Hoppning på gräs

Sv: Hoppning på gräs

Jag tycker att det är roligast att tävla på gräs, men kanske inte om det är superdåligt väder och hästarna halkar och blir osäkra.

TYcker mycket om att tävla på gräs. Trots att jag tävlat en del i regn har jag inte råkat ut för någon extremt hal bana. Däremot en ruskigt knölig och konstig hoppbana på en fälttävlan nere i skåne. men det gick det med...

Sorbe skrev:
Ja just de! Det är ju så på de lägre klasserna, hade jag totalt glömt!

Märklig formulering från en som enligt vad hon själv skriver i en annan tråd tävlar LC.:smirk:

Rebecca_R skrev:
hon kollar snarare väldigt mkt på tv (hopptävlingarna) tror jag :)

Jo! Precis, sen är jag iväg på många stora tävlingar då man kör omhoppning efter alla ridit grundomgången. Inte varit iväg på vanliga lokala/regionala/osv på ett tag. Hade glömt! :rofl: .

Snuffsan skrev:
Märklig formulering från en som enligt vad hon själv skriver i en annan tråd tävlar LC.:smirk:

Fråga - VART står det? Har inte skrivit nånstans om vilka klasser jag tävlar vad jag kan komma ihåg, bara vad jag tränar!

Det är ju urmysigt att rida på gräs.
Däremot tycker jag inte om att hopptävla på gräs.
Har gjort det två gånger o vi vägrade ut oss båda gångerna.. :smirk:
Det har iofs en förklaring, men det sitter nog ändå lite kvar i mitt psyke..

Men jag har inget emot att rida o hoppa på gräs. tycker det är mysigt.

Vad jag inte förstår i din fråga, är varför du inte utgick? :confused:
Om min häst skulle halka omkring massor skulle jag då inte fortsätta rida..

Senast ändrad:

Sorbe skrev:
Jo! Precis, sen är jag iväg på många stora tävlingar då man kör omhoppning efter alla ridit grundomgången. Inte varit iväg på vanliga lokala/regionala/osv på ett tag. Hade glömt! :rofl: .

Men den bedömningen är ändå vanlig på nationella och stora tävlingar. :)

I första klassen gick det ju hyfsat, för då hade det inte hunnit bli så halt.
Det var i andra klassen som det var snor-halt.

Du har rätt - jag borde väl ha utgått när jag kände att han började halka men jag visste inte om jag kanske bara överreagerade (startade 2:a så hade inte sett att alla andra också halkade)...

Som tur var så var det bara en LB... hade det varit högre hade jag nog insett att det inte var smart att fortsätta, om inte ponnyn hade fixat det alldeles själv ;)

Vi tavlar mer eller mindre uteslutande pa gras och det gar hur bra som helst. Men man maste ju valja brodd efter underlag.
Om det ar hart i marken sa anvander jag spetsiga, om det ar lerigt sa anvander jag mer runda.
Alltid storre broddar bak an fram, oavsett underlag.

Eftersom du tavlar ponny sa tar jag exempel med ponny. De ponnier som vi tavlar har ca 2 cm broddar bak och 1,5 cm fram. Ar det mycket geggigt sa kan de nog aven fa 2.5 cm pa sej, men det beror iofs vilken klass de tavlar.
Och sa maste man rida efter vadret. Ar det halt pa banan sa kan man inte ta svangarna som man gor inne i ett ridhus pa vintern. utan man far rida lite smartare.

Det schysstaste mot din ponny var ju att avbryta nar det borjade ga riktigt daligt. Vad var det for anledning till att fortsatta, ni skulle ju anda inte vinna?

castle_bar skrev:
Tävlar ni mycket på gräs? Vad tycker ni om det? Själv har jag bara tävlat på gräs en gång, och självklart ösregnade det den gången...
Jag hade såklart broddar, men trots det så halkade min ponny
ganska mkt... Han brukar alltid ha jättefin bjudning på hinder men den gången kände jag inget sug alls mot hindren. Han halkade till precis innan några hinder men superbussig som han är så hoppade han ändå, men rev kraftigt.
Vi kom helt fel in i kombinationen, och den svängde jag ur, för det kändes verkligen som om vi skulle kracha i b-hindret!

När vi väl kommit i mål, med typ 16 fel + en massa tidsfel :o var min ponny stressad och skärrad, det kändes att han inte uppskattade denna tävling...

Och det var verkligen inte bara jag som halkade omkring... nästan halva startfältet (det var runt 35 starter) blev uteslutet, pga vägringar elr avramlingar!!!
Inte EN ENDA kom felfri! Vinnaren hade 4 fel i omhoppningen, tvåan gick inte ens till omhoppning!

Kan det ha varit ett ovanligt dåligt underlag, eller brukar gräsbanor bli så förskräckliga när det regnar?
Isåfall vågar nog inte jag på mig en grästävling igen...:eek:

Det blir väl en & annan tävling på gräs under sommaren, och jag gillar det värkligen! Iaf när det är en bra gräsbana. Som Strömsholms gräsbana är riktigt fin. :banana: :)

Visst kan gräsbanor bli riktigt dåliga när det har regnat, men om de är bra jord/ el sandad under brukar den hålla sig helt OK.:bow:
Det gäller att ha riktigt ordentliga broddar.:idea:

Rebecca_R skrev:
hon kollar snarare väldigt mkt på tv (hopptävlingarna) tror jag :)

Ja just det... Eller öhhh... Om det är mig du menar skulle jag tänka om om jag var du... Svårt att förklara hur man broddar på ett bra sätt, men tro mig alla hästar var broddade på tävlingarna. Man har inte råd att slarva på den nivån...

Vad Irländarna beträffar gör dom många konstiga saker i våra svenska ögon, men råkar aldrig ut för mycket ändå... Lustigt det där... Jag tror bara att våra svenska hästar inte har lärt sig att ta hand om sig själva...

Håller med om att gräsbanor kan vara hala - men man har ju ändå broddar då :) I vissa ridhus som då ska ha "bra" underlag, kan det ibland vara snorhalt och då har man minnsann inga broddar :devil:

jag har bara tävlat på gräs 2 gånger, då självklart gräsbrodd och boots på, tycker att det var helt okej, och märktes ingen skillnad på ponnyn. Men har aldrig gjort det när det e riktigt lerigt eller halt, antar att man får ta det med en chansning om man vill ställa upp eller inte, kan juh vara lite vad det e för klass/höjd också. Men det e juh som sagt så i fältävlan, rida lugnt och försiktigt och som nästan alal vet, kräfs det lite mer av ryttaren.

Men vissa hästar uppskatar det verkligen inte, känns dumt att utsätta dom för det då.

Vissa hästar kan tycka att det är obehagligt att hoppa på gräs, och specielt när det är blött, efter som det då kan bli lite kasigt.
Hästarna kan spänna sig och bli svår kontrollerade.
Vissa hästar kan även behöva en magplatta när broddarna åker på, vissa tänker inte på det och det kan medföra att det påverkar hästen ganska så mkt!

Själv har jag inget emot att hoppa på gräs, så länge det är bra underlag under gräset!
Är det bra underlag under gräset så kan man hoppa fast det vräker ner regn eller solen har stålat i veckor. Ett bra unerlag ska då inte bli halt med vattenpölar när det regnar, eller stenhårt när solen skiner.
Har fått rata en del baner då jag inte tycker det håller måttet och då gäller det främst att underlaget är stenhårt.

Gräs är ett alldeles utmärkt underlag för att tävla hoppning. Så länge det inte regnar! :crazy:
Vissa gräsbanor är ju bättre än andra, men jag har sett ett hiskeligt sladdande under och precis efter regn på en gräsbana jag tävlat på, som hållit flera SM i hoppning.
Dock så verkar det som om en bra lagd gräsbana får bra underlag rätt fort så fort det slutar regna. Erfarenhet från samma gräsbana.

Jag väljer bort tävlingar på gräs om jag kan. Mest för att de blir hala om det regnar, men också för att det är så grymt omständligt att hålla på med dessa broddar!

Sorbe skrev:

Hm, håller med Snuffsan om att det är en rolig forumlering.
Du har kanske inte skrivit vad du tävlar, men om man ligger på nationell nivå (om det är det du kalla stora tävlingar) så rider man knappast på ridskola.
Om du bara är med som hästskötare så är det fortfarande väldigt roligt formulerat...

http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?p=5437327#post5437327"

Citat: " På ridskolan jag rider på har vi typ kategorierna,
- knatte
- minior
- minior + (börjar lära sig galoppera)
- 1
- 2
- 3
- 4
- 5 och
- Specialgrupper (hoppning/dressyr).

Rider i både 4 och 5.

Våran 4 som jag rider mest i motsvarar eran Kat. 6."

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 086
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 720
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 326
Senast: QueenLilith
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag var verkligen SÅ otaggad inför hopptävlingen, ångrade mig något så fruktansvärt att jag hade anmält mig och gick i flera dagar och...
Svar
0
· Visningar
702
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tips på mellanstor hund för barnfamilj
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 30