hoppteknik

Trilla

Trådstartare
Jag måste erkänna: Jag har aldrig lagt mig i/brytt mig om hästars hoppteknik( alltså exakt hur de har benen)jag har brytt mig om de hoppar runda fina språng,m. ryggen osv, och självklart inte flack osv.Lagt energin på att de ska tycka det e kul och klara av nivån på hinder höjden,svårhets graden och hur psyket är på hästen. Så nästa steg är alltså hopp tekniken.
Jag har lite koll, men hur ser en riktigt bra framben och bakbens teknik? Eftersom proffs ryttare nu verkligen höjer två av hästarna jag sköter om till skyarna om deras hoppteknik , och visst jag tycker hästarna hoppar helt suverränt bra!:bow::love: Men jag har aldrig tänk på bakbenen.
frambenen har jag alltid tyckt lite Milton,men endå inte. så snälla, finns det nån som kan förklara mera ingående, kanske tom visa bilder?
Jag riktigt hatar att inte vara helt kunnig:angel: jag är tyvärr sådan som vill kunna allt och lite till...(känner mig som värsta nybörjare i denna fråga ha ha:rofl:)

Så, finns det nån som verkligen kan detta om hopptekniken, fram- och bak bens tekniken framförallt?

Senast ändrad:
Sv: hoppteknik

Här är en bra frambensteknik.
Välvinklade framben.
site15.jpg

En bra bakbensteknik är att hästen öppnar ut bak. Alltså sträcker bakbenen lite bakåt och inte drar in dem under kroppen.

Senast ändrad:

aha, men då har ju hästarna jag sköter en sjukt bra hoppteknik - som proffsen säger alltså. tyvärr har jag inga bilder så att ni kunde få se. Tusen tack för att du förklara!!
/Trilla

Hyfsad frambensteknik
brafram.jpg

Sämre teknik. Bild 1 unghäst, vet inte riktigt var hon ska göra av benen, Bild2 slarviga hängiga dåligt vinklade framben
framdlig.jpg

Det är precis tvärtom den översta har kass frambensteknik medans unghästen ser lovande ut, det viktigaste med en bra frambensteknik är att de vinklar upp överarmen/knä, något den första inte alls gör som de skall att de bara fäller in benen som den gör är absolut ingen bra frambensteknik.

Tycker nog inte heller att det var så bra exempel på bra frambensteknik.

Detta är för mig bra framben.
Casir Ask
casirask.jpg

(Man kanske inte får lägga upp bilder som inte är ens egna, isådana fall ber jag moderatorn radera mitt inlägg)

Tycker att min bäbis(4 år) har bra teknik framför allt bak, men det har jag tyvärr inen bild på. Tror och hoppas att han kommer bli bra när han växt till sig och blibit starkare.. ignorera mig jag gör honom inte rättvisa...:cry:

DSC_0051.jpg

riktigt dålig bild men det syns iaf

0212.jpg

Har också undrat över det där faktiskt!

Det är precis tvärtom den översta har kass frambensteknik medans unghästen ser lovande ut, det viktigaste med en bra frambensteknik är att de vinklar upp överarmen/knä, något den första inte alls gör som de skall att de bara fäller in benen som den gör är absolut ingen bra frambensteknik.

Synd att jag inte ser den översta bilden nu... men jag ser vad du menar med unghästen och det var ngt jag faktiskt inte visste! För att försöka förtydliga vidare, skulle du anse, om du tittar på bilden nedan, att den hästen har en ok frambensteknik? (även om hon nu inte drar upp frambenen som Casir)
lh8.gif

(hoppas det var ok att slänga in en extra fråga..:angel:)

*kl*

Hon har ganska bra bakbensteknik va? ;)

20048237.jpg

21329024.jpg

Strunta i mig på sista bilden:D Hon överhoppade sig så in i bomben och jag kan ju säga att jag inte var beredd:p

Kommer i håg en häst som hade fruktasvärt (enligt mitt tycke) fina bakben. Var leslie mcnaught (stavning) som red den. Kort namn hade den, fux, Undrar om dem inte hette Dulf 2... ska forska lite i det :)

Tycker nog inte heller att det var så bra exempel på bra frambensteknik.

Detta är för mig bra framben.
Casir Ask
casirask.jpg

(Man kanske inte får lägga upp bilder som inte är ens egna, isådana fall ber jag moderatorn radera mitt inlägg)

Då kan vi ju fylla på med Casirs son :angel: har bättre bilder men gitter inte leta fram utan tog galleribilden jag har
bh6s.jpg

någon som vill kommentera bakbenstekniken på denna bild?
lite suddigt men man ser hästen iaf ;)

Dom bilderna var bra!
Syns verkligen att ena hästen öppnar upp sig fint medans den andra kniper lite väl mycket.

Detta tycker jag är rätt bra teknik, lite hängande framben på denna bild, men hindret är ju inte så högt så hon tar det inte så "seriöst" tråkigt nog :)
21015109.jpg

även denna funkar! fina bakben men lite hängande framben.
21017731.jpg

Tycker inte att den visar någon vidare bra frambensteknik på någon av bilderna...

Bakbenen går inte att säga något om, de har ju knappt lämnat marken.

Jasså, så synd..
Jag ser det som bra teknik då hon hoppar med bra, avslappnad och välvd rygg och fint scoop.
Det är också svårt att se tekniken på lägre höjder.
Helt okej teknik förutom att knä/överarm kunde komma upp, fram bättre.

Nu vet ju jag hur denna dam hoppar i verkligheten då hon är min egen, så det är ju lätt för mig att säga att hon har teknik när ni andra bara får se stillbilder :)

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 540
Senast: Blyger
·
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 439
Senast: mackan
·
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
5 004
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag är verkligen inne i ett flöde i ridningen känns det som! Härligt att känna, minns att det har varit åt andra hållet tidigare. Det är...
Svar
0
· Visningar
401

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken försäkring?
  • Valp 2025
  • Inkorsningsmetod

Hästrelaterat

Omröstningar