Asa_S

Trådstartare
Uurk vad jag blir frustrerad. Jag får inte till det med hästen och jag vet inte om det beror på att ridbanan är för liten, att snön är för lös, hästen för ofokuserad, jag för otålig eller att hästen inte har kapacitet att utföra det jag vill. Eftersom jag inte får till det blir det som ett oöverstigligt berg och det enda jag är inriktad på är att komma till toppen. Eftersom vi får till det i väldigt få av försöken är det i realiteten så att vi tränar på olika sätt att inte samarbeta och det är ju knappast bra. Vår relation förbättras inte direkt, inte hästens ridbarhet och koncentration heller. Hon har sedan länge lämnat det jag försöker åstadkomma och är helt ointresserad av mina ansträngningar.

Jag borde byta spår men jag blir ibland så här envis och tycker att det då inte är för mycket begärt att jag ska få styra hennes galoppsprång, både i längd och takt (ja det är det vi "diskuterar" just nu). Våra ridpass ser just nu ut som att en av oss jobbar sig blå med förmodligen diverse spänningar och dålig ridning som följd medan den andre envist försöker hålla utkik efter katter i skogen med främst höger öga och höjt huvud medan ben och kropp utför lite kråkhopp och konstiga böjningar för att någonstans ändå chansa på att matte ska bli nöjd. Jag är så less på att lirka och lura och bara spela på hennes planhalva hela tiden, men det är det enda sättet hittills jag fått att fungera.

Det är egentligen synd att jag inte kan släppa tanken på att hoppa, för det är alltid där det börjar. Dressyrarbetet kan man ta lite mer pö om pö men för att kunna hoppa måste man lösa allt i samma sekund det uppstår och det fungerar inte med den här damen för hon blir förvirrad och olycklig av att göra saker snabbt.

Vet inte vad jag vill med tråden, men är det någon som har något förslag på vad jag ska göra? Jag skulle jättegärna vilja att någon annan hoppade hästen men min ridkompis vill inte och jag vet inte vem annars jag skulle fråga.

Sv: Hopplöst

Det enda jag kan säga är att du borde backa lite i ridningen med hästen. Du säger att det kan vara att du ställer för stora krav, så dra ner på dem! ta två galoppsprång, bryt av, beröm. Ta två till.. Kräv mindre.. För om du tycker att hästen blir stressad när den inte förstår o kan göra rätt, är det ju mest schysst att göra sånt det klarar av...

CITAT Det är egentligen synd att jag inte kan släppa tanken på att hoppa, för det är alltid där det börjar. Dressyrarbetet kan man ta lite mer pö om pö men för att kunna hoppa måste man lösa allt i samma sekund det uppstår och det fungerar inte med den här damen för hon blir förvirrad och olycklig av att göra saker snabbt.CITAT

Det här förstår jag inte riktigt vad du menar med.. menar du att du kan börja hoppa innan dressyren sitter där den ska, isåfall är det en knasig tanke.. Så släpp du tanken på att hoppa, innna dressyren o innna du kan kontrollera hästens galopp är ju hoppning inte nån bra ide att ge sig på.. Tänk oxå på att många hästar ÄR busiga nu, och okoncentrerade, och lite så.. Ge hästen tid, det kommer säkert lössa sig! Har du nån duktig tränare som hjälper dig?

Hästen gillar dressyr eftersom det är mjukt, förberett, inga problem att lösa under tiden och jag tror att hon gillar att jobba tänja och ta i och känna sig duktig.

Hon blir olycklig och förvirrad av hjälper som följer snabbt på varandra, att måsta ta snabba beslut. Jag försökte valla dotterns ponny en gång när hon ramlat av ute i skogen och ponnyn försökte springa hem=olycklig häst. Man skulle inte kunna spela horse-ball eller hästpolo med den här hästen för hon är för långsam i reaktionerna.

Jag trodde ju att det ändå skulle gå att träna så att det går att hoppa en bana men det verkar som om det skulle fungera bara om man är så rutinerad att man kan lägga upp hela anridningen redan 50m bort och sedan inte behöva ändra något alls, och så duktig är inte jag.

Har nu pratat med min ridkompis (hon som inte vill prova) och hon säger att hon förstår att det är svårt eftersom hon ser att hästen inte tar tag i hindren alls, och inte heller öht förändrar något när det blir fel.

Funderade på att be hon vi tränade för tidigare sitta upp och det verkar vara den vettigaste idén just nu. Å andra sidan lutar jag mer och mer åt att satsa på att utveckla dressyren så mycket det går under våren och sedan sälja hästen och försöka hitta något med ett annat huvud, så att jag kan både hoppa och rida dressyr. Hon vill att jag ska vara nöjd med henne och det är jag inte så länge jag försöker hoppa...

Hur menade du med två galoppsprång?

Jag förstår vad du menar när jag läser texten, men man kan ju faktiskt använda hinder som en del av dressyren. Man måste ju faktiskt inte ha det där omhoppningshuvudet och den där naturliga sökningen från början om det inte är en gp-häst man letar efter. Och det ska ju vara lugnt och planerat, speciellt på en osäker och orutinerad häst. Jag tror det är det det handlar om, att de måste få upp sitt självförtroende. Att liksom hindrena blir en del av vardagen och att man rider an ett hinder likadant som när man rider dressyr, inte bara dressyrar på det vanliga sättet fyra gånger i veckan och sedan ändrar precis allt bara för att man ställt fram ett hinder. Så försöker jag tänka iaf.

Alltså jag vet vad du menar med att hästen inte tar tag i hindrena eller inte är tillräckligt kvick, så tycker jag till stor del om min unghäst (eller mjo, den blir 6 i år så ung är den inte längre, mne den är av avvikande ras för hoppning). Hon glor på annat när jag försöker rida, bromsar hela vägen bort till läskiga hörnet på ridbanan, tränger inåt, gasar därifrån, bjuder inte när jag ber om det utan bara när hon själv vill och tar inte alltid tag i hindrena heller. Och då känner jag att jag kanske ska ta och sälja och köpa en annan. Men sedan hoppar hon med lätthet ut från hagen från stillastående, (142 hög är hon) eller löshoppar som en liten kanonkula och jag påminns om att det nog bara är en fråga om att få det att stämma i ridningen..

Hur är din häst, blir den glad och tar tag i uppgiften under löshoppning? Har den rutin där eller är det mest dressyr som gäller och hoppning väldigt sällan?

Hon verkar mest inte ens förstå att de går att hoppa över, eller numera vet hon förstås det av erfarenhet men det är liksom bara ett nödvändigt ont som hon försöker tråckla sig igenom. Om verkligen allt stämmer kan hon bli lite engagerad att försöka igen men blir det det minsta fel tappar hon allt intresse och bryr sig inte heller om huruvida bommarna far som plockepinn runt benen på henne. Hon gillar det inte - men eftersom hon inte har någon förståelse för hur hon ska lösa problemet struntar hon i det istället. Och det är väldigt svårt för mig att få allt att stämma när hon är precis lika ojämn som din i reaktionerna samt tycker att omgivningen är mer intressant än hindrena. Tyvärr löshoppar hon ÄNNU sämre så den vägen går inte att ta. Tycker att det har funkat OK att hoppa på lina på volt men det var nog bara för att vi hoppade uppsuttet varje vecka för nu fungerar det inte alls som inkörsport.

Vi skulle behöva åka iväg till stor bana och galoppera på och hoppa banor, det är det enda som fått myntet att trilla ner. Tyvärr trodde jag att det skulle funka på den närmare klubben så jag löste där men deras ridhus är för litet (20x40). Klubben med större ridhus ligger längre bort och har mycket färre lediga tider, dit åkte jag när jag var sjukskriven och hoppade men nu har jag jättesvårt att hinna med. Känns så himla svårt också att anmäla sig till en hoppgrupp när jag inte ens vet om hästen kan ta sig över hindren. Det är ju verkligen då man behöver tränare men träningarna brukar inte vara upplagda på det sättet :crazy:.

Okej.. Vet du hur hästen hoppades in då? Var det ordentlig inhoppning med löshoppning, rätt avstånd och allt, och korta pass? ´Fast en del hästar tycker helt enkelt inte om hoppning, så det kanske helt enkelt är en liten dressyrhäst du har. :) Men det som är lätt brukar vara roligt, så det kan ju bli bättre med rutin. Bara man håller det lågt tills självförtroendet kommer tror jag det kommer gå bättre.

Du är för otålig ;-)

Som du säger själv kanske du borde byta spår. Backa eller gör något annat ett tag för att bryta mönstret, och ta nya tag igen.

Om hon blir stressad / förvirrad av att göra saker snabbt är det väl desto viktigare att även hoppningen blir lugn och kontrollerad/planerad. Om dressyren funkar och du kan reglera tempo där, borde hoppningen inte vara ett stort steg. Hur funkar hon med bommar och cavaletti?

Tja, reglera tempo. Jag vet ärligt talat inte. Hon är väldigt taktfast och det är väl det som ställer till problem för oss nu. Hon är gärna lite långsam i aktionen i dressyren också och jag har ridit henne så eftersom hon annars naturligt vill gå kort och trippig och jag har då tyckt att det är bättre att hon får tid på sig att ta ut steget och jobba genom hela kroppen. Jag jobbar med bommar nu, cavaletti funkar mindre bra eftersom hon lyfter benen så högt att hon släpper ryggen och "hänger" i luften för länge. Bommar fungerar bättre och bättre men hon har själv inget driv för att ta sig över utan jag får verkligen tänka på att "trycka ner" henne efter varje bom, annars försöker hon liksom lyfta på benen genom att trycka upp halsen.

Du har förmodligen helt rätt i att jag har för bråttom. Hon har aldrig klarat något för "egen maskin" utan att vi har övat mycket på det tidigare, så jag får väl helt enkelt fortsätta göra en förändring i taget. Jag har printat ut dressyrprogram till tävling och får väl helt enkelt dressyra med tanke även på hoppning. Hur hästen är kan jag ju knappast ändra på.

Heidi Maria: som föl löshoppade hon helt OK med draghjälp. Sedan flyttade vi och det blev inte hoppat alls på flera år, hon kördes in och tycker nog ärligt talat att bommarna är skaklar och de har hon ju lärt sig att inte bry sig om. Vi har ridit mycket ute i skog och mark men även där har hon inte ens som ung förstått att man kan sträcka på sig lite för att nå över rötter och sådant på marken, hon tar sina steg som vanligt och paddlar sig sedan olyckligt vidare när hon landar på saker. Jag kan inte ens trycka fram ett längre steg när jag ser att det behövs - om jag inte redan ligger i en längre steglängd men då blir ju andra isättningar på rötter istället. Hon har liksom ingen känsla för hur man tar hand om sig själv. Har även springit omkull hästar i haget osv. Däremot är hon sällan olycklig när vi rider dressyr, då frustar hon och tar i och är väldigt nöjd efteråt.

Något händer uppenbarligen trots att jag inte tycker att jag hittar knapparna, för igår kunde hon åtminstone hålla samma fel hela serien igenom vilket visar att hon faktiskt har förstått att hon ska undvika att trampa på bommarna. När då det fungerade till och från blev det ganska uppenbart att det är hörnen och litenheten på banan som ställer till det, så jag ska i fortsättningen lägga bara 3 bommar och se om jag har lättare att påverka henne när jag får (ännu) mer sträcka före och efter.

När felen uppstår så att man kan dra slutsatser av dem är det ju lättare att förstå hur man ska gå vidare än när ingenting tycks fungare oavsett vad man gör!

Orkar hästen det du kräver för det första? visst det är bra att ha mål, men har du för höga mål och tror att du når dom över en natt, kommer det ju självklart kännas hopplöst!

Jag tror ni hamnat i en ond cirkel, hästen är pigg och spänd och du är irriterad för att hästen inte gör som du vill, du blir spänd -> hästen blir ännu mer spänd.

Har själv en häst som kan bli så, i tisdags när jag red gick det verkligen skit, vi träffade en skoter, hon blev inte rädd, men det var tillräckligt för att störa koncentrationen och försöka trava med bakbenen hem ca 2km, medan jag ville att hon iaf skulle skritta normalt och slappna av!
Galopperade iaf sen och galoppen gick mkt bättre än vad den brukar göra :), så man får försöka se det positiva, även om det är svårt. Hamnar man att man i cirkeln att jag blir irriterad och hästen spänner sig är det nästan ingen ide att försöka så mkt mer, inte för mej iaf, blir bara värre!
Brukar försöka bara rida ut och inte kräva så mkt gången efter så man känner att dte går bra!

Var inne i en period när vi hade fått hem henne ganska nyss, då det gick dåligt hela veckan, och det var verkligen inte kul! Men sen gjorde hon illa sig lite så fick vila 1 ½ vecka, och efter vilan, var det nästan som en annan häst! :)
Vet inte om det var att hon behövde smälta och vila musklerna eller om det var att vi kom ur den onda cirkeln, men nånting var det iaf!

Så det kan vara ett tips, låt hästen vila nån dag och kanske bara ut och gå, lr tömkör, nått som inte kan bli fel!

Lycka till! :)

Något händer uppenbarligen trots att jag inte tycker att jag hittar knapparna, för igår kunde hon åtminstone hålla samma fel hela serien igenom vilket visar att hon faktiskt har förstått att hon ska undvika att trampa på bommarna. När då det fungerade till och från blev det ganska uppenbart att det är hörnen och litenheten på banan som ställer till det, så jag ska i fortsättningen lägga bara 3 bommar och se om jag har lättare att påverka henne när jag får (ännu) mer sträcka före och efter.

När felen uppstår så att man kan dra slutsatser av dem är det ju lättare att förstå hur man ska gå vidare än när ingenting tycks fungare oavsett vad man gör!
Min uppfattning är att du vill kontrollera henne för mkt. Låt den ta eget ansvar o bara följ med.
Se dock till att bommarna/ hindren har rätt avstånd.
Det låter lite som om det är för långt- alt. att du rider för sakta:confused:

Att den "boinkar" över cavaletti ska inte betyda att den släpper ryggen- om den inte går över tygeln.

Läste i en annan tråd att den drog dig ur sadeln vid hoppning. Den kommer troligtvis in fel o trampar om eller hoppar av för långt ifrån- använd hjälpbommar o börja med travhoppning. Sen måste man följa med oavsett- håll i manen.
Om hästen tvekar så kan normalavstånd bli alldeles på tok.
När hästen har lärt sig att taxera kommer den att suga mot hindret- ta tag i det.

Ja, jag försöker absolut kontrollera henne. Strategin att låta henne fixa det själv har ju inte lett till något alls förutom en nonchalant häst, hon är tyvärr inte speciellt intresserad av hoppningen. Men just det där som du säger, att när hon lärt sig taxera suger hon tag i hindren, det har faktiskt förekommit och det är väl det som gör att jag inte ger upp - det måste ju gå att förbättra henne, tycker jag, även om varken hon eller jag någonsin kommer att nå upp till någon OS-nivå :o

Avståndet är ett jätteproblem eftersom hon bromsar sig in i serier, bara pga att det är bommar ivägen. Galoppbommarna hade jag lagt på ett avstånd av 2,5 m (:crazy:) men tack vare hörnet före hade hon ändå svårt att räcka över de första två. Nr 3 ligger precis perfekt men när jag då vill att hon ska ta samma längd på 4-5 så skiter det sig eftersom hon behöver 2-3 galoppsprång på sig innan hon hunnit processa den nya informationen från mig, och då går vi i acceleration in i hörnet efter.

Hon går över tygeln över cavaletti, det har hon gjort över bommar tidigare också. Hon rycker ju hovarna rakt upp och hoppas stanna i luften tillräckligt länge för att alla bommarna ska vara borta. Inte stressat utan som strategi. Och då är ryggen all världens väg. Och det är jättesvårt med avstånd eftersom allt blir för långt och all fart hon har kvar in i serien är helt borta efter 2-3:e cavalettin. Det är helt och hållet pga svårigheterna med avstånd som jag inte ridit bommar på herrans massa år med denna häst. Förrän nu, när jag gett mig f-n på att det ska gå. Sedan om det är rätt strategi eller inte, det vet jag inte. Men cavaletti struntar jag i än så länge.

Nu har jag tyvärr lyckats fastna i ett läge där vi drar på varsin kant och då kan vi nturligtvis glömma att få med någon rygg. Den dag jag kan rida henne runt en hoppbana utan att ta i bettet kommer hon att hoppa alldeles utmärkt (ja, efter hennes förmåga, då) men jag har liksom ingen erfarenhet av hur man gör det.

Men just nu är jag jätteglad om jag kan få i henne så mycket bomkänsla att hon kan trava genom en bomserie utan att blinka istället för att försöka lösa problemet med hur hon ska göra samtidigt som hon tar sig igenom varenda gång. DET verkar faktiskt inte helt orimligt just nu :bump:

Låter som om hon skulle behöva draghjälp för att komma på hur man lättast kommer över:grin:

Vet du, det är nog ingen dum idé! Nu när jag tänker efter har hon ofta hoppat bättre när jag hoppat med mitt ridsällskap. Tyvärr har den hästen fång och det verkar bli långvarigt. Men jag ska absolut fundera på om jag kan lösa det på något annat sätt...

YIIIHAAA!!!

I förrgår presenterade hästen en fruktansvärt kort, på gränsen till struttig galopp vid fattning på volten och jag som satt barbacka fick lov att luta mig framåt på armarna för att inte trilla baklänges, så hög var hon framtill. Vid det laget kunde jag inte annat än skratta åt mitt misslyckande och tänka "stackars häst".

Men idag :love::love::love:!!!!!!

Hon har gått i megakort galopp över tjocka bommar, en på varje långsida, utan att jag ens (typ iallafall) märkt någon skillnad i aktionen, fortfarande i uppförsbacke men rund, och inte struttig! Ingen som helst förändring i kontakten med munnen och jag kan lägga in ett galoppsprång till om det behövs! För första gången i historien känns hon likadan i galoppen som i traven, som att hon bara går och väntar och jag kan påverka galoppen i sidled, be om mer böjning, större och mindre volt och hon bara gör det!

Wow liksom! Nu är ju inte den korta galoppen i sig ett ändamål men just nu tänker jag inte gå in och be om något annat utan hon får massor med beröm och får känna sig duktig och annan typ av galopp tar vi i skogen. Det känns faktiskt som om vi kan komma vidare ur denna korta galoppen och förhoppningsvis inom inte allt för snar framtid uppnå något som liknar riktig kvalité i galoppen också.

Jag är så glad att jag hade kunnat bygga om hela huset! :bump::bump::bump:

Jag tror du ska dra ner ambitionerna och rida mycket markarbete med bommar och bara små hinder, där hästen får komma på mycket själv. Bommar på en halvcirkel där du styr i yttre delen eller inre och låter hästen själv komma på hur den ska lösa det.
Ofta vill man för mycket med att hjälpa till och fixa, ge hästen uppgifter och låt henne lösa själv, då kommer nog hennes intresse också. Men helst med hjälp av en klok tränare som kan lotsa rätt, det tror jag du behöver i det är läget.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok När jag köpte mitt nuvarande lilla hus så ”avslöjade” säljarna på kontraktsdagen att de inte skulle komma att tömma huset, utan att det...
Svar
7
· Visningar
2 162
Kropp & Själ Hmm, hur ska jag börja det här inlägget? Det finns så mycket jag vill säga men jag vet inte vart jag vill komma med det. Jag är i yngre...
Svar
5
· Visningar
4 196
Senast: Yrsel
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Denna vecka stod det två ridlektioner på schemat – en på ridskolan och en på privatlektionsstället vid världens ände. På ridskolan blev...
Svar
0
· Visningar
959
Senast: cassiopeja
·
Äldre Sjukvården ska det förstås stå. Känner mig både förbannad och besviken. Nästan uppgiven. (men inte riktigt. Då skulle jag ju inte vara...
24 25 26
Svar
515
· Visningar
40 248
Senast: Korven
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar