Du använder en gammal webbläsare. Den visar troligen inte denna och andra webbplatser på ett riktigt sätt. Du bör uppgradera eller använda en annan webbläsare.
Vill du undvika juvertumörer så skall tiken kastreras så tidigt som möjligt, tror att det efter tredje löpet inte gör någon skillnad.
Nån tikmänniska vet nog mer exakt.
Okej, bra att veta. Aldrig haft kontakt med dom, men tack och lov finns det många bra vet på Island
Nu är min tik i toppform jämt då hon alltid är med och rör på sig så mkt som hon orkar så för mig är inte just att hon skulle gå upp i vikt ett problem trots att hon fodras väll - skulle bli en tjockis om hon inte fick röra på sig så mkt som hon gör
Själva hormonerna märks inget av hos min donna, hon är precis som vanligt förrutom ja att hon dricker lite mer och där av behöver komma ut oftare..
Till alla: Tackar alla för inputten, verkar som de bara finns positiva åsikter om kasteration. Jag har aldrig träffat (mig veterligen) en kasterad tik så för mig är de ovanligt (i och för sig känner jag bara 2kastrerade hanhundar också) men börjar få den förstålesen att det inte är så ovanligt.
Tycker ni att det är vanligt med kasteration av tik / hane??
På ett sätt tkr jag det är vanligare ..vet inte om det stämmer men för ca tio år sedan kände jag ingen som hade en kastrat.
Förut fick jag med min kastrat höra att det var en genväg, att liksom fuska sej bort från att ex. ta hand om en hund som hade problem med andra hanar (vilket inte min hade ifall någon tänkte kommentera mej )
Nu vet jag av åtminstonde 4 hundar (tre hanar och en tik). Hanarna kastrerades för de upplevdes som skvättiga/stöddiga (kommer inte ihåg exakta orsaker så här på rak arm).
Tiken blev kastrerad av medicinska skäl (tror det var en valpning som gick tokigt och det blödde).
Oavsett vad man tkr om fusk så ser jag hellre en lugnare kastrat som ägaren kan hantera kring andra hundar än en hormonstinn brunstig älg som inte stoppas av tåget ens en gång på sin framfart.
Även om man har ett bra ledarskap är det jobbigt att kämpa mot en hunds känsloliv
Hundträning Han gör allt i en jäkla fart jämnt... får för det mesta försöka bromsa 😅 men just upptagen kanske vi behöver gasa. Tips för att göra det...
Cookies används för olika funktioner, trafikanalys, innehållsanpassning och annonser. Information om din användning av vår webbplats vidarebefordras till de sociala medier, annons- och analysföretag som vi samarbetar med. De kan kombinera informationen med annan information du tillhandahållit eller de har samlat in när du har använt deras tjänster. Våra regler och sekretesspolicy gäller. Genom att fortsätta använda denna sida godkänner du detta.