Hoppträning!

Koppen

Trådstartare
Jag har anmält mig och min pålle till en clearround i februari. Vi har pga årstiden inte kunnat hoppträna så mycket för vi har bara en paddock att träna i. Nu är den ok att träna på och igår gick det jättebra! Hon var hinderklok och hoppade hur fint som helst utan rivningar över ett vanligt hinder. Det är bara det att jag hade lagt ut en bom på marken precis framför hindret och när den ligger där hoppar hon helt perfekt! Men när jag tar bort den så river hon mycket oftare. Det är precis som om hon inte kan bedömma när hon ska hoppa över. Och jag kan ju inte hoppa på tävlingar med henne med en bom på marken vid varje hinder för att det ska gå bra.
Kan nån ge mig lite hopptips?

Sv: Hoppträning!

Antaglien rusar hon på lite när hon inte har en bom framför vilket gör att hon blir lite flack och river lättare. Försök att ta och lätta hela tiden och tänk på att ramma in henne mellan hand och skänkel. Öva gärna cavaletti så hon får lära sig att lyfta på fötterna lite!
Lycka till :)

Om inte hon kan bedömma avståndet får du göra det!

HoppFantasten skrev:
Om inte hon kan bedömma avståndet får du göra det!

Hur visar jag henne det? Kan du förklara lite tydligare?
Jag är nybörjare när det gäller hoppning, men vill gärna utveckla det till nåt så alla tips är välkommet!

Rid henne så att hon kommer rätt, så att galoppsprången är så att hon är framme vid hindret just så att ett galoppsprång är avslutat, och när det är meningen att hon ska hoppa så "trycker du av" henne, så vet hon att hon ska hoppa.

Liknande trådar

Ridning Utöver smärt- eller skadeproblematik eller illasittande utrustning, vad kan det finnas för orsaker till följande scenario då...
Svar
11
· Visningar
1 400
Senast: Dopy
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 326
Senast: QueenLilith
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 332
Hästmänniskan Jag är så jävl ledsen, rent ut sagt. Jag har en häst som jag haft i nästan sex år, en häst som jag älskar otroligt mycket. De första...
2
Svar
23
· Visningar
4 591
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar