*Gotlandsrusset*

Trådstartare
GÅR det att rida monte i en hoppsadel? Vilket är sämst, hoppsadeln eller dressyrsadeln? Vet att en montesadel är det bästa men jag vill kunna rida utanför tävlingar. Vill kunna hoppa, dressyra, rida ut mm. Så jag undrar om de går att rida monte i en hoppsadel? eller är dressyrsadeln bättre (Mkt svårt att tänka mig).

*spånar lite, har en montesadel också, dock lite osäker på om den passar damen. Ska köpa en ny sadel har inte råd med både en vanlig och en monte*

Sv: Hoppsadel

Det allra viktigaste tycker jag är att sadeln ska passa hästen.

Jag tar licens nu och varje gång ser jag häststackare i hoppsadlar med utanpåliggande "bakputor" som den ofta tungrumpade ryttaren pressar rätt ner i ryggfileerna på hästen.

Sadeln får aldrig ligga som en brygga på hästen.Dvs ingen anläggningsyta i mitteln och MASSOR bak och fram.

Hoppsadel är nog bättre, för den ger aningen mer bogfrihet i snabba tempon än en dressyrsadel.
Det bästa är luftstoppade sadlar om man absolut ska ha en bomsadel.

För 2 år sen slängde jag alla "hårdbommade" sadlar och vägrar befatta mig med dem mer.
Växlar sadel ofta, finns fördelar med alla typer. Det värsta är att så gott som alla sadlar är bättre än den "engelska"

Westernsadel ger STOR anläggningsyta, fördelar trycket bra.Bra på tex långryggade hästar och baktunga ryttare.

Ullsadel, bra för snedmusklade hästar men endast i skritt eftersom det ger ett rätt dåligt punktryck då stigbyglarna fästs på en smal rem som ligger bakom hästens manke. Står man i de byglaran ger man hästen ryggskador.

Luftstoppad sadel, bra för de flesta hästar men kräver en ryttare som kan sitta mitt på en häst vilket är en svår konst som få behärskar.

Galoppsadel, bra för allt arbeta som inte utförs i skritt. Det ska vara halvbomsvarianten, inet helbomsvarianten.

Flexibel bom-oxå bra för hästar men kräver liksom luftsadeln sin ryttare.

Det allra bästa är att ha olika sadlar så att man kan skifta. En sadel låser alltid hästen på något vis, har man alltid samma sadel blir det samma låsning hela tiden.
Skiftar man så ändras det hela tiden vilket är positivt för hästesn hälsa.

Det är oxå väldigt nyttigt för en häst att skifta ryttare lite då och då då vi alltid påverkar hästen med vår egen kropp. Olika påverkan är hälsoammare än samma alltid.

Senast ändrad:

GÅR det att rida monte i en hoppsadel? Vilket är sämst, hoppsadeln eller dressyrsadeln? Vet att en montesadel är det bästa men jag vill kunna rida utanför tävlingar. Vill kunna hoppa, dressyra, rida ut mm. Så jag undrar om de går att rida monte i en hoppsadel? eller är dressyrsadeln bättre (Mkt svårt att tänka mig).

*spånar lite, har en montesadel också, dock lite osäker på om den passar damen. Ska köpa en ny sadel har inte råd med både en vanlig och en monte*

Går och går...Självklart går alla sadlar, men jag tycker att det slöar ner på tiden :smirk: Monté och galopp är bäst.

Sen undrar jag, om du ska rida dressyr i en hopp sadel, för det är vidrigt för både sits, skänkel och vikthjälper :devil:

Sen för att inte tala om en dressyrsadel när du hoppar :eek: :D

JA, som sagt... Frågar du mig kommer du att bli ruinerad! :o :rofl:

(satsa på montésadel, vinn lopp, tjäna nån tusenlapp och köp en ridsadel;) )

Blev uppsatt på en häst som dom kom med en dressyrsadel till, i ett kval. Den var absolut vidrig! I alla fall att rida monté i, annars var den jätteskön att sitta i. Men om man nu har målsättningen att stå upp hela vägen är det inget att rekommendera... Kände mig som...jaa...vad ska jag säga? En valross eller något. Tippade antingen framåt eller bakåt och det kändes som jag mest störde den stackars hästen.

Tack för ett välutvecklat svar :) satsar på en hoppsadel då. Har en allround nu men den är alldeles för svängd för hennes numusklade mer raka rygg. denna var dock luftstoppade eller hur man nu säger :o Får se vad jag kommer hem med. Dock en välpassade sadel. Har en till jag kan skifta med om de skulle vara så. Måste dock padda upp den för den är för vid. kan ju, om man vågar rida lite barbacka med :p

då blir det ingen dressyrsadel då, och de räknade jag nästan med att få höra. en hoppsadel kan man ju åtminstonde stå upp i.
Monteryttaren: jaa, om jag hade pengar så hade jag haft en av varje. Har som sagt en montesadel redan som ligger så pass att de inte skadar nämnvärt att rida ett lopp i den. Får hoppas det ger högsta utbetalning och man kan köpa en RIKTIG montesadel,för det är ju målsättningen. Dock vill jag RIDA. Ne, de lutar åt hoppsadeln..Ska ju inte rida några tuffare tempajobb ändå. Ska rida ett provlopp innan kval och de dör jag inte av att rida i hoppsadel. Kan kvala i den med..sen kan jag rida i montesadeln i lopp. Kan ju låna av andra också. Man är ju inte gjord av pengar :angel:

Liknande trådar

Träning Min häst har börjat te sig lite konstigt vid varje ridpass, han skrittas igång ordentligt, brukar skritta ut grusvägen en bit och...
2
Svar
23
· Visningar
1 458
Senast: Idaw83
·
Utrustning Hej! Innan massa kommentarer att ta ut sadelutprovare, jag ska det men vill bara kolla om det finns möjlighet att rida öht med...
Svar
0
· Visningar
525
Senast: liiinnea
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 344
Senast: Lady_S
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 216

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda 2022
  • Utbilda själv
  • Dressyrsnack nummer 18

Omröstningar