Hoppning med hund

astronaut

Trådstartare
Hur länge och hur ofta ska man hoppa med en hund? Har börjar hoppa lite med hunden jag tar hand om och han verkar tycka det är jättekul, vi kom upp till 1 meter cirka (och självklart så låg sakerna på så sätt att dom var rivbara och vi höjde mer och mer för varje gång). Vi slutade efter 5-8 min, han "sa" då till att det räcker för denna gång.

Men som frågan lyder:
Hur ofta och hur länge bör man hoppa med sin hund utan att den börjar tycka det är skittråkigt?

Sv: Hoppning med hund

Givetvis olika från hund till hund. ;)

Du får helt enkelt läsa av hunden, när han börjar se det som krav och inte roligt längre, då avbryter man.
Eller ger en extra godis. :angel:
Jag är duktig på att muta mina små djävlar till det mesta. :rofl:

Sen måste man ju givetvis tänka på hundens kondition, ka den/orkar den hoppa osv?
Man ser ju lätt på hunden när den börjar bli trött, då kan man avbryta och leka en annan "lek". :)

hum, varför denna "höjdhopp" i sträck? De sliter mest att bara hoppa hoppa.

Själv skulle jag hoppa mycket små skutt och leka i mellan och göra annat och sedan då och då ta större hopp. (som med hästar, man befäster tekniken på lägre höjder och tränar större ibland) :)

Sluta alltid att hoppa när han tycker att det är som roligast och innan han säger ifrån att han inte vill hoppa mer. På så sätt behåller man träningsglädjen. :)

Min lilla (dalmatinerblandning) å jag är i skogen nästan varje dag. Hon är väldigt förtjust i att hoppa över stock å sten. Har gjort detta över 2 år. Har en bra å uthållig kondis, är snabb å smidig.
Antar att det är olika för hundar å man får väl prova sig fram å uppmuntra till hoppning om man vill att den ska ägna sig åt det. Är övertygad om att alla hundar borde få springa lösa i skogen å hitta på kul grejer med sina ägare. Det blir nöjda å trötta hundar av det.
JA, JAG VET ATT DET ÄR FÖRBUD I NATUREN NU! Men min lilla springer lös ändå, hon håller sig runt mig i vida cirklar, har bra inlärd lydnad å kan stoppas om hon drar efter en fågel. Visar inget viltintresse, förutom fågel, särskilt kråkor.( de är roliga att skrämma iväg när vi är på stranden.)

Min lilla (dalmatinerblandning) å jag är i skogen nästan varje dag. Hon är väldigt förtjust i att hoppa över stock å sten. Har gjort detta över 2 år. Har en bra å uthållig kondis, är snabb å smidig.
Antar att det är olika för hundar å man får väl prova sig fram å uppmuntra till hoppning om man vill att den ska ägna sig åt det. Är övertygad om att alla hundar borde få springa lösa i skogen å hitta på kul grejer med sina ägare. Det blir nöjda å trötta hundar av det.
JA, JAG VET ATT DET ÄR FÖRBUD I NATUREN NU! Men min lilla springer lös ändå, hon håller sig runt mig i vida cirklar, har bra inlärd lydnad å kan stoppas om hon drar efter en fågel. Visar inget viltintresse, förutom fågel, särskilt kråkor.( de är roliga att skrämma iväg när vi är på stranden.)

de är inte förbjudet för henne att vara lös om du har henne under sådan tillsyn som om hon vore kopplad...;)

de är inte förbjudet för henne att vara lös om du har henne under sådan tillsyn som om hon vore kopplad...;)

men på vissa elljusspår så är det väl ändå förbjudet att ha dom lösa? Oavsett om man har koll på hunden eller ej, där jag bor släpper många sina hundar ändå iofs..

Liknande trådar

Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är...
2
Svar
20
· Visningar
1 632
Senast: Otherside
·
Övr. Hund Funderar allvarligt på att köpa regntäcke till hundarna nu! Den här hösten men framför allt vintern tycker jag det regnar mer eller...
Svar
19
· Visningar
867
Senast: TantAgda
·
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
1 026
Senast: inverterad
·
Hundhälsa 2018 tog jag lite hastigt och lustigt emot en liten omplacering som for illa i dåvarande hem. Hunden var och är trots det relativt glad...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 446
Senast: Tonto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka