Hoppning med galoppör

L

_Lizzie_

Hej!

Jag ska nu försöka hoppa in en galoppör och har börjat så smått. Han är dock inte så rädd om benen och lyfter inte tillräckligt... Undrar om det är någon som har lite tips, eftersom jag aldrig "hoppat in" en kuse förr...:smirk:

Sv: Hoppning med galoppör

låt mig gissa, lite hängiga framben? öva mycket serier brukar hjälpa!

Okey, tack för tipset. Tänkte att man kanske kunde öva mycket på markbommar och cavaletti för att få honom att dra till sig benen...?
Total nybörjare på att lära hästar hoppa... hihi

Är han löshoppad något??

Annars så är det den mest naturliga vägen att lära honom att hoppa.

De flesta fullbod idag har inga hängande framben, iaf inte mer än andra unghästar ;)

Jo, många fulllbod hänger med frambenen, särskilt i början. Men de lär sig.

Till TS:

Bryd dig inte om det i början om den just börjat hoppa. Låt den bara få självförtroende och vänja sig vid hindren och bommarna. Travhoppning över enstaka kryss, sen lägga till fler och fler, tills du har en serie. Den kommer att dra upp benen så småningom om du tränar mycket sånt.

Fast jag har haft 7st fullblod i varierande åldrar och ingen av dessa har hängt med några framben. Antingen har jag haft en jäkla tur eller så är det mer en skröna idag.

Kan ju säga att de halvblod jag haft har hängt mer med frambenen i början ;) än vad fullboden gjort. Fast nu så börjar jag ju med löshoppning på dessa så det kanske gör sitt

Alla speciellt unghästar hänger med frambenen i början.
Börja med löshoppning sen bommar och vidare mot hinder. Genom flera hinder och senare studs så blir hästen lite kvickare i benen och starkare.
Lycka till :D

Att han är så slarvig kan ju ha att göra med att bommarna som finns där jag rider är väldigt lätta och på så sätt kanske han inte bryr sig så mycket om han puttar ner dem.
Löshoppad är han nog knappast något... :smirk:
Vi får nog öva upp det här efter hand, men det är grymt roligt att han är så positiv som han är. Är det nåt speciellt för fullblod, alla fullblod jag ridit har varit så himla positiva till arbete och villiga att göra "rätt"... Tack för tipsen!

använd inte "hela" skydd eller lindor på fram benen, utan använd dig av senskydd, då känner hästen mer när den slår i/river, och det kanske inte är så skönt för hästen, så nästa gång kanske den lyfter lite extra för att inte få det där "pirret" ifrån bommen.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 179
Kropp & Själ Hej. Jag undrar om någon har erfarenhet och tips på produkter till ansikte som har både exem och akne? Min unga tonåring har alltid...
2
Svar
23
· Visningar
433
Senast: Fetaost
·
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 481
Hemmet Efter att ha haft min älskade etta på Södermalm i över 23 år har jag nu bestämt mig för att sälja den då jag inte bott i den på snart...
Svar
17
· Visningar
796
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Valp 2025
  • Tips på mellanstor hund för barnfamilj