Hoppövningar med varmblod??

P

patricia23

Någon som har några förslag?
Har ett varmblod på 12 år, han älskar att hoppa, har bra framåtbjudning, vägrar aldrig.
Men han har ingen vidare teknik eller balans, ibland stampar han av alldeles för tidigt o jag är knappt beredd, så vi studsar. ibland stampar han av för sent,kommer ner fel efter hindret, osv.................. :banana:
Ser nog helt galet ut ibland. :rofl:
Men roligt har vi!
Tänkte bara om det är någon som har några bra tips.

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hoppövningar med varmblod??

Löshoppning!

Jag tror att det absolut bästa är att prova lite löshoppning, det gjorde jag med mitt varmblod i början. Börja smått med bara nått litet kryss och öka sedan svårighetsgraden, hästar hoppar bättre utan någon på ryggen och kan därav själva finna en balans och teknik sen kan du ju hjälpa till med avstånd mellan hinder och markbommar givetvis.

Ett annat tips är också att hoppa mycket grundläggande hinder och då inte särskilt högt, studs är jättebra!

Lycka till! :D
MVH Sailothe.

Säger samma - STUDS! Det var det som lärde mig och min varmblodspojke att hoppa:D

Hej! Studs är bra, och använd bomar på marken, träna mkt markarbete :)

Lycka Till :)

bommar, studs, löshoppning, ja helt enkelt trän o träna o träna :) lycka till

Löshoppning, så att han får chansen att hitta tekniken utan störningsmoment (som ryttaren kan vara ;)). Hjälp honom på vägen genom diverse hjälphinder och bommar när du hoppar honom under ryttare. Ta hjälp av någon kunnig så att alla avstånd etc stämmer. Blir det fel kanske du "dödar" hans fina hoppglädje och det vore ju tråkigt :) Det ska vara lätt och roligt!

Säger samma - STUDS! Det var det som lärde mig och min varmblodspojke att hoppa:D

Har tänkt hoppa studs med mitt varmblod, hur långt ska avståndet vara mellan hindren? Han är ca 1,65 tar rätt stora kliv.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 705
Senast: Anonymisten
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 975
Senast: Mabuse
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 631
Ridning Hejsan! Jag har en D-ponny valack på 7 år som jag själv har ridit in och utbildat vilket gått super. (Jag är 14 år och har unghästvana)...
Svar
15
· Visningar
3 959
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka