Hoppträning

T

TooFatToFly

Okej, här kommer dagens dummaste. Hur går en hoppträning till? Alltså hur är den upplagd, värmer man upp tillsammans, bygger bana, vad hoppar man (ett hinder, bana?) osv. osv.

Begriper att det är väldigt olika, men vad har ni varit med om?

Har aldrig varit på hoppträning men imorgon är det dags... :o :crazy:

Sv: Hoppträning

Var på min första hoppträning på evigheter förra måndagen. En tränare som kom till vårat stall/ridhus. Vi var tre stycken som var med och hjälptes åt att bära fram bommar och stöd innan vi hämtade våra hästar. När tränaren kom så bar hon fram dubellt så mycket stöd och bommar till och byggde upp diverse hinder och cavaletti. Vi började med att värma upp enskillt en kort stund och sen började vi med att trava över den upphöjda cavalettin. Sen gjorde vi olika övningar i olika svårhetsgrad beroende på ryttare/häst. Vi avslutade med en mindre "bana" eller som läraren sa, övningarna på följd ;).

Jätteroligt var det och nyttigt. Tror vi höll på i nästan 2h men blir ju en hel del "dödtid" medan man väntar.

Tack så mycket för att du tog dig tid att svara! :bow:

Nu känner jag mig lite lugnare, det verkar ju inte farligt! ;) :D

På "mina" träningar så är hindren redan framme vi brukar vara mellan 3-5st i gruppen. Vi värmer upp hästarna själva först skritt, trav, galopp. Kolla så gas och bromsfungerar lite mjukgörande sedan börjar lektionen och vi mjukstartar tillsammans först med lätta övningar som blir lite svårare när häst och ryttare är uppvärmda och taggade Sen naturligtvis beroende på vart häst och ryttare befinner sig utbildningsmässigt de lite duktigare får lite svårare övningar osv :D
Lycak till. :D

På mina träningar så brukar vi värma upp gemensamt och lägga in en hel del dressyr. Tränaren säger att "det är MELLAN hindren som är viktigast, klarar inte hästen av sträckorna mellan hindren så spelar det ingen roll hur högt den hoppar" Så därför har vi ganska mycket varvat med "hoppningsdressyr", exv galopper rakt över och kunna välja höger/vänster runt ett stöd som står nära långsidan, utan att tappa kontrollen och balansen. Att få hästen lyhörd på hjälperna.

Det är väl olika från tränare till tränare, nivå på gruppen, antalet ryttare, klubb osv..
Har varit med om att vi tillsammans tagit fram bommar, ridit fram gemensamt och hoppat ngr hinder som senare gjorts en bana av.
Har även varit med om att alla hinder är framme, man rider fram självständigt, tränaren kommer, värmer upp på litet hinder, hoppar olika vägar och avslutar med bana..

Liknande trådar

Hoppning Hej! Jag håller just nu att hoppa in ett fullblod som kom från galoppbanan för cirka ett år sen. Det går framåt och han hoppar på men...
2
Svar
29
· Visningar
2 388
Senast: MalanMjöl
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 322
Senast: Lady_S
·
Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 462
Senast: Grazing
·
Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
1 416

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka