Hoppträning

Varmblod90

Trådstartare
Tjosan

Nu till hösten/vintern ska jag börjar träna mer hoppning med min häst. Alltså egen träning. Han är inte helt okunnig i hoppning. I och med att jag vill focusera mer på hoppningen så vill jag veta hur man på bästa sätt träna honom? Hade jag haft råd så hade jag naturligtvis varit med på hoppträningar med tränare men nu får jag alltså göra egen träning.

Så min fråga är, hur ska jag på bästa sätt utan att slita ut honom och att han inte kommer tycka hoppningen bli tråkig, träna honom? Hur många gånger i veckan och hur kan träningen ser ut?

Vore himla tacksam för svar:bow:

Sv: Hoppträning

Med travaren som jag hoppade in förra året hoppade jag 1 gång i veckan, och då på små höjder. Sen kanske det blev några skutt i skogen någon annan dag.

Började med räcken, eftersom när man hoppar kryss och inte kommer mitt på kan hindret bli mycket högre än vad som var tänkt (kryss på 4 cm kanske ligger på 80 i kanten?). Hon var ju rätt osäker på hinder så då ville jag inte chansa med kryssen.

Red mycket med bommar och cavaletti, och hade oftast travbom eller galoppbon som hjälp. Sen även lätta linjer, så som 5,5a osv. Men hindren överskred aldrig 50cm.

När hon blev bättre så provade vi studds, både rakt och böjt spår. längre linjer och lite "ban hoppning".

Nu vet jag inte om detta passar just din häst, eftersom det är så olika från individ till individ. Men på henne hjälpte det. :)

Senast ändrad:

Okej det låter lite som nybörjarträning ^^
Han har hoppat i 3 år och vi brukar hoppa runt 70-80 cm när vi väl hoppar. Hoppat 135 cm i löshoppning och 105 med mig.

Men vill ha honom bättre då jag vet att han klara mer med rätt träning. Och det är just den träningen jag är ute efter.

Vill gärna ha mer tips:) Tips på vad jag kan ha för hinder och hur dem ska stå. Vill ha honom mer smidig och så.

kan du inte hitta en billig tränare där du bor ? jag ska med börja träna det kostar 2400 för en termin men jobbar man 20 h på tävlingar så betalar man 1200 istället .

det är roligare att komma ut bland folk tycker jag än att träna hemma .

Det är just det att jag ha honom på ridskolan här. Och ridläraren är en hopptränare men då måste man åka ut med hästen till hennes stall. Och jag har inte ens ett körkort.
Och jag få inte så mycket pengar över efter att jag betalat stallhyran. Så därför måste jag ha egen träning med min häst, hade hellre haft träning för en riktigt tränare men nu går det ju inte, tyvärr :(

Men det finns ju massor med träanre som kommer ut till ens stall för ca 300 kr. Bara att träna 1-2 gånger i månaden ger ju så mycket, de kan berätta vilka övnignar ni ska träna på själv. :)

Och sedan när det gäller höjden, det är inte den som är det svåra, utan hoppträningen går ju ut på att trimma in sig på hästen, få den reglerbar, lydig och välbalanserad över hinder, och detta tränar man normalt sett på lägre höjder just för att inte slita på hästen i onödan. 50 cm hinder är perfekt att träna och gymnastisera på även om hästen förstås kan hoppa högre. Det har ju inget med nybörjarträning att göra. :laugh:

När man sedan tävlar lite högre är inte det svåra att få hästen över ett 1,10 hinder utan att det dyker upp svårigheter i banorna som man måste ha en smidig och välriden häst för att klara. Just därför är tränare så bra att ha.

Och sedan när det gäller höjden, det är inte den som är det svåra, utan hoppträningen går ju ut på att trimma in sig på hästen, få den reglerbar, lydig och välbalanserad över hinder, och detta tränar man normalt sett på lägre höjder just för att inte slita på hästen i onödan. 50 cm hinder är perfekt att träna och gymnastisera på även om hästen förstås kan hoppa högre. Det har ju inget med nybörjarträning att göra. :laugh:
.

Att tränare för tränare är uteslutet, har inte dem pengarna än;)

Men det som står här ovanför vet jag att man träna på låga höjder. Men hur kan man ha hindrerna så att säga? Att hoppa äver ett hinder som ligger på 50 cm känns rätt så meningslöst och tråkigt =/
Det är det jag vill ha tips på, hur jag kan placera hindrerna? Och om man ska hoppa studs, hur många meter (steg) ska det vara mellan varje hinder då? Han är en liten häst på 155 cm

Bara för det så kommer jag inte på en enda övning när jag skulle skriva här men den finns en del bra böcker som inte kostar skjortan med bra hoppövningar. T ex Hoppning med Jana

Du kan inte åka iväg och titta på någon träning i närheten? Det ger också inspiration :)

Lycka till

Börja med massor av bomövningar, det ger mycket mer än vad man tror. Sen är det bara att bygga upp hinder från dom övningarna tex 6 travbommar till en början blir till 4 travbommar, 2,5 m, litet kryss. Detta kan varieras i all oändlighet med studs, galoppbommar, 5½ osv bara fantasin som sätter gränser.

Studs är ju också nyttigt för att bygga styrka och smidighet, variera genom att ha bom - kryss - bom - kryss, då måste hästen tänka till lite också.

Klockan är en rolig och nyttig övning. men den är jobbig också så håll inte på för länge med den. Lägg fyra bommar/hinder på en stor volt, en bom på varje "kvart" dvs 12,3,6,9. I början tar du tex bara 3 och 9 (i galopp) och när det känns bra hoppar du alla fyra hinderna. Kan göras svårare genom att ändra antal galoppsprång mellan och genom att hoppa utan stigbyglar (svårt!)

Att träna olika linjer med olika antal galoppsprång är bra, 5½ är en enkel övning om man vill hoppa upp hästen lite. Som diabetikern tipsade om så är ju böcker/filmer ett bra komplement (hoppning med Jana och Hoppning - strömsholmsmetoden gillar jag).

Okej tack så mkt för tipset. Ska ha det i åtanken när vi ska börja hoppträna =) Ska även kolla in den dära boken ni nämnde =)
Hoppning är faktiskt svårare än vad man tro har jag märkt:o

mm tekniken föra höjder att börja med =) för ju bättre teknik desto högre kan de till slut =) (finns alltid undantag jag veet)

Det bästa tipset man kan ge är ju egentligen att träna för en tränare, men det verkar ju vara helt uteslutet.

Mitt tips är i så fall att du åker och tittar på olika träningar för att få lite inspiration. Kolla i böcker som strömsholmsmetoden. Där finns mycket grundläggande och vettiga saker.

För att kunna ge mer råd får du nästan specificera vad det är du vill träna på inom hoppningen. Är det hoppteknik, lydnad, höjd, tempo osv eller lite av varje?

Jag vill att han ska kunna hoppa högre, sen vet jag inte om jag behöver träna tekniken på honom.
Men jag få väl ta och fråga tränare vi ha på ridskolan när jag väl tagit hem honom igen efter betet.

Löshoppning brukar vara bra för att hästen ska kunna hitta sin balans och avgöra avsprångspunkten själv. Det är faktiskt ett av problemen jag har med hästar jag hoppar, jag lägger dem "för bra" på hinder så de lär sig inte att reda ut sakerna själva.

Såg att någon annan hade skrivit studs, och det är också bra teknikträning. Hästen kan bli lite kvickare i framdelen. Vad man ska tänka på när man hoppar studs är att inte hoppa serien för många gånger, det är ganska jobbigt för hästen.

5½ är en annan övning som jag tycker är bra dels för hästens språngkurva, men även för ryttarens självförtroende. Man har då ett litet hjälphinder först, sedan 5,5 m fram till ett litet större hinder (observera att avståndet är ett schablonvärde för stora hästar, det kan behöva regleras) När jag rider för tränare med enna övning brukar vi låta hästarna trava in.

Liknande trådar

Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 322
Senast: Lady_S
·
Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
10 929
Senast: Sesca
·
R
Kläder & Bli fin Jag vill inte "sno" tråden om hur mycket kläder man ska köpa på ett år så därför så gör jag en egen tråd om dethär! Men jag undrar lite...
2 3
Svar
52
· Visningar
2 266
Senast: Badger
·
Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 978
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka