Hoppskydd som öppnar upp för bakbenen?

S

SirWillgott

Hej alla hopa:) Tror jag sett detta in en tråd förut, men hittade den inte nu?
Vad finns det för hoppskydd som "gör" att hästen öppnar upp sina bakben bättre över hindren?
MIn tränare tipsade mig om att kanske köpa ett par sådana..Höga med Tjockt läder ?
Vart kan dessa finnas? För/nackdelar?
Tack på förhand:D

Sv: Hoppskydd som öppnar upp för bakbenen?

Jag tror att de brukar kallas teknikskydd och liknande :idea: prova att söka på det!

"Nackdelen" eller vad man ska säga är att hästen efter ett tag vänjer sig vid skydden och börjar hoppar lika som utan, så man ska bara ha dem på typ inne på tävlingsbanan - har jag hört iaf, har aldrig testat själv. men de man ser på tävlingar sätter på skydden precis innan de ska in på banan/innan de ska ta sista sprången på framhoppningen.

Jaha ok:idea: Ska pröva att söka på de!:)
Någon som prövat dessa? HAr som sagt tankar på att köpa ett par att variera med=)

såg inte att du dubbelpostat tråden så ja lägger de väl här istället :)

Finns båda viktskydd och sånna som är lite hårdare och "klämmer till".
Nackdel är väl om man är slarvig o glömmer att ta av dom direkt man kommer ut, hoppar för ofta med dom eller tränar med dom eller sätter på dom när man börjar rida fram så tappar dom till slut effekt. Har du dessutom en känslig häst som kanske eg. inte behöver så kan dom bli "skrämda" när du anv. dom första gången o sträcka till sig eller liknande.
Jag har viktskydd när ja rider lite större klasser (oftast 1,40 o uppåt) och sätter på dom när jag har 1-2 språng kvar o tar av dom direkt när ja kommer ut. Använder det bara på en häst, han är "gammal" och rutinerad o kan behöva en "påminnare" ibland.
Har inte använt "doda"-skydden som ska klämma till lite så kan inte uttala mig om de, men samma sak med höga senskydd bak idén är ju lite att skapa ett litet "obehag" så hästen lyfter lite till.
Skydden kan väl köpas lite överallt, många tillverkare gör sånna. Equalityline har båda viktskydd o de andra.

o en sak till ,alla hästar "öppnar inte upp" bättre eller på rätt sätt, vissa blir skrämda och drar benen under sig istället. borde inte användas på orut hästar!

Kloka svar dedär:bow:
Ja tråden råkade bli dubbelpostad..min data krånglade:crazy:

Han är inte orut utan som du sa, behövr bara en liten påminnare ibland vid hoppning av lite högre hinder /svårare banor om att ta i lite extra med bakbenen..
Har även tänkt på viktskydd, men är lite rädd för sådana:o
Är så rädd att man ska göra fel..även fast jag hållt på med viktskydd förr på andras hästar..:D
Tips för bästa andvändning?:)

Det finns flera olika typer av sådana skydd och jag hoppas verkligen att du rider höga klasser för det är i mina ögon mycket onödigt att använda annars. Då är jag ju i och för sig "uppfostrad" med att man inte slänger på hästen en massa onödiga grejor för den ska kunna hoppa ändå. När jag jobbade som hästskötare hade vi bara "extra" skydden det sista på framhoppningen och tog av dem så fort det gick efteråt. På stora, tittiga banor samt i de lägre klasserna (lägre berodde ju på men 1,40-1,50) så hade han inte det på sig. Märket har ju självklart försvunnit ut mitt minne, men det är den varianten mjuka med läder på utsidan, neopren på insidan och så drar man åt ordetligt och ju högre upp på benen dessto bättre effekt... Jisses, ja märket har försvunnit ur mitt minne men de är ganska vanliga.

Som andra redan sagt, anledningen till att vi var försiktiga med skydden på tittiga arenor och banor är ju för att inte riskera att hästen ska hoppa till för mycket och sträcka sig. Vi hade dessutom skydden ganska löst och lågt ner om man jämförde med andra, men man såg ändå effekten. Det är ju dock mycket viktigt att den som sätter på skydden är noggran och att hästen kan stå still... Annars blir ju effekten olika på respektive ben om trycket blir olika...

I mina ögon är det något man använder på elittävlingar och internationella tävlingar, i dagens viktigaste klass och den bör vara MINST 1,45... Inte slösa på användning av onaturliga saker...

Senast ändrad av en moderator:

ja sådana skydd vet ja inte vad det är för några:o
Men nej jag rider 120 max i dagsläget, men vill bara ha något som hjälper honom..
Har fått ett par vanliga senskydd i lite högre modell (ganska gamla men inte andvända)
och ska testa med dom:)
Har som sagt inte så mkt vetskap av vad för slags hjälp skydd det finns.. vill få lite tips på vad för olika modeller det finns genom den här tråden;)

om du "bara" rider 120 klasser fråna din tränare istället efter övningar som kan få hästen kvickare i bakbenen! skydd gör i regel ingen större nytta där, även om du bara använder höga senskydd.
Finns egentligen ingen större anledning för hästen att anstränga sig o som du säger öppna upp mer än den behöver, så länge den håller sig felfri! överhoppande hästar tar bara tid ;)

Jo det är väl sant de du säger (tänkte även på detta själv så startade tråd om bra övningar på hoppforumet)
Men nu e de så att vi inte kommer felfritt runt pga detta. att han blir lite seg bak eller vad man ska kalla de:angel:
Meningen med denna tråd var som sagt att jag mest skulle få en inblick vad de finns för olika skydd och hur dom iinverkar;)

Nu känner jag att tråden dött lite här:D
Men jag är fortfarande mycket intresserad om "trick skydd" och dess inverkan, vilka modeller /märken fins det?
Prisklass?
etc etc:bow:

doda skydden är super! men helt beroende på häst..
bästa hästen vi hade förut hoppade bara m doda när han gick 140 och uppåt, tog på dom när han hade tre språng kvar på framhoppningen och sen drog vi åt dom ännu lite innan han gick in på banan. han öppnade upp mkt bättre och var lite försiktigare fram oxå när han hoppade så bra bak.

en annan häst vi hade i sommras som gick 140 - 150 hoppade bra, med doda men kickade lite i luften så vi provade vanliga m tyngder i, samma effekt som på den andra hästen som hade doda. fast han slutade kicka med tyngdskydden. han tyckte väl inte om att det klämde..

sen finns det ju olika skydd, vanliga lätta cwd som klämmer lite lite, samma modell som lamicell och cartago kotskydden som går runt kotan på båda sidor. det är ju beroende på vad det är för häst och hur känslig och uppmärksam den är..
men det är viktigt att inte hoppa för ofta eller för många språng med teknikskydd, då d helt tappar effekt.

Ok! Ja de var ett bra svar!:bow:

Nej min kille är inte det minsta försiktig med sina hovar, och inte är han speciellt hinderklok heller (behöver mycket stöd och tålamod från rytatren)
Men hoppningen är roligast tycker vi båda ,så vi kämpar på!
Men nu när han blivit starkare och han ändå slakar med hovisarna, så tyckte både tränis och jag att han behöver en liten påminnare om vart han har sina fötter ibland;)
Men sådana där DODA skydd kanske är värda att testa? Och ha under tävling ibland..?
Det fins ingen billgare modell? Känner tyvärr ingen med DODA skydd, endast med viktskydd av olika slag som är för små för pållens stora ben..

Hur egentligen är DODA skydden utformade på innsidan för att dom ska kunna "klämma" som dom gör?:)

man drar åt dom HÅRT runt kotorna så dom klämmer och ger ett obehag.. dessa skydd bör du absolut inte använda för träning, bättre då att du provar lättare viktskydd eller höga bakskydd.. effekten får du av att bara använda dom en liten stund, därför är det inte så lämpligt att använda teknikskydd vid träning.. :)

Nej oki!:D

Men vill ju som sagt ha ett par skydd ibland på tävling, som påminner honom om att öppna upp/lyfta lite mer än vad han gör nu, otroligt slarvig gubbe:angel:

Någon som prövat eskadrons höga bakbensskydd?:)

Jag startade ju en tråd om just detta för inte så längesedan men har lite frågor som jag vill ha svar på:

1.
Köpte som sagt ett par sk teknikskydd på Eurohorse mässan, har fått höra från flera hålla att man kan sätta dem löst och bara ha dem för att det är snyggt. (Alltså dessa skydd)

Ser ut så här:

IMG_5598.jpg

De är i neopren på insidan och är nästan helt släta förutonm två små "geleklumpar" på varje sida, inga vikter eller någonting.

Hon fick testhoppa dem igår och märkte inte någon skillnad alls, nu satt de iofs väldigt löst (men still).
Tror ni att det är skadligt för henne om hon endast använder dem på tävling och har på sig dem hela tiden? Eftersom det inte blev någon "effekt".

Fråga 2.

Hampa Pro bakbenskydden (om ni förstår vilka jag menar).
Är inte de teknikskydd? Har sett flera som rider med dem varje dag och har dem som alldagliga skydd. Med tanke på att mina ser likadana ut fast de är i läder.

Alltså det är väl typ att dom där geleklumparna ska tryckas mot hästens ben och skapa obehag... Alltså så ska dom vara rejält spända..
Vet inte riktigt men det är väl något sånt?:D

Pro skydden är ju helt släta och går inte att sätta så hårt, men vissa hästar ser väl dessa som lite obehagliga skydd eftersom dom trycker runt hela kotan?
Fast min egen okänslige herre tycker de skydden var som vilka som helst, så dom fick användas som alldags skydd istället:angel:
(har inte pro skydden utan h**ks liknande modell)

Men om man spänner dem löst så blir det alltså ingen effekt?
För jag vill inte ha någon effekt nämligen, utan bara ha dem för att hon är snygg i dem.:angel: Men hon verkar inte vara känslig för sådana då jag inte märkte/såg någon skillnad när hon hoppade med dem. (löst spända)

Ne de blir ingen effekt om hästen e okänslig å dom är löst spända, tror ja iaf:angel:
annars kan du väl skära ut gel inläggen?:rofl:

Nu hade hon på sig dom iaf på tävlingen förra helgen och hon klagade inte! :p

Ja det kan man ju göra, fast grejen är att dom är så små så det finns nästan inget att skära ut!:angel:

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 475
Senast: Grazing
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
6 489
Senast: ako
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 067
Senast: MML
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 661
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar