Hoppning utan platta?

L

Lina_

Finns det några bukare här som hoppar utan magplatta?

Isåfall, varför gör ni det? Vad upplever ni för fördelar?
(Nackdelarna är ju redan uppenbara)

Det skulle vara intressant att höra andra åsiker. :)

Sv: Hoppning utan platta?

Jag hoppar utan magplatta av den enkla anledningen att hästen inte slår i magen när han hoppar. Känns onödigt att ha utrustning som stör när han inte behöver den.

jag har alltid hoppat utan magplatta med mina hästar tidigare, har aldrig haft ngn med extrema framben. Totte därtemot smäller upp hovaran rejält så utan platta skulle inte magen va alltför vacker.

Jag hoppar också utan platta, trots rätt höga hinder. Jag ser faktiskt mest nackdelar med platta och tycker det är en sån sak som folk använder, trots att de inte vet om hästen slår i eller ej.

Hade jag hoppat mycket med broddad häst är det möjligt att jag hade skaffat en, men för tillfället finns det ingen anledning för mig att skaffa gjord med platta.

Dessutom skaver platta på min häst och jag tycker trycket blir ojämnt.

//E

Hoppar utan platta. Min förra ponny för att hon helt enkelt inte behövde det. Varför ha det då?

Min nya ponny har vi bara precis börjat tävla med (ungponny) och hon behöver inte heller någon platta än. Vi får väl se sen när vi kommit lite längre, då blir det kanske magplatta om hon behöver det.

jag har aldrig hoppat med platta..men då har jag ju inte heller hoppat särskilt höga hinder och inte heller ridit nån häst som slår i :D

Beror helt på hur hästens frambensteknik är. Om den har slappare framben (som tex mitt sto) behöver den egentligen inte ha någon magplatta eftersom det är just det som magplattan är till för, för att hästen inte ska sparka sönder sig om magen o bli avskräckt från att hoppa o tycka det är obehagligt. Om hästen har bra frambensteknik, med höga knän o slår upp hovarna i magen (som min ponny) så är plattan ett måste!
Tycker man ser många som hoppar med platta som egentligen inte behöver den, utan bara för att det är en "mode-grej". Inte för att det gör något om man rider med platta även fastän man inte behöver det (rider ofta med den i skogen, bara för att den hängde framme :angel: )

Jag har hoppat utan platta, högste var väl 1,45... Då var det inte så vanligt att ha det så funderade inte över det. Hästen fick inga sår på magen iaf.

Behöver inte ha magplatta till nån av mina hästar när de hoppas, så därför använder inte jag det till dom.

Jag hoppar utan magplatta. Anledning: Jag har aldrig haft en häst som behövt en platta. Har sett väldigt få hästar genom åren som egentligen behöver det vid hoppning.

både ja och nej, min ponny behöver den inte riktigt, men det är en mykt bra sadelgjord som ger fördelat tryck och jag kan annvända den till vardags bara för det! men jag tycker att man ska ha en till hoppningen så hästen 'vågar' hoppa uppsig ordentligt. Den är ju toppen bra med fördelningen och så så jag tycker du ska köpaen!

Hoppar utan platta men hoppar inte högt. Så att den slår inte i hovarna när den hoppar :D

Hoppar utan magplatta. Helt enkelt för att jag hittills under min livstid inte haft någon häst som behövt det.

Jag har under 30 års tid bara sett en häst som verkligen behövde det. Efter en tävling på gräs med gräsbrodd hade hon små märken på hela magen efter brodden. Dagen efter gick hon självklart med magplatta. Detta var en häst med rätt spektakulär frambensteknik.

Förstår inte vitsen av att ha en magplatta på hästar som hoppar helt normalt. Folk säger att de fördelar tryck bättre. Tveksamt. Dessutom så OM hästen skulle nudda magen med hovarna, behövs nästan inte plattan förrens den är broddad i vilket fall. Det var värre för Gylle (tror jag det var) vars häst slog i armgågen med hovarna!

Jag har sett hur en del unghästar rör sig med magplatta första gången - och det säger mig att det inte kan vara särskilt bekvämt. Så jag avstår tills den behövs!

Senast ändrad:

Det är helt klart en modegrej som de tjänar pengar på. Titta på hur många som hade det för tio år sedan... Inte hoppade hästarna med sämre frambensteknik då, och inte tror jag alla hade märken på magen då heller!

min ponny har gått upp till msv hopp utan platta. han behöver det helt enkelt inte. och jag har inte tänkt skaffa nån heller.

.

Förstår inte vitsen av att ha en magplatta på hästar som hoppar helt normalt. Folk säger att de fördelar tryck bättre. Tveksamt.

Det tror inte jag heller, min häst fick skav av bakkanten efter ca 30 minuter, så jag tror knappast att de är enbart av godo...

//E

Har det på min ena ,då hon slog i magen ett par fånger när vi hoppade,så att hon fick vätskeutgjutningar.
Men,det är den första häst jag har haft som har behövt platta.
Tycker att det är mkt en modegrej.Flertalet hästar behöver det inte!

Det är nog mest en modegrej med platta, alla i stallet har platta på sina hästar utom en tjej som bara rider dressyr, o ingen av de hästarna behöver den egentligen. Tottes platta är helt sönderrepad, det blir den även fast vi inte har brodd, så det är verkligen ett måste.

*KL*

Behöver den här ponnyn magplatta?

8060496.jpg

7224944.jpg

Liknande trådar

Dressyr Jag hittade en litteraturstudie med ovanstående titel, lite äldre så jag kan inte förstå att jag tidigare helt har missat den...
2
Svar
35
· Visningar
3 146
Senast: Badger
·
Ridning Hej allihopa! 😊 Jag är ny här och skulle gärna vilja höra era tankar om något jag funderat mycket på. Jag är relativt ny på det här med...
2
Svar
22
· Visningar
1 811
Senast: Kajsalisa
·
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
965
Bukefalos I den nya versionen av forumet som jag hoppas kunna uppdatera till snart finns det möjlighet att konvertera bilder till webp-formatet...
Svar
1
· Visningar
709
Senast: Snubbelfot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka