Hopprädd häst

BernT

Trådstartare
Min häst verkar ha tappat sin hopplust (om det finns något som heter så :p) och alla annan livslust för den delen.
Han är livrädd för oxrar, han är livrädd för bommar på marken och småhinder (för jag har självklart inte ställt upp stora hinder när jag märkt att han blir så stressad, utan de är typ 30 cm) blir han jättestressad mot och bara försöker kasta sig över så snabbt som möjligt.
När jag är ute i skogen och rider är han superspänd, stressad och rädd för allt.
Minsta ljud går han i luften av.
Att han betett sig underligt ute har vart av och till (mest till) den senaste månaden, men jag trodde att han var bara trött så han fick en veckas vila medans jag var i Holland nu i september och så trodde jag att det skulle bli bättre.
Men det blev det inte.
Och hinderskräcken har kommit nu senaste veckan.
På en tävling för ett tag sen så halkade han efter ett hinder och gick ner på knä, men verkade inte rädd då (men det kan väl komma efteråt).
Och framförallt verkar han inte tycka att det ens är kul att hoppa längre.
Jag red för en ny tränare häromdan, och han sa direkt att min häst litar inte alls på mig i hoppningen så han försöker göra allt själv vilket inte blir så bra resultat.
Kan ju säga att jag är inte alls höjdrädd eller så och lägger (fördetmesta :angel: ) honom alltid rätt på hinder (rider ju bara 100-110 så det är ju inte sååå svårt).
Han är väldigt känslig och 'humörig' så när man försöker korrigera honom blir han bara upprörd.
Jag vet inte riktigt vad jag ska göra med honom.
Jag & pappa pratade på att han skulle ridas av någon duktig ett tag men då är väl problemet att han kommer bli likadan sen när jag ska rida.
Känns som att det bara går bakåt och antagligen passar vi inte ihop?
Har redan vart och tittat på ett par andra hästar för jag känner att jag gett upp.
Men det är ju en fin häst som jag tycker om så någon som har en idé om vad det kan vara eller vad man ska göra?
veterinären kommer till veckan för att ta blodprov.
Det blev rätt långt men jag känner mig lite förvirrad för han verkar så ledsen.

Sv: Hopprädd häst

Låter jobbigt..
Vet du om han varit med om otäcka saker, förutom den gången när han föll på knä? Kan ju bara vara att han ÄR het och känslig.

Börja från början. Tålamod.

Börja med bara bommar. En. Skritta, trava och galoppera över den. Håll på tills han inte bryr sig alls och tänk inte på att korrigera så fruktansvärt mycket, kanske han upplever dig som för komplicerad / krävande? Sitt och njut och låt hästen göra jobbet. Kommer han fel, rättar han sig till nästa gång, hästar är inte dumma. För det mesta :angel:

Good luck! :laugh:

Om den har fungerat innan, så låter det för mig som att den inte är helt fräsch. Har ni kollat upp den?

Går han på havre?

Min blir totalt bläng i skallen när hon går på det. Kollar på allt, stressar upp sig bara jag tar ut henne från boxen mm

bara en tanke.

Har inga bra tips annars. Hoppas du hittar en lösning.

Börja med att kolla upp honom ordentligt. Genomgång av hela hästen och blodprov så du kan utesluta att det inte är något fel på honom.

Plötsliga förändringar hos hästar beror alltid på något anser jag. Jag hade nog kollat upp hästen så han inte har en skada efter ha halkat. Vår gjorde likadant. Hon hoppade som en gummiboll allt vi styrde på och stannade verkligen aldrig. På torsdagen var vi på träning och hoppade 1.20 utan problem förutom en dålig landning där det blev lite jämfota. Hon hoppade några hinder till och allt var frid och fröjd. På lördagen åkte vi på tävling och när dottern skulle hoppa fram tvärstannar på krysset!! Vi bara står och gapar och försöker igen men denna gång börjar hon studsa emot 10 m före. Ja, det var ju bara att gå in och stryka sig och åka hem. Hon fick vila en vecka och sedan försökte vi hoppa lite hemma med samma resultat blånekar att ens gå nära en bom på marken. Då tog vi henne till vår kiropraktor och massör och det visar sig att hon har en liten stäckning i en ryggmuskel precis bakom sadeln och detta gör ont när hon ska ta i och hoppa. När hon reds på marken märkets det inget. Antagligen har sträckningen uppstått vid jämfotalandningen. Hon fick massage och reds bara dressyr i flera månader för att det skulle få läkas ordentligt men när vi skule börja hoppa igen var hon tveksam till oxrar så vi har fått börja på 30 cm oxrar och långsamt bygga upp hennes självförtroende igen. Nu är vi uppe på oxrar på 80 och räcke på 90 och hon tycker det är jättekul igen. Detta har tagit ca 6 månader!? Det kändes verkligen som ett jättekliv tillbaka när man är på väg att starta 1.10 till att träna 30 cm, men vad gör man?

Om det är förtroendet det är fel på fundera i vilka lägen han fått anledning att brja tvivla på dig, har du gett dubbla signaler för många gånger... Jag hade nog också kollat honom kanske gärna av mkt kunnig kiropraktor/laserbehandlare samt veteriinär... men kanske framförallt inte hoppat. dumt att fortsätta att pressa på det han just nu har förtroendesvacka för dig i... ha tålamod och hitta samspelet i dressyren, på backen och i skogen och när det fungerar börja försiktigt försiktigt med cavaletti el enstaka bommar på marken men då endast på lek dvs strunta i avstånden, krångla inte...låt han få en chans att tycka att det är kul och att han är bäst i världen..mycket beröm. Må vara så att ni kanske inte helt matchar ihop, men du måste ändå analysera varför det blivit såhär...annars finns risken att nästa häst blir lika dan...liknar delvis en superkännslig häst hos oss...han hoppades inte på ett par månader sedan endast enstaka hinder, och nu endast långa raka linjer...allt för att bygga hans eget självförtroende...

lycka till

hur beter den sig om du löshoppar & tömkör, har du provat det?

kl

Till alla,
hästen är nu kollad på klinik grundligt (dvs överallt där man kan kolla en häst) och beter sig igen helt normalt.
ingen fattar nånting, för de som såg honom för 2-3 veckor sen trodde att han hade ont eller nått.
För nu hoppar han banor, oxrar, allt, på 110-120.

Vad skönt. Men nu vet du att han är ok. Det har väl kanske varit en ömhet någonstans. Kanske trampat på en sten eller något.

Nja jag vet inte.
Men alla veterinärer sa att det var den mest extrema humörhäst de någonsin träffat.
Antagligen kommer han ha dessa väldiga humörsvängningar resten av livet så det är bara att ta det.

Är du säker på att det är en "han";) Humör svängningar brukar ju höra till ston.:D Men det visar också att hästar är individer och vi förstår inte alltid vad som rör sig i deras huvud. Vår valack fick fullkomligt spel när vårt sto fick föl. Han var en rutinerad tävlingsponny men var övertygad om att han blivit pappa och tog sin uppgift på högsta allvar. Så i några veckor efter fölningen var han en liten :devil::eek: på tävlingsplatsen.

Liknande trådar

Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
852
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 487
Träning Hejsan allihop För drygt 2 månader sen köpte jag en ny häst. En swb valack på 8 år, världens trevligaste. Han va inriden av tjejen jag...
2
Svar
22
· Visningar
2 619
Senast: Claraclara
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 181

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka