Hoppteknik hos hinderhästar

cutty

Trådstartare
I banhoppningen är det ju önskvärt med en försiktig häst med bra teknik. Är det samma som gäller för hinderhästar? Dessa skall ju hoppa genom hindren, och är det då en nackdel med en alltför "välhoppande" häst som är väldigt rädd om benen?

Sv: Hoppteknik hos hinderhästar

Tror det beror på om det är en steeple häst eller häck häst också. Generellt så är det väl så att en hinderhäst som lägger tid på att hoppa uppåt inte anses vara välhoppande (ur häcklöpningssynpunkt iaf). Vet att någon engelsk hindertränare sagt att en hinderhästs teknik blir fördärvad om den får hoppa vanlig banhoppning.

Det är klart att man vill ha en välhoppande häst med bra teknik.
Men vad som anses välhoppande för en häck, steeple eller banhoppningshäst är olika.

http://i136.photobucket.com/albums/q188/Jockeyjoe/Horses/mr20Muck.jpg

Bilden visar en häst som hoppar steeple. Jag tycker den är välhoppande med snygg teknik (svårt att säga med bara en bild men...) men det kanske inte är den ultimata tekninken för banhoppning, då ska hästen hoppa lite mer "runda" språng.
Farten man hoppar i gör ju även sitt, man vill ju att häckhästar ska hoppa igenom en del av riset men när man börjar träna dom över "träningshäckar" hoppar de flesta alltid över, det kommer med farten! brukar man säga....

Har höst utrycket trus the horse. :d

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 540
Senast: fixi
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 108
Senast: Juli0a
·
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
3 438
Senast: Roheryn
·
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
18 100
Senast: Barbabelle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar