Hoppövningar för het ponny

Juwlss

Trådstartare
Rider en C-ponny som tidigare i sitt liv har varit hopponny, vi har hoppat lite grann och så fort man lägger fram en bom kastar han sig över i full galopp. Vanligtvis kan man komma i lugn trav mot hindret och ca 3 meter innan kör han upp huvudet och sticker iväg över hindret. Och då är man verkligen chanslös :crazy: Helt okontrollerbar, och sedan drar han full galopp en bit efter hindret innan han lugnar ner sig igen och blir precis som vanligt.

Vad kan man hitta på för övningar som inkluderar bommar/hinder för honom? I vanliga fall är han välriden och lättkontrollerad.

Utomhus när man hoppar stockar osv så gör han inte så, då tar han det hur lugnt och fint som helst.

Tar tacksamt emot alla tips som finns! Har funderat på att rida med martingal så han inte kan slänga upp huvudet som han gör, han nästan nockar sina ryttare när han gör så. Kan det vara något?

Sv: Hoppövningar för het ponny

En bra övning är att ha två bommar, med ganska långt avstånd emellan., komma i trav mot första bommen, lite före du känner att han kommer sticka iväg, bryter du av till skritt, eller tar en halt, skrittar över bommen eller travar lungt, och mellan första och andra bommen tar du en eller flera halter, och skrittar igen över nesta, tar trav efteråt, då ponnyn lyssnar bra på detta kanske du kan fortsätta så du travar över båda bommarna, men tar några skrittsteg emellan.

Ett annat sätt är att du tar en volt kring varje bom, min ponny var oxå förr het på allt som hade med hinder att göra :angel: Nu är hon hur lugn so helst, och har respekt för bettet jag har henne på, så har börjat kunna trappa ner, och nu har jag full kontroll hela tiden :banana:

jag tycker du ska testa med martingal, kan vara livsfarligt om han nästan nockar dig då han slår med huvudet, han har förmodligen oxå gått med martingal som hopponny förut oxå? :)

Jag skulle jobba med travbommar, serier och studsar. Eftersom att du säger att din ponny är erfaren tror jag inte att det är några problem att sätta upp flera hinder i serie!

Alexandra

Studs är en bra idé, men innan du ger dig på studs kan den här övningen hjälpa:

Lägg upp ett kryss i mitten på banan.

- Kom i trav mot krysset, när han rusar iväg svänger du på volt.
- Trava sedan mot krysset igen, gör volt igen om det behövs.
- Håll på så tills han "slappnar" av och smyg närma dig hindret.
- När han är lugn och sansad, hoppa krysset från trav. OCH BERÖM!

Minns att byta varv i volterna så att ni inte blir snurriga.
Detta fungerade bra på min häst, så fort hon såg hindret stack hon iväg.

Men kom även ihåg att vara mjuk i handen och sitt ner i sadeln om det underlättar.

Lycka till!!

bommar, distrahering, inte för lång anridning, gör det svårt att bara flyga på.

En av mina ponnysar är precis likadan, jättejobbigt:crazy: hoppa gärna med travbom, sådana hästar har ju tendens att bara `hoppa framåt` och måste muskla på baken lite :idea: jag skulle inte sänka maten mer än nödvändigt, ta inte heller bort det som är speciellt med ponnyn :D

Mycket travbommar är bra som många sagt. Gör halt innan bommen vissa gånger så att inte hästen vet om den ska över eller inte.

Studs hade jag däremot hade jag tagit det lite lugnt med då jag har den erfarenheten av att heta hästar bara kastar sig igenom såna. Däremot tycker jag att andra serier som är lite mer komplicerade och som får hästen att tänka är bra. Men självklart är detta från häst till häst. Mina hetingar har hoppat bäst på krångliga serier som varit lite högre.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 254
Senast: lirco11
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 122
Senast: Juli0a
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 478
Senast: Freazer
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 972
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka