hopprädsla

R

Ronjaa

hej hej!

hur blir man av med sin hopprädlsa. Jg är rädd för tt hoppa 90 och högre men vill tävla och när jah blir rädd vägrar min häst. Hur ska jag komma över den rädslan? jah är inte rädd på mindre hinder. on e stor häst. Jah vet tt hon hoppr om jah vågar.

kram:p

Sv: hopprädsla

träna,träna,trääna., hoppam myket!! 2 dar i veckan fungerar, malin b hoppar ju varannan dag minst :p

du är nog mest rädd för att din häst ska känna av din rädsla å därmed vägra som kan sluta med ett avfall-som vi gärna slipper.
så det enda du kan göra är att ha förtroende för hästen oavsett vad..hoppa en bana med vissa låga hinder å andra lite högre..

träna det å jobba m med studs,där går det "undan" å då hinner inte du tänka på att hästen ska stanna då det komemr hinder ef hinder..kul å bra tärning..
sen är det bara att träna å höja så småningom..det viktigaste är att du litar på att hästen hoppar..för hästar är stora djur å hoppar mkt högre än vad man tror...och dom klarar dessutom lätt av ett hinder på 1 m..så va itne rädd,det värsta som kan hända är att den river..
så träna på å vinn över rädslan,det är Du som rider å styr...du betsämer allt,så länge du ahr kontroll över det hela så är det Inga problem kan ja lova!

Lycka till

Hoppa ofta men lite. Ett par språng per dag- så att det blir vardagsmat. Gå aldrig upp en höjd till förrens du känner dig absolut säker på den innan. Hoppa 70 i flera veckor om det behövs, när det känns helt lugnt går du upp till 80, eller 75, och så vidare.

Dessutom har jag alltid tyckt att det går lättare att hoppa kombinationer, så jag "vet" att hästen kommer komma rätt på hinder nr 2. Ha ett lågt insprång så känns utsprånget lättare, det kommer ju automatiskt- precis som studs.

Lycka till!

/"Hopprädda" Ullis som innan hon fick nuvarande hästen hade hjärtat i halsgropen mot 0.90- Förra träningen hoppade vi bana på 1.10 :banana:

Liknande trådar

Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 169
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 480
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
2 112
Senast: zarmino
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 743

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Tips ang "spjälka" ben
  • DIY hästvård
  • Atletix