Hoppning på gräs

Sv: Hoppning på gräs

IrishDraft skrev:
Som någon nämde. Irland håller nästan enbart tävlingar på gräs, gärna stora fält som dom bara slår och delar upp på 2-5 banor. Dessutom rider dom mycket jakt där i skog och mark, broddar? Nix pix, inte ser man många hästar som halkar heller...
Grejen med jakt ar ju att man inte svanger, utan man galopperar rakt fram. Det ar lerigt bade fore och efter murarna, sa att ha brodd skulle gora varken till eller fran. Daremot ar det skaderisken som gor att man faktiskt inte anvander brodd vid ravjakt, da hastarna ibland maste ta nagra snedsteg for att balansera pa ojamn mark.

Jag har under mina 7 ar pa Irland faktiskt aldrig traffat nagon som inte har broddar pa sin hast nar man tavlar pa gras. Nagon enstaka gang har nagon glomt broddarna och hoppat utan (mindre banor), men aldrig att man gor det jamt och standigt. Det ar ren dumdristighet!!!

Jag tycker gräs är rätt okej om banan är torr. Men jag hatar att hoppa på gräs om det har regnat. hästen kan ju halka precis innan hinder och jag blir väldigt närvös också.

Hasten halkar ju inte pa rakt spar. Det ar nar man svanger som det ar risk for att hasten halkar. Det ar valdigt sallan hasten halkar med frambenen heller, utan det ar mest med bakbenen.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 086
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 720
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 326
Senast: QueenLilith
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag var verkligen SÅ otaggad inför hopptävlingen, ångrade mig något så fruktansvärt att jag hade anmält mig och gick i flera dagar och...
Svar
0
· Visningar
702
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tips på mellanstor hund för barnfamilj
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 30