Hoppning utan platta?

Sv: Hoppning utan platta?

OK :cool: Jag missuppfattade dig tydligen!! *sorry*

kl

även om man hoppar inne så är det ju i valet och kvalet med brodd... Att lasta ur brukar vara otrevligt utan brodd =/

jag har alltid hoppat min ponny utan magplatta, för att han inte behövde det.
men nu på senare tid när vi verkligen har börjat hoppa seriöst har han slagit i med hovarna i magen så det har låtit. därav har jag nu köpt en magplatta.

jag tycker dock att så länge hästen inte behöver någon är det bara onödigt.

Jag gjorde förut, red upp till 130 på tävling utan problem.

Sen började han hoppa sämre när han var broddad, men blev normal och glad igen när han fick en magplatta.
Stannade tom (vilket aldrig aldrig aldrig händer annars) några gånger på en träning förra vintern när förvirrade och klantiga PF hade råkat ta den vanliga sadelgjorden :o
Den har en hel del märken kan man lugnt säga - men hade jag inte det problemet skulle jag inte använda den.

kl

även om man hoppar inne så är det ju i valet och kvalet med brodd... Att lasta ur brukar vara otrevligt utan brodd =/

ursäkta men vilken sorts brodd har du ? eller du kanske har mkt pengar och byter golvet i transporten varje år ? :smirk:

*TA INTE ILLA UPP*

Finns det några bukare här som hoppar utan magplatta?

Isåfall, varför gör ni det? Vad upplever ni för fördelar?
(Nackdelarna är ju redan uppenbara)

Det skulle vara intressant att höra andra åsiker. :)

Min fråga i det hela är vart du snott min bild ifrån som du har på ditt avtar? Den har jag tagit och man får inte ta andras bilder utan att be om lov eller betala för dem!
:devil: :eek:

Hoppar utan magplatta. Helt enkelt för att jag hittills under min livstid inte haft någon häst som behövt det.

Jag har under 30 års tid bara sett en häst som verkligen behövde det. Efter en tävling på gräs med gräsbrodd hade hon små märken på hela magen efter brodden. Dagen efter gick hon självklart med magplatta. Detta var en häst med rätt spektakulär frambensteknik.

Förstår inte vitsen av att ha en magplatta på hästar som hoppar helt normalt. Folk säger att de fördelar tryck bättre. Tveksamt. Dessutom så OM hästen skulle nudda magen med hovarna, behövs nästan inte plattan förrens den är broddad i vilket fall. Det var värre för Gylle (tror jag det var) vars häst slog i armgågen med hovarna!

Jag har sett hur en del unghästar rör sig med magplatta första gången - och det säger mig att det inte kan vara särskilt bekvämt. Så jag avstår tills den behövs!

Bredare sadelgjord fördelar trycket därför använder jag dessa ;)

caramellabild.jpg
dvs halvamagplattor.

Oftast så får hästarna tryck av de smalare gjordarna när vi rider terräng så där hjälper de betydligt mer.

Jag tycker jag har märken på alla mina gjordar så på något vis slår de ju faktiskt i dem.

*kl*

Det är väldigt många här som säger att hästen helt enkelt inte behöver den.. men hur vet man det säkert? bara för att hästen inte var vätska eller sår där plattan skulle suttit?
Eller har ni själva studerat er häst när den hoppar noggrant?

Jag vet två hästar som aldrig gått med magplatta men när magplattan sattes på var det plötsligt massor märken i plattan!!
Frågan är då, slår de verkligen i annars också?
Eller känner de skyddet från plattan o vågar dra upp benen ännu mer bara för att den sitter där?
Vad tror ni?

Nu är detta förvisso hästar som går 130 hoppning men enligt någon i tråden spelade visst inte höjden in..

Själv hoppar jag dock utan platta...
fråga mig inte varför, för jag har inte studerat min hästs teknik när hon hoppar
och allvarligt talat vet jag inte om hon slår i
det är i vilket fall inget som märks och inget hon verkar må dåligt av isf...

Ofta märker man ju om hästen slår sig - antingen genom att det blir sår/märken eller att den börjar hoppa sämre/stannar.

Jag hoppar min häst med magplatta o nej det är inte för att det är en "modegrej" utan för att det skyddar sen e det ju inte alla som behöver det ;)

Det är helt klart en modegrej som de tjänar pengar på. Titta på hur många som hade det för tio år sedan... Inte hoppade hästarna med sämre frambensteknik då, och inte tror jag alla hade märken på magen då heller!

Här har vi en som behöver

0506048.jpg

Och även min ponny på den tiden hade behövt en

hitchtr.jpg

ofta ja!
men om man inte märker det och den ändå slår sig?

Känns lite överreklammerat
men men, det finns ju faktiskt de hästar som behöver den

kl

Beor på var i Sverige du bor. Här har varit isigt EN dag denna vinter när det var träning... och där vi parkerade var saltat = ingen snö alls. Så kan det vara i Skåne :)

då får man hoppas att ngn som står på marken, tex tränaren, ser om det skulle behövas.
annars får man väl anta att hästen klarar sig utan, om inget märks öht.

*kl*

Det är väldigt många här som säger att hästen helt enkelt inte behöver den.. men hur vet man det säkert? bara för att hästen inte var vätska eller sår där plattan skulle suttit?
Eller har ni själva studerat er häst när den hoppar noggrant?

Jag vet två hästar som aldrig gått med magplatta men när magplattan sattes på var det plötsligt massor märken i plattan!!
Frågan är då, slår de verkligen i annars också?
Eller känner de skyddet från plattan o vågar dra upp benen ännu mer bara för att den sitter där?
Vad tror ni?

QUOTE]

kan ju bero på att plattan är 1,5 cm tjock typ. :d

Jag rider utan nu då jag bara hoppar upp till LB med min maxade c-ponny men ska köpa en sådan billig på börjes och bara ha för att det är kul:):) :)

Lite OT...
Jag ber så hemskt mycket om ursäkt. Birdie är en favorit, och jag tycker han är enormt trevlig, så när jag hittade denna bilden (på någon publik sportsida tror jag) på honom var jag tvungen att använda den. Självklart kan jag ta bort den om du vill ha honom för dig själv ;) , nej, men jag visste inte att den var privat. Sorry!:o

Fille:
Alltid med platta för hon har väldigt höga framben

Bell:
Lite som jag kännder för men alltid när hon är broddad

hm. jag har vart med om precis tvärt om. jag tycker att alla som jag har haft det på har varit i o gjort märken. jag tycker att det är onödigt att använda på en häst som inte behöver, men jag tror att en del har det för att om hästen slår upp ska den inte bli rädd.

svaret på TS fråga blir alltså att jag hoppar med magplatta :) (o den är full med repor)

Liknande trådar

Dressyr Jag hittade en litteraturstudie med ovanstående titel, lite äldre så jag kan inte förstå att jag tidigare helt har missat den...
2
Svar
35
· Visningar
3 146
Senast: Badger
·
Ridning Hej allihopa! 😊 Jag är ny här och skulle gärna vilja höra era tankar om något jag funderat mycket på. Jag är relativt ny på det här med...
2
Svar
22
· Visningar
1 811
Senast: Kajsalisa
·
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
965
Bukefalos I den nya versionen av forumet som jag hoppas kunna uppdatera till snart finns det möjlighet att konvertera bilder till webp-formatet...
Svar
1
· Visningar
709
Senast: Snubbelfot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka