Hopptips för agility!!! =)

Snobben

Trådstartare
Jag undrar om ni som tävlar agility har några bra tips & ge!:idea:
Jag har precis börjat med agility, gått en nybörjarkurs och varit på en träningstävling + tränat lite själv & min vovve älskar agility :love:
Problemet är att han river hindrena så lätt, han har inga problem att hoppa rejäla tex grenar osv ute, kan hoppa högt och gör det gärna , men river lätt agilityhindrena.. Han är lång i ryggen och springer gärna fort fort:d så är väl mycket därför han river, men kan man träna upp hopptekniken på något sätt? Hoppa stutts som med hästarna? Annat??

Sv: Hopptips för agility!!! =)

Nu håller jag inte egentligen på med agility mer än för skojs skull och har aldrig gått en regelrätt kurs, så du får ta det som ett förslag mer än ett tips från ett "någon som vet vad hon gör".

Jag har kört "häst versionen" med min hund, jag har jobbat mycket med kombinationer, både med "ett galoppsprång" och "studs" allt från 3-5 hinder, jag har då jobbat dels med lika höga hinder och högst i mitten och högst i slutet. Jag tycker personligen att det har fått honom att hoppa "bättre" i mina ögon... (dvs. mer som en häst att han inte bara slänger sig över, utan hoppar oftare igenom kroppen) och även försiktigare.

Dock vet jag inte om detta är önskvärt inom agilityn eftersom jag bara gör det för skojs skull. Jag vet inte heller om det bara är tur som gör att min vovve reagerat såhär possitivt på min improviserade träning.

Liknande trådar

Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
8 078
Senast: Farao
·
Hundträning Hej! Jag är ny här och hoppas inte någon anser att jag har en "dum fråga"! Det här verkar vara ett nyttigt forum. Har en vit herde som...
Svar
10
· Visningar
1 434
Senast: Lisalei
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 674
Senast: Mabuse
·
Hundavel & Ras Japp då var det en rastråd igen! ;) Jag har nu en lång tid funderat på en brukshund. Jag har i dagsläget en sällskapshund av något...
2
Svar
21
· Visningar
3 272

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka