D
DancingFox
Sv: Hoppning utan platta?
OK Jag missuppfattade dig tydligen!! *sorry*
OK Jag missuppfattade dig tydligen!! *sorry*
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
kl
även om man hoppar inne så är det ju i valet och kvalet med brodd... Att lasta ur brukar vara otrevligt utan brodd =/
Finns det några bukare här som hoppar utan magplatta?
Isåfall, varför gör ni det? Vad upplever ni för fördelar?
(Nackdelarna är ju redan uppenbara)
Det skulle vara intressant att höra andra åsiker.
Hoppar utan magplatta. Helt enkelt för att jag hittills under min livstid inte haft någon häst som behövt det.
Jag har under 30 års tid bara sett en häst som verkligen behövde det. Efter en tävling på gräs med gräsbrodd hade hon små märken på hela magen efter brodden. Dagen efter gick hon självklart med magplatta. Detta var en häst med rätt spektakulär frambensteknik.
Förstår inte vitsen av att ha en magplatta på hästar som hoppar helt normalt. Folk säger att de fördelar tryck bättre. Tveksamt. Dessutom så OM hästen skulle nudda magen med hovarna, behövs nästan inte plattan förrens den är broddad i vilket fall. Det var värre för Gylle (tror jag det var) vars häst slog i armgågen med hovarna!
Jag har sett hur en del unghästar rör sig med magplatta första gången - och det säger mig att det inte kan vara särskilt bekvämt. Så jag avstår tills den behövs!
Det är helt klart en modegrej som de tjänar pengar på. Titta på hur många som hade det för tio år sedan... Inte hoppade hästarna med sämre frambensteknik då, och inte tror jag alla hade märken på magen då heller!
kl
även om man hoppar inne så är det ju i valet och kvalet med brodd... Att lasta ur brukar vara otrevligt utan brodd =/
*kl*
Det är väldigt många här som säger att hästen helt enkelt inte behöver den.. men hur vet man det säkert? bara för att hästen inte var vätska eller sår där plattan skulle suttit?
Eller har ni själva studerat er häst när den hoppar noggrant?
Jag vet två hästar som aldrig gått med magplatta men när magplattan sattes på var det plötsligt massor märken i plattan!!
Frågan är då, slår de verkligen i annars också?
Eller känner de skyddet från plattan o vågar dra upp benen ännu mer bara för att den sitter där?
Vad tror ni?
QUOTE]
kan ju bero på att plattan är 1,5 cm tjock typ.