Hopptips för rolighetshopping?

L

lolouice

Jag kallar det rolighetshopping då jag rider en f.d travare, han är inte hoppad alls och arton år. Jag ska börja hoppa honom så smått till sommaren.

Vi har nu börjat med bommar och han tycker att det är jättekul hitills, i början tyckte han att det var läskigt men nu går det.

Jag hade tänkt mig en höjd på kanske 50 cm max. och sedan får han självklart hoppa högre om han vill. Han är nästan inte alls hoppad så jag skulle vilja ha lite tips på hur jag verkligen får honom att tycka att det är kul, för det är kul det ska vara, inte högt och inte läskigt.. utan riktigt riktigt kul för oss båda. Men självklart inte någon tokhoppning.

=D
vore kul med lite tips!
/Louice

Sv: Hopptips för rolighetshopping?

Fantasin är inte på topp just nu, men..
¤ Hoppa små banor är alltid roligt. Man kan bland hinder och trav/galoppbommar i banan. Bygg många olika typer av hinder. Bara de är säkra så ingen blir skadad.
¤ Studs
¤ Hoppa utan tyglar/stigbyglar, armarna rakt ut, på hjälmen etc. Bra balans träning för ryttare:D
¤ Blanda in andra övningar i hoppningen, ex serpentiner en bit före hindret, bakdelsvändningar, tempoväxlingar och övergångar. Tänk på följande kloka ordspråk: "Jumping is just dressage with speedbumps"
¤ Hoppa ute i naturen

Lycka till med din hoppning!

Strömhopp är bra och roligt för oerfarna hästar :) men med en rutinerad häst först!

Jag gillar att sätta upp två hinder mitt emot varandra på en stor volt, och så rida runt på volten och hoppa. Det gör att man kan träna på olika avstånd, jobba med sits etc.

Tack för alla bra tips.! jag har verkligen tänkt att satsa med honom nu, speciellt eftersom han bara dressyrar och rids ut på i vanliga fall. =D våran framtida hoppkarriär kanske inte blir mer än 50 cm, men det är ju inte höjden som räknas.

Tack så mycket!! =D
/Lollo

Liknande trådar

L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
5 216
Senast: LiviaFilippa
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
8 028
Senast: Farao
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 653
Senast: Mabuse
·
Hoppning Background för jämförelse: Jag brukade träna hoppning för MÅNGA år sedan. Det var fredag kväll. Det var en ponny grupp innan oss och vi...
2
Svar
27
· Visningar
4 404
Senast: Ullmerkott
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Tips ang "spjälka" ben