Hoppning med islandshäst?

Vala

Trådstartare
Efter lång frånvaro från buke är jag nu tillbaka.

Min första fråga till alla er som liksom jag har islandshäst är gällande hoppning.

Har under dom senaste 2 veckorna kommit fram till att min tävlingsvalack gillar att hoppa hinder både med och utan mig på ryggen.

Jag har tidigare bara hoppat honom över några mindre "stockar" som legat i skogen efter diverse stormar.

Men då jag nu varit med grannen i ridhuset när hon hoppat med sin stora bruna så har jag skuttat Glampi över några låga hinder på ca: 40 cm. Han tyckte det var super kul och gångarterna blev väldigt mycket bättre när vi hade skuttat över hindret några gånger.
Dock så märkte jag att han inte tyckte hindret var högt tillräckligt.
Men eftersom vi enbart har en diddi dyna så vill jag inte höja av rädsla att skada ryggen på honom.

Så nu letar vi efter en hoppsadel åt honom.
Löshoppade igår på 1m och han tog inte ens i på den höjden. Men jag ville inte höja för mycket första gången han löshoppade.

Är det någon annan som hoppar med sin islandshäst?
Och i så fall märker ni någon skillnad i gångarterna?

Vill veta om gångarterna kan först påverkas positivt men sedan bli negativt påverkade?

Tänkte kanske börja träna honom lite i hoppning för tränare annars för att han ska få göra något mer än bara gå dressyr, skogsmulla och träna gångarter.

Har även tänkt köra in honom när snön förmår sig att förflytta sig från marken. :)

Tacksam för alla svar jag kan få!

Mvh

Ann-Sofie

Sv: Hoppning med islandshäst?

sök på hoppning på islandshästforumet och du får upp massor av trådar.
Tex: http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=496832&highlight=hoppning

Jag har själv en hoppglad herre, släpper man honom på ridbanan så löshoppar han sig själv.

Förr hörde jag folk som sa att hoppningen skulle påverka tölten negativt, det tror jag är en dålig myt, det borde ju va tvärt om eftersom de "odlar" bra muskler i och med hoppningen.

Jag hoppar min valack väldigt mkt, både med och utan sadel.
Framförallt hans galopp har förbättrats av hoppningen, då han har fått hoppa mkt studs. Han har en bärigare galopp, kan samla sig mer och han har även lärt sig att byta galopp själv om han landar i fel galopp när jag sitter på :) han blir även mer lösgjord och mjuk efter ett hopp-pass samtidigt som han blir mer uppmärksam. Jag tycker hoppningen är rolig och dte blir lite annat för hästen oxå, inte bara gångartsridning.

Hoppa aldrig ensam bara, oavsett om du sitter på eller löshoppar. Hemska olyckor kan hända rätt lätt!

jag och molvi har blivit "kända" i kungsbacka området, för jag hoppar islandshäst haha !
vi har tävlat klubbnivå upp till L:C L.D hon älskar det är super pigg, och hon hoppar med en fantastiskt teknik.
jag märker att hennes galopp efter och innan hindrerna är mycket ren samlad men endå med en väldigt bra framåtdrivning.

molvi

intesomdu

där har vi ett litet skutt, har inet fått in tövlingsbilderna ännu till denna datorn, men dom kommer =).

här hoppar vi en snöintervall på 70 - 80 cm :D

molvi

Molvi skrev:
intesomdu

där har vi ett litet skutt, har inet fått in tövlingsbilderna ännu till denna datorn, men dom kommer =).

här hoppar vi en snöintervall på 70 - 80 cm :D

molvi

fint hopp , men varför har du täcke??
fryser h*n? :p

när vi kom till stallet hade båda hästarna stått ute och det hade precis ösregnat + att det var svin kallt ute och snön låg.
så i med att vi skulle ut och rida fick hon ett fleece tecke och transporttecke som överdrag. =) annars brukar jag inte rida med täcke ;]

Då har du samma erfarenheter som jag med gångarterna.

Glampi känns mer positiv till att arbeta korrekt gångartsmässigt dagen efter ett hopp pass.

Tack för omtanken, men jag vet själv hur illa det kan gå när man hoppar så jag vågar inte göra det om inte där är någon annan med.
När jag åker iväg och hopptränar nu så gör jag det med grannen.
Känns tryggt eftersom båda har körkort och det alltid finns en av oss som kan köra om olyckan skulle vara framme.

Är det någon annan som hoppar med sin islandshäst?
Och i så fall märker ni någon skillnad i gångarterna?

Vill veta om gångarterna kan först påverkas positivt men sedan bli negativt påverkade?

Jag hoppar ganska mycket med dom rider.
Hoppade ca en gång i veckan när jag red Lokkur (nuvarande verksamhetshäst) under vintern.
Första gången vi hoppade uppsuttet hoppade vi 85 och som högst blev det 95cm.
UNDERBAR!

Hans gångarter blev nästan stabilare av hoppningen, fick bättre galopp och mer samling i travn och galoppen, han älskar att hoppa och blir väldigt på när man rider mot hindret, på så sätt kan man sätta lite press på honom så att han tar i.

Tölten blev också mer stabil, jättehärligt.
Och han är fortfarande så stabil i dom övriga gångarterna, vi älskar det lika mycket :rofl:

Gymnastik hoppningen på lite lägre hinder alltså (kanske 50-90cm) är alldeles utmärkt för Islandshästen att utföra då de blir lösare och rörligare i bogarna och jag har upplevt att många gånger efter hopp har mina islandshästar blivit bättre i både tölt o galopp. De kommer "upp" mera + att de ofta tkr det är väldigt kul..:)

Skulle däremot TYVÄR ändå avråda de flesta islandshäst människor att hoppa, då vi faktiskt OFTA är stora på våra hästar, tycker INTE man ska hoppa dem om fötterna når ner under magen på hästen, jag skulle ALDRIG hoppa då, då hästen behöver sin balans otroligt mkt spec när de är ovana i hoppningen.

Då kan man ju istället låta ngn liten knodd sitta upp och hoppa dem, för duns i ryggen av för stora, ovana hoppryttare är ingen höjdare för ngn häst :smirk:

//LLilla Jag - som är liiten på sina islandshästar och kan hoppa :d :banana:

Jag lät min unghäst skutta över en sisådär 40 cm rätt mkt när vi longerade förra vintern och jag vet inte om det enbart beror på hoppningen men galoppen blev iaf betydligt bättre! (den var helt katastrofal när vi började så... ) Sen ger det ju lite variation till en annars rätt tråkig longering!

Att slå i hindren med fötterna är inga problem här inte.
Är kort i rocken,:)

{CCDD363E-51F3-4F09-BF0D-46F842A5030D}.jpg

{83E369B6-07F1-466A-B5CA-AD738300A618}.jpg

Såhär ser det ut när min kompis hoppar på sin islandshäst! oxern är ca 1m. Och hon hoppar utan problem! Men jag vet inte hur det påverkar eftersom hon rider sin isis som hopphäst och inte som isis.

Fille skrev:
Såhär ser det ut när min kompis hoppar på sin islandshäst! oxern är ca 1m. Och hon hoppar utan problem! Men jag vet inte hur det påverkar eftersom hon rider sin isis som hopphäst och inte som isis.

skulle gissa att det har negativ påverkan på "bonusgångarterna" men jag tror inte att hoppförmågan varken försämras eller förbättras av att hon inte gångartstränar.

Var med på en hoppträning en gång (som åskådare :angel: ) då var det blandade ponnys och en islandshäst, den hoppade lika fint som ponnysarna men töltade mellan hindren :D

*lånar knapp*

Det jag har hört om hoppning och islandshäst är att man ska undvika att hoppa i tölt. Jag minns inte varför men jag tror att det hada att göra med att de inte kan "trampa av" ordentligt iså fall..Är det nån annan som har hört/märkt det?

själv så ska jag starta en liten hoppgrupp med islandhästar.

Typ 3 stycken men ändå jätt kul.

Tycker att självklart kan man hoppa islandhästar och dom mår nog bara bra av det oxå.

jag var och tävlade min islandshäst på en klubbtävling och hon var mycket smidigare och hade bättre teknik än många andra av dom "vanliga" hästarna. Hon älskar att hoppa och det har aldrig påverkat hennes gångarter negativt. Det roliga är att vi slår dom andra på tiden i omhoppningarna för hon kan springa i flygande pass mellan hinderna och göra jätte snäva svängar så på vår andra tävling vann vi 60cm och kom 4.a i 70cm:) :) :)

*kl*

Här är min isis då han hoppar:D ignorera mig bara, har en usel "hoppsits" (förolämpning att kalla de de kanske?) mina kläder är ju så otrooligt snygga också..men det var inte tänkt att de skulle bli fotat den dan ;)!!
Han älskar att hoppa och gör det gärna, när man rider ibland på banan och det står ett hinder där drar han ditåt för att få hoppa:D jag tycker enbart det har en positiv effekt av att hoppa isisar, iaf min! Han blir mycket med skärpt på banan och lyssnar bättre!

fagrihoppar.jpg

fagrihoppar2.jpg

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej! Om tre veckor jag jag göra min första ”tävling” eller aa de är en pay and jump Jag har iallafall aldrig gjort något liknande...
Svar
4
· Visningar
2 213
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 653
Senast: Mabuse
·
Ridning Hejsan! Jag har en D-ponny valack på 7 år som jag själv har ridit in och utbildat vilket gått super. (Jag är 14 år och har unghästvana)...
Svar
15
· Visningar
3 951
Senast: TinyWiny
·
Islandshäst Är det någon som har erfarenhet att tävla hoppning och/eller "vanlig" dressyr på islhäst? Alltså inte islandshästdressyr. Jag rider min...
Svar
4
· Visningar
1 808
Senast: Andalusier
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka