hormon spiral ?!?! för och nackdelar

S

strösslet

hejsan! jag ska sätta i en hormonspiral den 22/7 (ingen koppar) kommer inte ihåg vad den heter...
men tänkte höra med er vad ni tycker ? för nackdelar? biverkningar?
och framförallt hur kändes det när ni satte in den ?

jag höll på dö under senaste undersökning när de förde in ett såntdär spekulum eller va de heter.. ja ni vet.. den nöp till inåthelve**e typ samma känsla? eller ?

fick tips av en vän att ta alvedon och ipren innan är det till någon nytta ?? kram

Sv: hormon spiral ?!?! för och nackdelar

Jag tog alvedon en stund innan efter råd från BM. Insättningen av spiralen var ju inte precis någon skön upplevelse men klart uthärdningsbar. :)

Jag trivs med min spiral, blödde pyttelite i någon dag och sedan dess har det inte kommit en droppe blod. Satte in spiralen i augusti. :bow:

När jag var och tog (rutin)cellprov sa kvinnan där att trådarna var väldigt kort klippta och skrockade lite och sa att det blir ett senare problem. Så ska jag tolka henne rätt blir det ett litet helvete att byta sen. :crazy:

Sv: hormonspiral ?!?! för- och nackdelar

Jag är mycket nöjd med hormonspiral, är inne på min tredje.

Man är väldigt säkert skyddad, mensen blir mindre och för många uteblir den helt.

Det är individuellt hur smärtsamt det är att sätta in den. Kan vara bra att ta värktabletter innan (2x500 mg Alvedon/Panodil/Pamol plus 400 mg (2x200) Ipren/Ibumetin/etc).
Efteråt kan man ha molvärk några dagar och ev får man en övergående humörpåverkan.

Senast ändrad:

Jag plockade ut min efter ett (eller var det två...? Hm...) år för att jag inte stod ut längre. Hade ständiga småblödningar och "mensvärk" flera gånger i veckan, speciellt efter träning.

Det gjorde jävulskt ont att sätta in den och det var ingen molvärk efteråt, utan det gjorde riktigt jäkla ont!!! Dagen efter var det lite bättre, men det tog flera dagar innan värken försvann.

Själv står jag i valet och kvalet om jag ska våga prova igen. Ingen hormonspiral, utan koppar isåfall. Är livrädd för att det ska bli samma sak igen...

För mig har alvedon och ipren inte hjälpt. Har fått avbryta insättningen 2 ggr då min livmoder börjat krampa så när de ska in med den där mätgrejen!

Jag födde barnen utan smärtlindring men att sätta i en liten spiral tycker inte min kropp om :mad:

Jag tog ut min hormonspiral för snart 2 år sedan, min kropp kommer helt enkelt inte överens med hormoner. Sköra slemhinnor, noll sexlust och sämre mående psykiskt var de "trevliga" biverkningar jag fick. Själva insättningen var inga större problem, gjorde lite ont under en liten, liten stund bara och sedan molvärk under några dagar. Efter det så märkte jag inte av den, ingen mens osv.
Kommer inte sätta in en ny hormonspiral nu utan det blir koppar den här gången, förhoppningsvis kommer det fungera bättre.

Hade du tänkt att sätta in den vid efterkontrollen? Eller har du kanske redan varit på efterkontroll? Jag hade tänkt att ev göra det, men kom på att det inte går. Blir jag så dålig som sist (extrem smärta) så kan jag inte ta hand om V, utan då måste sambon vara hemma.

Jag har redan varit på efterkontroll, så jag har fått en tid i augusti för att försöka sätta spiral då. :laugh:
Hu, låter inte alls kul att få så ont... Låter nog som en rätt bra idé att försöka få det gjort när V's pappa är hemma, typ under semestern?

Ja, jag ska prata med bm nästa vecka när jag ska dit. Kanske blir det bättre den här gången, det finns kanske en anledning till varför de egentligen inte rekommenderar spiral till kvinnor som inte fött barn. Jag måste troligen bli lagad i underredet och då kanske de kan sätta in en när de ändå bedövar.

Jag har haft hormonspiral, men tyvärr så var den inget för mig..

Jag upplevde att jag fick mer mens och finnar när jag använde denna, får väl även tillägga att vad jag har förstått det som, så tillhör inte detta vanligheterna. Däremot så hade jag inga andra besvär som smärta eller dylict i samband eller efter jag hade den.

Ja, jag ska prata med bm nästa vecka när jag ska dit. Kanske blir det bättre den här gången, det finns kanske en anledning till varför de egentligen inte rekommenderar spiral till kvinnor som inte fött barn. Jag måste troligen bli lagad i underredet och då kanske de kan sätta in en när de ändå bedövar.

Första gången jag satte i spiral (hormon) så gjorde själva mätandet VÄLDIGT ont. Jag tror dock inte jag hade tagit värktabletter innan. Då hade jag inte fött barn och bm sa att man då oftare får mer ont än de som fått barn. Jag trivdes bra med min spiral som funkade bra men tog ut den när det var dags för barn igen. Efter barn nr 1 hade jag hormonspiral igen som inte gjorde ont alls att sätta i. Snacka om skillnad! Efter barn nr 2 övertalade bm mig att ta vanlig spiral och jag blöder så mycket så jag blir galen. Typ maxitampong + binda och blöder nästan igenom det på en timme när det är som värst. Vet inte om jag står ut mer. Nätter är gräsliga med värsta nattbindorna + handdukar under umpan och ändå blodiga lakan när man vaknar. Gräsligt när jag sovit borta sådana nätter...

Oj, det låter inte roligt med dom blödningarna! :eek: Det vill man ju verkligen inte råka ut för. Ökad blödning kan jag acceptera men inte hur mycket som helst. Däremot låter det lovande att det inte gjorde lika ont andra gången. Men det låter ju logiskt, en hel bebis har ju banat väg! :D

Oj, det låter inte roligt med dom blödningarna! :eek: Det vill man ju verkligen inte råka ut för. Ökad blödning kan jag acceptera men inte hur mycket som helst. Däremot låter det lovande att det inte gjorde lika ont andra gången. Men det låter ju logiskt, en hel bebis har ju banat väg! :D

Ja, alltså jag hade hört att man kunde blöda mer men detta var bortom mina fantasier. Jag fick rådet av bm att ge det 6 mån för att det kan bli bättre men nu efter 1 år tror jag det är så orkar jag nog inte mer, dumt bara att det säkert är omöjligt att få tider nu i sommar.

ja de verkar ju väldigt individuellt hur man upplever saken.. jag känner att jag fortfarande vill göra det... men att blöda mer och längre vill jag inte!!!!!!!!!!!!!! då får de ta ut den direkt... min mens varar i 5-7dagar inte jätte riklig men byta tampong varannan timme typ... och vill absolut inte ha mer än så!!

mäter de ??? :O de sa hon inget om... ska man ta med sig en vän som håller handen måntro.... hmm...

Vart bor ni på för konstiga ställen som måste vänta så länge på att få sådant fixat?

Jag ringde på tisdagen och på fredagen var spiralen ute.

Nu funderar jag på hormonspiral eller börja om med p-sprutor som jag var mkt nöjd med. Trodde de var en stor orsak till min viktuppgång men efter jag slutade så har jag lagt på mig minst 15kg på kort tid.

Bm känner först hur livmodern ligger, sen mäter hon så spiralen får plats (koppar finns iallafall även i fler storlekar) sen sätts spiralen in.

Jag gjorde först cellprov, kände ingenting, sen tog bm tag i tappen med en tång och det sved till, sen när hon skulle föra in mätpinnen krampade de så vi fick avbryta :(
Då var jag ändå förberedd, eftersom jag låg så i ca 30 min efter första förlossningen medans fler bm försökte :crazy:

Finns väl nått på apoteket man kan ta som minskar blödningarna?

ska man ta med sig en vän som håller handen måntro.... hmm...
Idén är inte så dum. Jag fick världens svimningskänslor, så jag fick ligga kvar en halvtimme och dricka saft innan de släppte iväg mig. Barnmorskorna missade en del av sin lunch pga det. :o

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag är inne på min tredje Mirena hormonspiral. De tidigare två har jag varit hur nöjd som helst med, men nu har det vänt. De första två...
2
Svar
25
· Visningar
20 142
Senast: corzette
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar