Sv: Hoppskydd som öppnar upp för bakbenen?
såg inte att du dubbelpostat tråden så ja lägger de väl här istället
Finns båda viktskydd och sånna som är lite hårdare och "klämmer till".
Nackdel är väl om man är slarvig o glömmer att ta av dom direkt man kommer ut, hoppar för ofta med dom eller tränar med dom eller sätter på dom när man börjar rida fram så tappar dom till slut effekt. Har du dessutom en känslig häst som kanske eg. inte behöver så kan dom bli "skrämda" när du anv. dom första gången o sträcka till sig eller liknande.
Jag har viktskydd när ja rider lite större klasser (oftast 1,40 o uppåt) och sätter på dom när jag har 1-2 språng kvar o tar av dom direkt när ja kommer ut. Använder det bara på en häst, han är "gammal" och rutinerad o kan behöva en "påminnare" ibland.
Har inte använt "doda"-skydden som ska klämma till lite så kan inte uttala mig om de, men samma sak med höga senskydd bak idén är ju lite att skapa ett litet "obehag" så hästen lyfter lite till.
Skydden kan väl köpas lite överallt, många tillverkare gör sånna. Equalityline har båda viktskydd o de andra.
o en sak till ,alla hästar "öppnar inte upp" bättre eller på rätt sätt, vissa blir skrämda och drar benen under sig istället. borde inte användas på orut hästar!