hopphjälp..?

Vita_N_6520

Trådstartare
Ja har börjat rida en ponny som kan va lite "knepig" att hoppa med. Precis när hon landat när man hoppar så kan hon göra nått "knyck".. går inte redigt att förklara, men det är till 90% omöjligt att sitta kvar när hon gör så :crazy:
Hon gör inte alltid så, första gången gjorde hon itne så.
Nån som har några tips för att hon ska sluta göra så?
Hon kan göra så på terränghinder oxå vilket inte känns så tryggt :crazy: ..

Vad kan man göra för att få henne lite mer frammåt i hoppningen?
Ja vill inte hoppa henne för ofta, men ja vill ändå få igång henne ltie i hoppningen så fort som möjligt..
Kan man hoppa henne ett par dar i veckan tycker ni?
(inte redigt än men om några veckor när ja ridit henne lite mer)

:crazy:

till de där knycken vet jag inte vad att göra då jag inte riktigt förstår vad det är hon gör. Är det att hon svänger av direkt efter hindret eller?

Jag skulle inte hoppa flera gånger i veckan, men rida markarbete. Markarbete med bommar och mindre/lägre hinder. Det kan man göra nästan varje dag om man vill. Men det beror lite på hästen också. Om den är som min ponny är(och även jag vilket inte gör det bättre) är väldigt rastlös och blir lätt uttråkad vid lika arbete varje dag så blir det ju att man tröttar ut hästen på allt vad bommar är, men annars är det bara att köra på. Men en två gånger i veckan eller så går nog utan problem att hoppa henne. Sen är ju det där med vad som ingår i ett hoppass väldigt individuellt.

Ja ja vet heller inte redigt hur ja ska förklara hur hon gör :crazy:
MEn man kan väl säga att hon gör ett litet "bocksprång" . Tvärstannar o kröker opp ryggen samtidigt som hon knycker ner huvudet (fast bara en liten bit..)
På bara ett par sekunder... på ett ungefär :crazy:

Ja just nu hoppa ja ju inte så mycket eftersom hon inte är redigt 100% igång.
O när ja hoppar så tar ja bara några språng så hon känns fräsch...

Men ja hoppade i förrgår o då va hon redigt pigg faktiskt..
Fast ja har inte hoppat mer än 60 med henne för ja vill inte stressa henne om det nu är så att hon itne tycker att det är roligt, om det är därför hon gör som hon gör..
Men hon får mer o mer framåtbjudning för varje dag ja rider henne. :)
Förrut när en annan tjej hade henne så va hon bara seg o ovillig... :crazy:

Men ja ska ut o hoppa på terränghindrena så fort det torkat opp lite, o så fort ja provat min systers sadel..
Känenr inte för att åka av därute som förra gången :crazy:

hmm min första tanke är att hon kanske har ont och just då i landningen så gör det ont, där av detta.

Du kanske kan testa och hoppa någon studserie och se om hon gör likadant då också eller bestämma dig för att göra något efter hindret. Det kan ju vara så att hon tar tillfället i akt också, testar dig. Du kan tex göra en volt eller så direkt efter hindret och på så sätt komma runt problemet så hon alltid har något annat och tänka på.

Hoppas det går bättre och mina svar hjälper något.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
937
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 993
Senast: zarmino
·
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 152
Senast: Sassy
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 058
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar