hoppning och underlag

S

sabbet

Nu när det ligger snö på volten (inte värsta djupsnön) så tycker jag att det är ok att hoppa lite så länge det inte är halt under snön. Vad tycker ni? Bör man undvika att hoppa när det har snöat eller går det bra ändå? lite nyfiken på hur andra resonerar!

Sv: hoppning och underlag

JAg skulle inte hoppa min häst med snö som underlag jag tycker att snö är helt ok att rida som vanligt på, om den inte är allt för djup.
Men hoppningen behöver bästa möjliga underlag så man inte skadar benen.
Det är vad jag tycker.

Hinder i lössnö är jag skeptisk till.
Däremot finns det hopptävlingar på snö, i Österrike bla men då är det preparerat - pistat.

Jag brukar då hoppa och markarbeta på snö, självklart så ska det ju inte vara is under och hästen bör ha brodd och snösulor. Men jag tycker packad snö funkar bra att rida på. Om man tar det lugnt och rider i balanserad galopp inte gör några tvära svängar så är det inga problem.

brukar inte rida på sånt underlag själv..........men tänkte på att innan de va vanligt å ha två ridhus hoppade man fram på sånt underlag när de va tävling........

eller helt enkelt en ridbana som man ridit på hela vintern så snön packats av hästarna... :D

Hej!!

Jag tycker att man kan hoppa på snö!

Huvudsaken är ju att brodden får fäste och att snön är packad så att underlaget inte släpper! Sen kanske man inte ska hoppa några högre höjder, men småskutta kan man absolut göra!!

Hur ser markan ut under snön?
Vältade ni banan innan den frös, i annat fall lär den vara ordentligt knölig...

Idag skuttade jag över ett lågt hinder på min ridbana. Innan snön föll var min ridbana helt jämn och jag har inte ridit på den alls sen snön kom så 10 cm snö och helt jämt undertill kan ju inte var någon fara.

jag tycker att det verkar lite väl riskabelt… :bump:

Jag hoppar mindre hinder när det är snö. Hästarna får jobba lite extra eftersom det blir jobbigare och det är perfekt tycker jag. Hoppar dock inte över 1m och har alltid sulor och brodd. Underlaget under måste självklart vara bra.

Jag tycker det går bra å hoppa på snöunderlag, om det är platt å bra.

Ut och spring med er lite själva i snön och se hur mycket segare ni blir i benen än av att springa i ridhuset...
Skador kommer ofta när musklerna blir trötta.

Om man lägger ned massor med tid och pengar på att hålla hästarna i trim och friska tycker jag det är lite onödigt om de nu skulle göra sig illa pga dåligt underlag.

Fast det vekar ju som att de i närheten som man ser hålla på med de mest konstiga sakerna har skapligt fräsha hästar ändå - eller så känner de kanske inte om de är halta...

lundsbo skrev:
Ut och spring med er lite själva i snön och se hur mycket segare ni blir i benen än av att springa i ridhuset...
Skador kommer ofta när musklerna blir trötta.

Om man lägger ned massor med tid och pengar på att hålla hästarna i trim och friska tycker jag det är lite onödigt om de nu skulle göra sig illa pga dåligt underlag.

Fast det vekar ju som att de i närheten som man ser hålla på med de mest konstiga sakerna har skapligt fräsha hästar ändå - eller så känner de kanske inte om de är halta...

Självklart är det jobbigare att röra sig och hoppa i snö. Det är därför man hoppar lägre och inte så mycket. Skador uppkommer när mjölksyrenivån blir skadlig. Men för att träna upp hästen måste du tänja på mjölksyre tröskeln.
Jag passar alltid på att jobba mina hästar i snö just för att kunna träna styrka under kortare tid.

Detdär avgör du nog bäst själv. Är underlaget bra spelar det ingen roll om det är snö eller sand (det finns ju dåliga sandbanor också) sedan kanske man inte ska hoppa lika länge och högt om hästen blir trött fortare. Det går som sag var hopptävlingar på snöunderlag i Luzern.

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Jag har en ung hund ca 4.5 år med artros i både ena armbågen och ena höften. I armbågen är det måttlig artros medan i höften bara...
Svar
2
· Visningar
704
Senast: Lyan
·
R
Kropp & Själ Först så jag vet att iallafall domflesta här inte är läkare och jag har själv klart kontakt med vård osv så ingen be höver oroa sig för...
2 3
Svar
52
· Visningar
2 508
Senast: Raderad medlem 149524
·
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
963
Träning Efter en snygg volta i Maj där kusen bröt 8 tornutskott i manken har vi nu fått ok på att börja sätta igång. Det har läkt otroligt bra...
Svar
1
· Visningar
582
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka