Hoppträning på ridskolehäst!

S

SuperSpringBoy

Har funderat på att börja ta upp ridningen igen på ridskolan. Dock i en s.k. "hoppgrupp" istället för på vanlig lektionsridning. Alltså man rider en gång i veckan men man hoppar bara. Tror ni att det är en bra idé eller ska jag fortsätta att rida hemma?
Varför jag tvekar är att den enda ridskolehästen som är ledig är lite av en unghäst och inte alls erfaren. Jag är inte alls erfaren av hoppning mer än klubbtävlingar och lektionsridningen. Å andra sidan kan man ju se det som en träning att utvecklas och ha roligt.
Vad tycker ni? Bra eller dålig idé?
Tack på förhand!

Sv: Hoppträning på ridskolehäst!

Har du egen häst?

Jag funderade också på att börja på ridskola igen för att utveckla ridningen genom att få rida andra hästar. men beslöt mig för att det var för dyrt om jag skulle rida på ridkola OCH träna min egen häst. så det fick bli träning av den egna istället.:)

Nej, jag hade isåfall tänkt rida på ridskolehäst. Men nu är det också så att jag kanske istället ska fokusera på min häst här hemma och ta med honom på olika träningar istället. Det som tar emot där är att jag varken har körkort eller transport samt ca 1.5 mil till ridskolan. Därför hade det känts mer praktist att rida på en ridskolehäst regelbundet och kanske ta med min egen häst ibland när det passar och så. Jag vill inte vara uppbunden med att behöva ha transport och skjuts varje vecka. Vet inte ens om jag skulle ha råd att hyra transport en gång i veckan. Eftersom att jag då måste hämta den först (ca 1.5 mil enkel resa) och sedan skjutsa tillbaks den efteråt, och eftersom det inte är jag som kör känns det som att det blir för krävande för dom i min närhet.
Jaja, är det någon som har någon annan åsikt?

Jag rider i precis en sådan hoppgrupp :) Har gjort det sedan januari -08 och innan dess har jag varit reserv och ridit där då och då HT -07. Jag rider en C-ponny, han är jättestabil, väldigt het & ganska orutinerad, och vi funkar väldigt bra ihop :) Han har väl inte världens kapacitet, men uppåt 1 m. hoppar han iallafall. Vi hopptränar 1 gång i veckan, men måste utöver det även rida en gång i veckan i en vanlig grupp, och utöver det så är jag med i en markarbetegrupp för privathästar (med ridskoleponny dock). Vi är 6 st i gruppen, 4 storhästar, 1 D-ponny & så jag & C-ponnyn :)
Detta är jätteroligt, vi får tävla i princip hur mycket vi vill och jag har fått ut jättemycket av att rida i den gruppen, då det är ridskolans bästa grupp :) Lite dyrare, men absolut värt det ;)

Har funderat på att börja ta upp ridningen igen på ridskolan. Dock i en s.k. "hoppgrupp" istället för på vanlig lektionsridning. Alltså man rider en gång i veckan men man hoppar bara. Tror ni att det är en bra idé eller ska jag fortsätta att rida hemma?
Varför jag tvekar är att den enda ridskolehästen som är ledig är lite av en unghäst och inte alls erfaren. Jag är inte alls erfaren av hoppning mer än klubbtävlingar och lektionsridningen. Å andra sidan kan man ju se det som en träning att utvecklas och ha roligt.
Vad tycker ni? Bra eller dålig idé?
Tack på förhand!

Prova gruppen du ! Skulle hästen inte alls funka eller ngt så är det väl bara tt byta grupp/häst om det går.
Förstår dock inte riktigt, du skriver att du rider "hemma". Är det egen häst eller medryttarhäst eller vadå? :P

Egen häst, skrev i et inlägg lite längre ner om varför jag inte tränar den i en sådan grupp. :)

Okej.. jag tycker iallafall att du ska prova :)

Hej!

Jag tycker att du i alla fall kan prova gruppen! Kan ju vara jätteroligt och lärorikt :)
Måste dock säga också att vi har en tjej som rider ridskolehäst en gång i veckan, bara hoppning, och utöver det bara hemma. Det gör att hoppningen går sakta framåt, om alls, då hon bara hoppar ridskolehästen och inte tränar den "riktigt" i dressyr också.

Men som sagt, det skadar inte att prova!

Förstår vad du menar. Det är bara att tiden inte räcker till för det just nu. Har egentligen knappt tid med hästarna här hemma. Tror dock att jag väntar med lektionshoppningen eftersom jag till hösten kommer att få rida två gånger i veckan på lektionstid. Även för att mer än halva terminen har varit, tycker att det känns lite knasigt att bara hoppa in sådär. :crazy:

Liknande trådar

Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
11 050
Senast: Sesca
·
Hästmänniskan Hej alla Bukefalos..are? Mitt namn är Brunte och jag är ny här. Det är såhär att jag är en tjej på 25+ år som har ridit till och från...
2
Svar
21
· Visningar
4 883
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 644
Senast: Cambrie
·
Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 747

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka