Hopptränare som mer än gärna slår

I

Imperfekt

Var med igår en väninna på hennes hoppträning,vid ridhuset i borlänge...hon har storhäst men innan hennes lektion börjar så är det en ponnyhoppningslektion...

Precis när vi kommer in och står och väntar med hennes häst i "korridoren" utanför ridbanan,kommer det en "ponnypappa".
Han drar fram ett spö och hör och häpna,börjar viffta på det framför min vänninas häst,självklart blir hästen lite förvånad...
Snart går pappan in på ridbanan med spöet i högsta hugg...

Vi börjar fundera på vad han ska ha spöet till..
Inne på ridbanan står hopptränare N där och drar och sliter i tyglarna på det lilla fuxfärgade lilla stoet,den unga ryttarinnan står bredvid och ser helt förstörd ut medans hennes mamma,pappa och hopptänare bokstavligt talat slår,tjoar,spöar hennes lilla ponny över hindret.

Alla ponnyryttares föräldrar sitter på läktarn och bara ler. :mad:
Jag fattar inte varför ingen gjorde något. :mad: :mad:
Jag har aldrig i hela mitt liv sett en så rädd varelse.
Jo,hästenn hoppade över hindret senare...men till vilket PRIS? :cry:
Hur pigg tror ni den där lilla hästen kommer att vara nästa gång de ska dit på hoppträning?

Efter träningen så gick denna tränare N fram till ryttaren och ponnyn för att lämna en lapp...hästen blev så rädd när han kom nära att hon nästan satte sig på rumpan.

Varför tog de inte reda på varför hästen inte hoppade?
Varför så jäkla brottom jämnt?
Varför lät inte träneran hästen få den tiden den behövde för att självmant hoppa hindret?

Att slå hästen över hindret hjälpte för stunden...men hur lång tid räcker det?Det är en kortsiktig lösning som aldrig kommer att hålla.

Hoppning till varje pris? :confused:

Anmäl tränaren för djurplågeri, om det tex är ngn som är anställd av ridklubb/ridskola så till styrelsen och klaga! Och se till att din kompis slutar att träna för denna idiot till människa!

/Kung Tulle

Hur kan ryttaren stå bredvid och hästen hoppa samtidigt?! :confused:
Eller var det löshoppning?

Jag skulle välja att inte träna för en sådan tränare om den ville behandla min häst på det viset.
Gör tränaren likadant med din kompis häst?

Så ska jag hem och läsa distriktsnytt och se vem tränaren i fråga är, nyfiken som jag är... :devil:

fatta hur skönt det var att skriva av sig....

De hoppar i små grupper...den här ponnyn hade förmodligen vägrat en hel del innan vi kom in och ryttaren "klarade" säkert inte att få över hästen så hon fick helt enkelt kliva av,så att hennes tränare själv kunde få över hästen på "sitt" sätt.

Min väninna har bara ridit för honom en gång tidigare så igår var andra gången hon red för honom...Men jag tycker han är "trevligare" med storhästryttarna än ponnyryttarna....Mötte en tjej (hon har häst i mitt stall men brukar rida på ridskola där) och hennes kompisar med mamma som sa att tränare N har skrikit som en tok inne i ridhuset så min väninna får ta och hålla i sig,lite halvt som halvt på skämt och allvar.

Jag tänker skriva en insändare i tidningen samt om jag ser något igen så gör jag en anmälan.

Jag stör mig på okunskapen!
"Träneran vet faktiskt vad han gör och hästen hoppade faktiskt!"
Hell yeah!

Flickans pappa sade också något kul när han gick ut med spöet i högsta hugg från ridhuset: Något i stil med: Chambon är världens bästa redskap. :smirk:

Aha! Så tränaren red själv på ponnyn?

Men det förändrar inte min inställning att det nog allt inte var rätt sätt att få ponnyn att hoppa.
Och pappans "roll" i det hela säger ju också en del om hur den ponnyn behandlas! :(

Låter bra med en insändare! Vore bra om tränaren i fråga fick säga sitt också! Och försöka förklara på vilket sätt hans/hennes "knep" var så bra.

Du kanske ska ta ett snack med styrelsen på klubben också? Vet de vad som förssiggår på träningarna?

Träner stog på marken och drog och slet...red alltså inte...det var en lättare mindre ponny...kanske en B ponny....
Förlåt för att jag är så suddig i beskrivningen..

Jag har ingen aning om klubben vet något...och om de vet något så gör de inget åt det...jag har hört om vad tränaren gjort tidigare men aldrig sett det live liksom...

Hade varit jäkligt intressant att höra vad han hade att säga...jag menar...vad fick han ut av det?Och hur han hade tänkt sig? :confused:
Vad lärde sig ponnyn?Och ponnyns ryttarinna?

Jag tyckte så synd om den lilla tjejen...hon såg helt förstörd ut...

Hörde hennes pappa prata om att de borde ha lektioner med tjejerna ensamma för att det fanns flickor som inte vågade fråga när de var i grupp.
Undrar om han frågade sin dotter innan han började banka på hennes ponny? :confused:

En sak är då säker...Jag som tänkte gå med i den klubben tänker istället gå med i antingen Faluns klubb eller i Gagnefs!

Det som är så sjukt i det hela är att folk verkade tycka att det var helt normalt och okej att slå över hästen över hindret...

Lider fortfarande av svår Chock!

fattar mig inte på såna människor..som du skriver..till vilket pris..den ponnyn kommer kanske aldrig vilja hoppa igen ju..va fan vinner man på det..inte nået! :devil: :mad:nää..allså..en tränare oxå..det e skamligt..stackars lilla ponny.. :(

Jag förstår att det förmodligen inte var någon trevlig syn. Men att skriva en insändare utan att ta reda på vad som verkligen hände tycker jag är att ta sig vatten över huvudet. Att prata med tränaren eller flickans föräldrar är en mycket bättre lösning på problemet, även om det kräver lite mer mod...

Nu låter det kanske som om jag försvarar att ponnyn blev slagen, men det är inte så jag menar. Sen är jag ju en sån som inte tycker att det är fel att använda spö vid rätt tillfälle, vilket jag ju inte kan avgöra nu om det var eftersom jag inte såg själva händelsen. Men det lät ju inte särskilt trevligt så som du beskrev det.

Tycker helt klart att du ska skriva en insändare. Namn och allt för tydliga beskrivningar av ponnyn och människorna kan du nog utelämna. På så sätt kanske fler känner sig träffade och får förhoppningsvis sig en tankeställare.

Tänkte på det du skrev om att ha bråttom. Där vi tidigare stod uppstallade så hade stallägarens dotter en kanonfin ponny som var väldigt rädd om benen i hoppningen. Den tog jätteskutt över cavalettibommar och hinder. Jag tror att den fastnat i något någon gång och därför blivit rädd (att det skulle vara ett resultat av barrering vill jag inte ens tänka på).

Men iaf så red syrran och denna tjejen samtidigt och hade några cavalettibommar framme. När tjejen skulle rida över dem så vägrade hästen och hoppade väl över alla till sist. Då föreslog syrran att hon skulle prova med bara en bom, tjejen svarade då: "Men han måste ju ändå över alla."

Det säger ju en del. MEn i det här fallet var det nog mamman och en äldre syster som fått tjejen att tänka på det viset.

Jag fattar inte varför ingen gjorde något.

gjorde du själv något??

Hur i allsin dar kan du doma manniskors handlingar nar du INTE VET HELA HISTORIEN???? :confused: :mad:
Hur vagar du ens ga ut offentligt och saga att de var sa synd om ponnyn, att de mer eller mindre misshandlade ponnyn, nar du inte ens vet hur ponnyn betedde sej innan detta hande?

Och hur kan ni andra manniskor saga at tradskrivaren att anmala och skriva insandare, nar NI INTE VET VAD SOM HANDE??

Jag hoppas att det ar ni som skriver i denna traden som far en tankestallare och inte tranaren och hans elev!! Dessa manniskor kanske har jobbat mycket, mycket lange och dessutom mycket hart pa att ponnyn ska fungera.
Visst var det kanske inte ratt att sla ponnyn - men det vet egentligen ingen har utav oss, for vi var inte dar. Vi vet inte vad som hande, vi kanner inte ponnyn, ryttaren, pappan, eller ens tranaren.

Man ska vara forsiktig med att doma manniskor, speciellt om man inte vet vad som egentligen forsiggar!!

Oavsett bakgrundshistoria är det ju FEL att göra så, det hör man ju på beskrivningen. Det finns antagligen en anledning till att ponnyn inte hoppar. Man ska väl inte slå och skrämma en häst över hindren. Bättre att gå till botten med problemet.
Att banka, slå och skrämma en häst till handling är väl alltid FEL!!!!??? Eller är det bara en del som tycker det? Jag skulle ALDRIG få för mig att göra så, aldrig, aldrig, det är emot allt jag står för och jag skulle må så dåligt sedan att jag inte skulle veta vart jag skulle ta vägen. VÅld löser inga problem. Jag använder aldrig spö, men jag kan tycka det kan vara befogat med bestraffning vid vissa tillfällen. Men inte sådan bestraffning som beskrivs av trådskrivaren. Det låter mer som misshandel!

Och så är det inte alltid så enkelt att säga ifrån, alla har inte det modet. Dock kan det vara skönt att skriva av sig saker som man tar illa upp av på ett forum.

Svar till:
--------------------------------------------------------------------------------

Jag fattar inte varför ingen gjorde något.

gjorde du själv något??

--------------------------------------------------------------------------------

Utomordentligt bra fråga!

Precis vad jag skulle skriva!!! :bow:

Varför gjorde inte DU något??

Javisst ska man pa ett forum kunna skriva vad man vill. Om man mar daligt over nagonting man hort eller sett ar Buke ett utomordentligt satt att fa utlopp for sina kanslor.

MEN man far aldrig doma utan att veta hela historien!! Det ar att vara inskrankt. Man maste ha ett oppet sinne och verkligen ta reda pa vad som hant i en situation, innan man tar atgarder.

MEN man far aldrig doma utan att veta hela historien

Får man väl? :devil:

man GÖR inte så, oavsett vad som hänt innan. Så dömer jag och det kommer jag alltid att göra.. :smirk:
Ser jag någon som gör något fel mot djur, oavsett vad det handlar om så blir det synd om den personen.

Man misshandlar inte ett försvarslöst djur!!!

Men i vissa fall (så som detta lät, tex) är det ju inte svårt att döma. Det är ju aldrig rätt att bruka våld på det sättet mot ett djur - eller en människa. Det är väl de flesta överens om? Om man tycker det är fel med våld mot levande varelser, så dömer man ju detta beteende som hemskt. Om man tycker det är fel med våld mot människor, spelar inte bakgrunden någon roll. Om en man slår sin fru ska man inte döma honom heller, då, eftersom man inte vet bakgrundshistorien? Så resonerar jag, för jag tycker det är lika fel att slå djur som människor.
De gjorde helt enkelt fel i mångas mening - de som inte gillar våld. Enligt oss finns inget rätt med denna situationen såsom den beskrivs, oavsett bakgrundshistoria.

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 197
Hoppning Hej! tänkte om ni kunde hjälpa mig med lite tips för jag står helt still! min häst bara river rättuppstående jag vet inte hur jag ska...
Svar
7
· Visningar
1 672
H
Ridning Hej! :) Är det bara jag som ibland inte klarar av att titta på klubbtävlingar? Speciellt inte hoppning? Mår dåligt och vet inte var...
Svar
2
· Visningar
929
Senast: Lager
·
Träning Jag har 2 barnbarn här på sommarlovet. De är 10 o 12 år. Vi föder upp ridponnyer men har inga f n lämpliga för dessa barn att rida på...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
9 865
Senast: lil-sis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar