Hör dåligt?

unki

Trådstartare
Hur kan jag veta om min hund hör dåligt?
Han är 13 år och har alltid varit lite nonchalant. Han har inte alltid kommit direkt på inkallning och sådana saker. Men nu tycker jag det är annorlunda, han bryr sig inte alls när jag ropar och kan springa åt motsatt håll. Han har aldrig sprungit ifrån mig när jag har ropat tidigare. Han verkar inte höra jämt när det kommer någon nu heller utan kan ligga och slumra i godan ro tills personen kommer in och pratar.

Om han hör dåligt, hur kan jag kommunicera med honom då? Teckenspråk? Hur lär jag honom det?
 
Sv: Hör dåligt?

Du kanske ska kolla upp hörseln?
Men det är normalt att dom hör sämre med åldern.
Min hunds sista år hörde hon inte när nån gick i dörren, hon brukade alltid rusa upp när hon hörde det innan.
 
Sv: Hör dåligt?

Min första golden hörde också väldigt dåligt det senaste året, hon hörde t ex inte när det var dags att gå ut och de andra hundarna började fara runt och stoja, då fick jag gå och hämta henne och visa kopplet. När vi var ute i skogen kunde hon helt plötsligt fara iväg åt helt fel håll och då var det bara att springa ikapp och vända på henne:-) Lilla snuttan... min gamla fina tjej...
Man får nog helt enkelt bara försöka vara så tydlig som möjligt och hjälpa den gamla hunden på så sätt. Har man använt handtecken förut så är det nog inget större problem för gamlingen att förstå det, men det kan nog vara svårare att lära den nya grejer sent i livet. Svårare... men inte omöjligt. Annars är det nog bara att acceptera att många hundar tappar hörseln på gamla dar. Min tik sov också väldigt hårt, så många gånger fick jag gå och väcka henne när det var dags att gå ut, det hade aldrig hänt innan. Å, vad det känns i hjärtat när jag tänker på min fina, underbara Mimmi...
 
Sv: Hör dåligt?

Om han hör dåligt, hur kan jag kommunicera med honom då? Teckenspråk? Hur lär jag honom det?

Vi har en stendöv hund och henne har vi lärt teckenspråk. Du lär in det på samma vis som vilket annat verbalt kommando som helst. Du har ju en fördel i att hunden redan kan kommandon och inte är döv än, så det är lätt att förklara för hunden.

Jag vet en tjej med döv hund som har köpt ett fjärrstyrt "citronhalsband" som hon har vänt felväg (och använder luktlös spray i) så att hon kan påkalla hundens uppmärksamhet. En förutsättning för att man ska kunna ge kommandon är ju att hunden tittar på dig.

Vår springer får istället snask med oregelbundna mellanrum när hon tar kontakt ute. Hon gillar snasklotteri och tar därför kontakt ofta.

Summa summarum är det inte hela världen om hunden börjar höra dåligt, eller blir helt döv. Det finns massor med sätt att fortfarande ge hunden det liv den är van vid.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 686
Senast: Anonymisten
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 071
Senast: Migo
·
Hundhälsa Vår staffe fyller 13 till årsskiftet. Han har varit helt döv sedan minst ett år tillbaka men i övrigt är han i fysiskt fin form. I...
Svar
5
· Visningar
1 887
Senast: escodobe
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 328

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp