Hoppning utan platta?

Sv: Hoppning utan platta?

Nej, det jag tycker jag inte. Den ser ut att ha minst 10 cm till godo mellan hovarna och magen. Vad tycker du själv?

Jag har ingen aning det är problemet :crazy: Men tränaren får väl säga till om hon tycker vi ska skaffa det.

Om det hade varit för säg 10 år sedan då det inte fanns hopplattor - hade du ens ställt frågan då?

Nej, för då finns ju inte hopplator och jag skulle inte tro att hästarna kan slå i magen :p

Just det. Då hade du, om problemet fanns, istället frågat om det finns något man kan göra för att hästen inte ska slå i magen.;)

Finns det några bukare här som hoppar utan magplatta?

Isåfall, varför gör ni det? Vad upplever ni för fördelar?
(Nackdelarna är ju redan uppenbara)

Det skulle vara intressant att höra andra åsiker. :)

Jag hoppar utan magplatta men ja har bara hoppat små höjder.. men ungefär vid vilken höjd/höjder tycker ni att man bör ha magplatta? ;)

Den enda nackdelen jag kan se är möjligen att trycket inte jämnas ut fullt så mycket. Men sålänge man har en sadelgjord som är hyfsad paddad, hyfsat bred och väl tillpassad borde det ju funka utan problem ändå. Så nej, jag använder inte magplatta på min häst.

kl

Vad intressant, jag trodde inte det var SÅ många som hoppade utan.
Själv hoppar jag ponnyn utan, också av den enkla anledningen att hon inte behöver det.
Om jag hade tävlat på Svår nivå med henne hade jag antagligen haft det, men då för att det antagligen hade behövts då.

Jag har magplatta när jag hoppar, eftersom ponnyn har broddar och tränaren tyckte att om jag "skulle fortsätta hoppa måste jag skaffa en magplatta", så att han inte slår sig.

precis, men det har ju blivit lite så med benskydd, man har det för att det inte ska hända. Jag har inte kommit upp i dom höjderna för att behöva det .

Jag hoppar utan magplatta av den enkla anledningen att hästen inte slår i magen när han hoppar. Känns onödigt att ha utrustning som stör när han inte behöver den.
:bow::bow: Du skrev orden ur min mun!! :cool::smirk:
Ingen av de hästar jag rider behöver magplatta och därför känns precis som du skriver den onödig!! Den stör bara och sådana sadelgjordar är dyra, bökiga när det gäller martingal m.m. Det blir bara extra kostnader och har man inte så mycket så känns det oerhört onödigt. :cool:

precis, men det har ju blivit lite så med benskydd, man har det för att det inte ska hända. Jag har inte kommit upp i dom höjderna för att behöva det .
Har alltid benskydd, då det är viktigt att skydda benen på alla sätt när man jobbar, speciellt frambenen!!! Skulle jag ha en häst som slår upp benen så skulle jag också kanske rida mer med magplatta, men då inte det behövs så är den onödig. Men benen är jag alltid noga med att skydda.:cool::angel::bow:

På vintern när man inte behöver broddar så har jag ingen magplatta. Annars har jag det för att hästarna inte ska få broddarna i magen.

Lite OT men, har du inga broddar på vintern? Hur funkar det?

"när man inte behöver broddar" Antagligen när det är barmark.. Så tolkar jag det iaf, ingen rider väl på blankis utan brodd ;)

Har alltid benskydd, då det är viktigt att skydda benen på alla sätt när man jobbar, speciellt frambenen!!! Skulle jag ha en häst som slår upp benen så skulle jag också kanske rida mer med magplatta, men då inte det behövs så är den onödig. Men benen är jag alltid noga med att skydda.:cool::angel::bow:

var inte så jag menade :) jag jämförde med alla ponny ryttare som tycker det ser snyggt ut med magplatta :p

Liknande trådar

Dressyr Jag hittade en litteraturstudie med ovanstående titel, lite äldre så jag kan inte förstå att jag tidigare helt har missat den...
2
Svar
35
· Visningar
3 146
Senast: Badger
·
Ridning Hej allihopa! 😊 Jag är ny här och skulle gärna vilja höra era tankar om något jag funderat mycket på. Jag är relativt ny på det här med...
2
Svar
22
· Visningar
1 811
Senast: Kajsalisa
·
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
965
Bukefalos I den nya versionen av forumet som jag hoppas kunna uppdatera till snart finns det möjlighet att konvertera bilder till webp-formatet...
Svar
1
· Visningar
709
Senast: Snubbelfot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka