Hopphingstar med bra temperament

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Lahtel
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 35
  • Visningar Visningar 5 881

Lahtel

Trådstartare
Jag funderar på att ta föl på mitt sto för första gången nu i år. Mitt problem är att mitt sto är väldigt skarpt i psyket så därför vill jag ha en hingst som är känd för att ge snälla/lätthanterliga/lugna avkommor.
På sidorna om hingstar står det sällan något om psyket... så finns det någon här som har några tips?
Mitt sto är ett fullblod med mycket bra gångarter, ädel och lätt, 163 cm i mankhöjd, nästintill perfekt exteriör, fux, tävlad i hoppning med bra teknik och framför allt mycket bra hopphuvud.
Jag vill inte ha en för stor häst, helst under 167 cm och inte för grov.
Gärna en vacker avkomma också...
Jag funderar lite på Spender S, Cagliostro, men de kanske ger för stora avkommor? Cardento är ett alternativ jag strukit p g a att många avkommor är lite skarpa i huvudet.
Vilka internationella hingstar finns att tillgå i Sverige som skulle kunna passa?
Alla förslag välkommnas.

Sv: Hopphingstar med bra temperament

Feliciano? Eller hans söner? Feliciano brukar ge bra psyke, och nygodkände Fetcher fick beröm för sin ridbarhet på bruksprovet. Kanske hellre en son, Feliciano är ju inte särskilt ädel.

Annars kanske Looping eller närbesläktade Lucky Light?

Jag säger också Feliciano. Har en åring efter honom med en känslig mamma, och han är lugnet och stabiliteten själv.

Nackdelen med Felicianos avkommor är att de kan vara lite grova med dålig halsansättning.

Jag betäckte mitt sto med Careful förra året, då jag tyckte att Carful har väldigt bra huvud o för att mitt sto också är väldigt skarpt. Nu vet man ju inte ännu hur avkommorna blir iom att 2006 var hans första säsong, men tror att det kan bli väldigt bra.
Annars lämnar ju Feleciano väldigt fina o coola avkommor, så han är ju ett säkert kort!

Feliciano!!!! Vi har ett sto där mormor är rent fullblod, en jättebra häst på alla sett. Hade alla hästar varit som den hästen hade allt med häst varit mycket enklare. Feliciano är elit premierad, han tävlade länge, vilket jag tycker tyder på bra hållbarhet.Han ger inte så stort, jag har för mig han sänker mankhöjden ngt men det får du kolla upp. Jag har bara gott att säga om den avkomman vi har.Tävlad i sju år ,halt en gång pga hovböld.

Casir Ask kan jag varmt rekommendera, coolare hingst får du leta länge efter, känd för att mkt kraftigt prägla sina avkommer med ett mkt bra temperament och mkt hög ridbarhet. Majoriteten avkommer jag sett har varit lätta och långbenta.

Lucky Light hade jag hållt mig klart ifrån om stoet är skarpt. Där finns en hel del temperament hos många av hans avkommer, det är inga dunungar precis.

Cortus!
Känd för att ge trevliga ridbara avkommor med bra temperament.
Har en Cortus-avkomma själv (ue. Prince Fair xx) och han är en fantastiskt trevlig häst - extremt ridbar, och superambitiös, dessutom gudasnäll att ha att göra med.

Cagancho är en mycket trevlig och cool individ tycker jag, jag har träffat några avkommor efter honom som också haft mycket gott temperament.

ta en titt på Santa Cruz, han verkar nedärva mkt trevliga avkommor med bra psyke. finns på flyinges hemsida! (det finns en tråd om honom här på forumet om du söker..)

annars så skulle nog Fille vara ett bra val :)

Lucky Light hade jag hållt mig klart ifrån om stoet är skarpt. Där finns en hel del temperament hos många av hans avkommer, det är inga dunungar precis.

Där ser man! Jag har bara sett avkommorna lite på avstånd, och tyckt de sett kalasfina ut, men har inte hanterat dem själv. Eftersom Looping ju ger trevligt temperament, och de är mycket nära släkt tänkte jag att Lucky Light skulle ge liknande psyke, men det kan ju slå olika även med nära släktningar.

Marwin och For feeling är kända för att ge coola avkommor med bra psyke.

Cathageno har jag träffat som hastigast och han hade en härligt godmodig utstrålning. Såg honom longeras och göras i ordning innan det. Totalt okomplicerad verkade det som.
Hamilton har jag träffat och han var from som ett lamm, iallafall som unghingst.
Iowa är en annan riktigt trevlig hingst som jag har träffat som unghingst.

Har inte träffat någon avkomma till dessa, men jag gissar att de inte blivit galna om mödernet varit ok ;)
Ulrika

For Feeling har jag oxå hört det om, men nu står han ju inte kvar i Sverige...

De Marwinavkommor jag sett har dock haft allt annat än coolt o stabilt temprament.. :crazy:

Irco Marco blodet överlag ger väl stabila snälla hästar? (alltså inte bara Feliciano)

Kan säga att Non Stop R är en väldigt trevlig individ också, fast det är kanske inte vad du vill ha.

Turban Rose hästarna är också väldigt snälla, plus i kanten för att de kan hoppa också ;) men han är ju iof död. Och jag är inget fan av Hellrik.

Tack för alla svar. Feliciano kanske vore något. Frågan är bara hur stor och grov avkomman blir... stoet är som sagt mycket ädelt så det kanske blir bra.
Jag är lite avskräckt för stora hingstar efter att min granne råkat få ut en riktig bjässe ur ett normalstort smäckert sto, 1,75 som treåring var inte riktigt vad hon hade tänkt sig... :crazy:

Mitt problem är att mitt sto är väldigt skarpt i psyket så därför vill jag ha en hingst som är känd för att ge snälla/lätthanterliga/lugna avkommor

Vad gör du med avkomman om det visar sej att den ärvt sin mors skarpa psyke?Stoet har den största inverkan på avkomman.

Nu har ju stoet många fördelar...men tänk efter om fördelarna överväger det negativa innan du tar föl på ditt sto.Ibland kan det vara bättre att låna ett sto att ta föl på, som uppfyller alla de kriterier som man önskar ha hos sin blivande avkomma.

Det finns gott om hästar med besvärligt psyke så det räcker och blir över...frågan är om man ska skapa fler?

Ja hur du än gör Lycka till...

Tack för alla svar. Feliciano kanske vore något. Frågan är bara hur stor och grov avkomman blir... stoet är som sagt mycket ädelt så det kanske blir bra.
Jag är lite avskräckt för stora hingstar efter att min granne råkat få ut en riktig bjässe ur ett normalstort smäckert sto, 1,75 som treåring var inte riktigt vad hon hade tänkt sig... :crazy:

ngn sade mig att man ska ta Fille om man vill ha runt stoets höjd eller under och typ Hip Hop om man vill ha lite större. så det talar ju för att det inte blir ngn bjässe. men man kan ju aldrig veta.. ;)

vad var det för pappa på grannens sto förresten?

Ja, alltså det är inget monster. Jag rider och tävlar henne i hoppning, men hon är svårriden om man inte är rutinerad. Därför vill jag inte betäcka henne med någon som är likadan, utan med en som lugnar ned det hela. Jag vill inte skapa en avkomma som är dubbelt så svår om man säger så. Men om den skulle bli likadan som henne skulle det inte göra mig något.
Anledningen till att jag vill avla på henne är att hon har otroligt fina gångarter, är supersmart (därav också lite svår) och mycket hinderklok. Kroppsmässigt passar hon också mig som är liten helt perfekt.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Avel Hej! Ska ev ta föl på min systers swb nästa år, hon är mer av den ganska breda o bastanta typen och 167 i mankhöjd, är själv 163 så har... 2
Svar
29
· Visningar
3 615
Senast: cirkus
·
Avel Jag har ett sto som med sannolikhet ska betäckas under våren. Hon har inte haft föl tidigare och är e. Majim G ue. Bernstein. Modern rör... 2
Svar
20
· Visningar
3 343
Senast: Jate Volim
·
Islandshäst Hej! Jag skulle vilja ha lite hjälp i letandet efter hingst åt vårat sto. Det är första gången jag själv ska ta föl, men hon har haft...
Svar
3
· Visningar
1 340
Senast: valvis
·
Avel Jag har lite funderingar inför ev betäckning 2016 - gäller att vara ute i god tid... ;-) Stoet är f 2010, med stammen Don...
Svar
17
· Visningar
4 129

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka