nästa år. Hon är invallad på hästar och fungerar super på det. Hon kan hänga med i allt och är supertrevlig. För mig har hon allt det jag saknar i en renrasig bc, tex. det faktum att hon vallar får och hästar på helt olika vis. Hon kan vara me upp i fjällen och valla och hämta får men fungerar lika bra hemma i hästhagen och i rekstur. Det gör inte våra bc som dock är snäppet vassare i fåren (en del av dom).

Men som sagtinget positivt med att använda p-spruta då.

//Petronella

Liknande trådar

Hundhälsa Hej. Precis som de låter, kan ni som har kastrerat eran tik nämna för och nackdelar med det hela, även ni som kanske inte gjort de men...
2
Svar
23
· Visningar
7 400
Senast: vallhund
·
Övr. Hund Alla drabbas vi ju då och då av perider då man inte har så mkt ork eller inspiration till saker. Jag är just nu i en sådan. Det hade...
2
Svar
26
· Visningar
2 765
Senast: Fan of Bill
·
Övr. Hund Jag förvarnar er om att detta mest är en gnälltråd...:o Jag är så trött på att bo i stan med hund nu att jag inte alls känner mig...
2
Svar
22
· Visningar
4 029
Senast: escodobe
·
Övr. Hund Hur skulle ni göra? Vi har tagit över en underbar omplacerings-hund (1-årig dalmatiner-hane). Det har fungerat väldigt bra och han är...
2
Svar
24
· Visningar
2 262
Senast: GaurdianAngel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka