hormon spiral ?!?! för och nackdelar

Sv: hormon spiral ?!?! för och nackdelar

ja ska nog ta med mig en kompis och hålla handen, höra med min mor som jobbar på sjukhuset (dock på psyk) och höra om hon kan passa lillen..
jag är lite nipprig för att "visa" upp mig, avskyr värkligen att sära för en främmande människa.. dock så träffade ja denna BM för någon vecka sedan och hon var hel go.. hoppas bara att hon håller sig frisk till dagen D för den andra BM som jobbar på detta ställe känner jag hon är från samma by som mig :O liiiite jobbigt situation då..

Nej, och Oregano skrev ju rekommenderas, inte förbjuds. Viss skillnad. ;)

Syftade visserligen inte på att det var förbjudet, men det är sant :p

En nyfiken fråga, varför rekommenderar de inte det? Har inte hört det tidigare nämligen.

sätter de in hormonspiral även om man blöder ? (sen en tidigare abort)

En nyfiken fråga, varför rekommenderar de inte det? Har inte hört det tidigare nämligen.

Livmoderhals och livmodern har en annan form efter en graviditet så det är lättare då.

strösslet skrev:
sätter de in hormonspiral även om man blöder?
Inte efter du fött barn i alla fall, men min bm sa att jag kunde försöka sätta spiral vid mensen.
Min bm väntar till efter 12 veckor innan hon sätter spiral, tror min kompis fick vänta 2-3 månader efter hennes abort innan hon satt sin hormonspiral, hon gjorde aborten i v.6 och spiralen satte dom in på efterkontrollen.

ja de ska sätta in den på efterkontrollen, men tänkte bara om ja blöder fortfarande om de låter bli eller gör det ändå...

KL

Jag har hormonspiral. Tycker det låter vettigt att ha någon med sig.

Jag har fött två barn, men trots det kunde de inte mäta livmoderhalsen på mig, det gjorde så ont att jag fick panik, jag stod inte ut. Det gjorde ju mer ont än förlossningarna. Livmodern krampade som fan. Så vi avbröt och satte oss och pratade poff så svimmade jag där. Så jag remitterades till överläkaren, men vi fick avbryta då jag hade för mycket panik gången efter, så sedan sövde de mig och satte in den.

Jag har haft min i snart 2 år och jag var nöjd första året, ingen mens ingenting. Nu i höstas fick jag mens och blödningar någon/några gånger i månaden. Kollades upp och jag hade en cysta, vanligare om man stoppar ägglossningarna. När den försvann slutade blödningarna, men nu har jag mens igen. Så vi får se skulle jag få en cysta till så ryker den.

Fördelar; minskade blödningar (jag har typ några droppar i en dag), man minskar faktiskt risken för livmodercancer, nackdelen (motsägelsefull) är att det ökar risk till bröstcancer precis som alla hormonprep. Dock betydligt mindre risk eftersom det är mindre och jämnare koncentration i blodomloppet, verkan är ju avsedd att vara "lokal" då den sitter i livmodern och utsöndrar. Jag trivs med detta, hade mega-blödningar innan :cry: Men det är ju så individuellt med vad som funkar bäst.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag är inne på min tredje Mirena hormonspiral. De tidigare två har jag varit hur nöjd som helst med, men nu har det vänt. De första två...
2
Svar
25
· Visningar
20 142
Senast: corzette
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar