Hopplösa att fånga in i hagen!!

M

Mannikel

I kväll när vi skulle ta ut hästarna så var det totalt hopplöst! De har inga grimmor på sig nu på sommaren och idag gick det bara inte att ta på dem grimmorna :mad: !

Vad gör ni när hästarna krånglar? Man skall ju inte ge sig egentligen men efter 1 timmas försök så är man ju så arg så det är lika bra att gå innan man blir ännu argare! Men det innebär ju att hästarna vann idag så hur skall det gå imorgon?? Tips mottages gärna!

Annika

Sv: Hopplösa att fånga in i hagen!!

själv har jag ju turen att ha en lättfångad häst som går tillsammans med världens mest sällskapliga hästar så det brukar inte vara några problem. men så gick min polle me en annan häst o vips en dag bestämde dom sej för att dom inte ville bli ridna... haha. ja tror vi följde efter dom i 40 min minst... men sen stannade dom o lät oss komme fram så d e väl bara att vara envis.... när man närmar sej hästen ska man väl tänka på att inte vara så upprörd eftersom hästen känner det (adrenalin=rädsla eller ilska för hästar) o närma sej icke agressivt utan vara ganska pssiv, att närma sej i en halvcirkel brukar oxå funka.. förutsatt att hästren står någelunda stilla...

Det dummaste man gör, men som tyvärr är vanligt, är att man följer efter hästarna eller försöker följa efter hästarna eller försöker springa ikapp dem. Det finns inte en chans att en människa kan jaga ikapp en häst och genast blir allt på hästens villkor. Den väljer när du får ta fast den. Det är lätt att säga och svårt att utföra till en början, men det gäller att få hästen att inse att det är trevligast att komma. Gör dett jobbigt för hästen på något sätt. Skär av deras vägar och håll dem i rörelse till att de låter sig fångas genom att söka sig till dig. Hästar har bra minne och till slut lär de sig att det blir väldigt jobbigt om de inte väljer att komma utan att springa iväg. Har man stora hagar kan man behöva hjälp och oftast behövs det ett par gånger, men snart kopplar de ihop att om de väljer att inte komma blir det jobbigt för dem. Glöm dock inte att alltid ge hästen en chans att komma innan man tar till extremare sätt.
Använd alltid sunt förnuft och lägg märke till minsta lilla tendens att din häst bjuder in dig att ta den. :)

Om en häst inte kommer eller går iväg från mig så går jag efter den. Lugnt och sansat, är helt uppmärksam på hästens kroppsspråk och håller mig på lite avstånd. Stannar hästen stannar jag, men den får inte beta. Hittills har det funkat varenda gång, även om det tagit tid. Tillslut sänker hästen huvudet, frustar och kommer fram.

Bli inte arg, det hjälper inte, och ge dig inte. Det kommer vara ännu jobbigare ikväll eftersom de vann igår, men vinner du idag är det lättare imorgon.

Senast ändrad:

Min medryttarhäst var väldigt svårfångad innan men nu har jag börjar "fuska" och ge honom lite godis varjegång han kommer fram till mig. Nu kan jag bara ropa på honom så kommer han direkt.

Sara

Om jag har en häst som är svårfångad så tar jag absolut inte av grimman! Om den har grimma på sig och jag ändå inte kommer till mig när jag ska fånga den så har jag med mig något gott till den. Hästen måste förknippa infångningen med något positivt, därför är det inte fel att ge den något varje gång den blir infångad.

min häst e riktigt duktig på att inte bli fångad! han tycker oftast att det är kul att leka tafatt, något som jag inte alltid upsskattar! brukar jaga runt honom ett tag i hagen, så att han inte får stå still, förr eller senare tycker han att det blir jobbigt...tyvärr tycker jag åxå det är jobbigt! :smirk: funkar inte detta så brukar jag ignorera honom, sätta mig i hagen å äta morötter, krafsa i marken eller liknande då brukar han bli nyfiken å kolla läget... då slängerjag inte på honom grimman på en gång utan klappar å kliar honom lite å ger honom godis för han var dukig å kom... knepet e ju som sagt att aldrig ge upp! fast det e ju inte alltid man har tid att jaga häst en hel dag.... :smirk:

Jag brukar sätta mig ner i hagen, det är inte klokt vad nyfikna hästarna kan bli då! Är hagen stor, gå så nära hästarna du kan och se till at de ser dig när du sätter dig. Focusera på en häst i taget. Ibland brukar jag ha en morot eller bara lite grönt gräs. När hästen kommer fram brukar jag klappa den på halsen, prata lite med den och eventuellt stryka grimmskaftet mot halsen för att visa att jag inte är ute efter att fånga honom/henne just nu. :angel: Men rätt som det är har jag låtit grimmskaftet glida runt halsen och vips så har jag hästen där jag vill. :banana: Jag har till och med lyckats fånga in en unghäst som inte haft grimma på sig på månader på detta vis.

Min häst kan vara svårfångad ibland och eftersom dom går ute dygnet runt och betar kan jag inte ha grimma på pga skavsår. Jag har en stor hage som är indelad i tre sektioner. Är han omöjlig att ta så spärrar jag av så han bara kan gå i en. Sen provar jag att gå efter honom några gånger. Funkar inte det smackar jag på när han går iväg så han måste springa. Stannar han så driver jag på igen. Efter lite springande brukar han ledsna och gå att ta. Har tagit en timme som längst.

Oftast går det bra att ta honom direkt och ibland har jag med en morot. När jag då kommer nästa gång vet han inte om jag har nåt gott eller ej och brukar nyfiket låta sig infångas. :)

jag har en dam som är totalt stört omöjlig på det där. Man får ALDRIG ta henne i hagen.

har provat mycket, godis funkar inte, sätta sig ner i hagen o vänta ut henne är totalt meningslöst m.m.

är man två kan man ta en lina o tränga in henne i en hörna.

och det är inte som hon tror att hon ska behöva arbeta eller massa sånt, för hon är pensionerad sen 1 1/2 år tillbaka, utan det är bara för lite kel och visitering och sånt.

men en sak som funkar till 90 % är att (måste kanske mota in henne i en lite mindre hage först om det går) närma sig henne lite snett bakifrån, gärna lite zick zack så hon inte märker att man går rakt
mot henne, och då kan jag oftast lägga några fingrar på hennes "skinka". sen låter jag helt enkelt fingrarna glida ner längs bakbenet så att hon lyfter det som om jag skulle kratsa. efter det sträcker jag mig mot hennes framben så att jag rör vid det INNAN jag släpper ner bakbenet, och när jag står med frambenet i handen sträcker jag mig fram o tar henne i grimman/lägger ett grimskaft om halsen.

Det tog mig ca ett år att komma på den metoden, och innan det har där fallit många svordomar ur min mun.... :D

efter mina egna erfarenheter:

att följa efter/jaga hästen så den springer och sedan kommer till dig visar inte att det är du som är ledaren, hästen kommer bara för att det är jobbigt, den underkastar sig dig i brist på förttroende. Detta kan funka om hästen bara ville busa den dagen men det betyder inte att hästen inte gör om samma sak nästa gång.

jag hade ett nordissto, 23 år när jag fick henne, som inte ville komma. hon gick tillsammans med många andra hästar och jag kom dit för att hämta henne. jag började med att gå emot henne, en meter innan; öronen bakåt, vänder arslet till och går iväg. då brukade jag bara gå omkring i hagen och rycka gräs, sparka stenar osv, sätta mig ner eller bara gå omkring. tillslut kom hon fram till mig, de första gångerna klappade jag bara henne över hela kroppen (jag försökte första gången fånga henne direkt, då vände hon sig snabbt om, nästa gång tog det nästan 2 timmar), nästa gång satte jag på grimman, ledde runt i hagen. och så vidare. hon följde mig tillslut vart jag än gick och kom direkt när jag kom, tyvärr gick hon bort för ett halvår sedan :cry:

Lycka till!

När min lille gosse inte vill bli fångad sätter jag mig ner på huk och väntar. Det brukar inte ta många minuter innan han blir nyfiken och kommer fram till mig. Jag tar alltid bara ett grimskaft med in i hagen för att lägga om halsen på honom. Jag går absolut inte efter och jagar, den roliga leken får han inte! Det är han som får ge sig. Funkar på min pålle i alla fall. Lycka till!! :cool:

Allmänt!
Så länge ni tänker i termer som "fånga hästen", är det inte konstigt, att den väljer bort er.
Ändra attityd så kommer hästen till er istället!

LIA

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 212
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 700
Senast: Blyger
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 198
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 184

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat