Hopphingst, köpa?

H

hryttare

Behöver lite utomstående råd från folk som tävlar på hingstar..
Har eventuellt hittat en häst nu (ja tävlar hoppning), Men, det är en hingst. Det är ingen unghäst och den har tävlats vad ja vet ganska mycket på relativt hög nivå. När jag kollat på hästar och annonser har ja inte tittat på "kön" speciellt utan denna råkade bara vara hingst. Ägaren skriver att han kan gnägga och lukta lite när man kommer till tävlingsplatsen men när man kommer upp i sadeln slutar han, inte "hingstig" i betéendet och står i stall med både valacker, sto och hingstar och har gjort det hela sitt liv, bryr sig inte om stona. Jag har en bit att åka för att pröva den så ni som har hingstar, hur "besvärligt" tycker ni att det är? Står i ett stall där det går att ha hingst så det är inget problem så. Tvekar inte på mig själv heller men vissa avråder endå att köpa en hingst då det blir mer komplicerat med allt runt omkring även om hästen i sig inte är jobbig att hantera..

Berätta gärna ni som har hingstar och tävlar! Värt att kolla på den? Den verkar ju bra och har sett filmer på den från tävling..

Sv: Hopphingst, köpa?

Har iesjlv någon hingst, menan ändå skriva om en incident på dagens tävlingsplats.

Jag rider runt med mitt lilla brunstiga sto som ska visa upp sig för att och alla (blir jättehögrest och länger ngt fankastiskt på steget :love:. I vilket fall som helt kör en bil med släp in på gräsfältet ganska nära framridningen. Hästen som står i transporten sparkar och gnäggar som en tok, och hela transporten gungar. När de väl har parkerat bilen hoppar 4 vuxna ut ur bilen, lastar ur hästen ur transporten och står och håller den. Hästen var redan fullt utrustad med sadel och allt. Hoppar runt som en tok gör den, och det krävs en vuxen man på varje sida i longerlina för att hålla hästen på mattan.

Ut ur bilen hoppar en tonårig tjej (lika gammal som jag själv, har ridit i samma ridsgrupp när vi var små) som hoppar upp på detta monster. Till en början kan hon skritta hästen på en volt vid transporten, till hingsten får syn på mitt brunstiga sto. Hoppar runt som en galning, ryttaren hade verkligen noll koll. Till slut fick dessa "medhjälpare" hålla hästen på varsin sida, för att den ens ska skritta fram normalt. Och nu snackar vi på framridningen :eek:

Eftersom framridningen inte var så stor, så var det svårt att undvika hingsten. Varje gång jag red förbi sade de vuxna till varandra "vi måste nog hålla i ** så länge det stoet är här" :grin: med en allmänt tråkig attityd. Skakar av mig det, men till min fasa får jag reda på att hinsten ska starta precis innan mig, vilket innebär att jag skulle få stå ut med det där monstret på framhoppningen också. När jag väl kommer in på framhoppningen gör de vuxna "medhjälparna" ganska indirekt klart för mig att jag inte kan vistas på framhoppningen när hingsten ska hoppa fram :eek: Ryttaren kunde alltså inte kontrollera sin häst. Behöver jag nämna att jag fick ett rus av skadeglädje när hon trillade av efter första hindret? :angel:

Givetvis kan man ju ha hingst, men jag ber dig (bor du i skåne så tvingar jag dig :o) att INTE åka ut på tävlingar med hingsten om man inte har 100% koll.

Jag håller helt med. Sprang runt en lös hingst bland ston sist jag var och tävlade i Hofors. Den reste sig på framridningen o ryttaren åkte i backen.
Man ska alltid ha kontroll på sin häst, men är det en hingst är det ännu viktigare, man utsätter alla andra för en så mycket större fara med en lös hingst, både hästar och människor.

Det beror på hur hingstig hästen är. I ett stall där vi stod tidigare var alla hingstar (ca 10 st) hellugna. Valackerna var hinstigare.

Har 4 hingstar bland mina ston, transporterar dem tillsammans och jag har INGA problem. Vare sig det är sommar-höst-vinter eller vår.

Går med dem i vanliga grimskaft förbi stohagarna tjema mossa bara med lite hu hu hu hu. Men är tysta när jag säger till. Tävlar trav med dem och de är lika mysiga där. Har inga problem alls. Så känner du att du själv har pondus att sätta gränser om det behövs så varför inte!?!

Go for it. Tur har du iaf att du har stall plats för honom. De är så trevliga individer om de fått rätt och rak uppfostran. Hellre en hingst än en märr.

Skulle det sedan inte funka alls så finns det kastration som en utväg. Iställeeet för att han ska säljas vidare.

Tack för lite svar! Jag skulle självklart(!) aldrig ta ut en häst på tävling om jag inte har kontroll över den, då är man ju inte redo för det, men det gäller ju även både ston och valacker också. Jag har aldrig varit med om att en hingst stört på tävling, jag tänkte mer på ni som har hingstar om ni tycker att allting (alltså allt från att leda och göra iordning hästen, till att ha med sig på meeting och åka transport/lastbil med andra osv..) runt omkring själva ridningen blir mycket jobbigare? Har ju hanterat hingstar förut som slänger med huvudet och far omkring endel och vart lite arga osv men inte haft en egen. Diciplinen är självklart oerhört viktig men tänkte mer på när huvudet "tar över" hos en hingst när de känner någon lukt eller nåt och blir i princip hysteriska.. har hört endel berättelser..
Men jag antar att ägarna behöll honom som hingst av någon anledning..(?) De har även en annan häst som är valack och honom kastrerade dem (i vuxen ålder) pga att han var just så hingstig i beteendet så jag gissar att denna inte är så extrem då som ägarna säger att han inte är.
Usch vad svårt!

Senast ändrad av en moderator:

Kan du inte fråga om du kan få tävla den på en tävling och på så sätt kan du ju se hur den beter sig?

Det skulle varit en bra idé om det gick men hästen står inte här i Sverige så det blir ju lite svårt.. hehe. Annars hade jag nog inte tvekat på om det var värt att åka och testa den men nu är den ju så långt bort det är därför jag velar så mycket.
Blir väl bara att tänka ännu mer helt enkelt.

Som sagt är du bestämd och aldrig låter honom få sista ordet så ska det inte vara något problem. Har ju själv hingstar och det gäller att man
talar om vem som bestämmer och gör det det så sitter det i. Och de vet vad som gäller.

Låter de aldrig "ta över" för att de känner lukt eller så. Transporterar mina med ston ibland brunstiga. De vet vad som gäller.:love:

Transporterar de också med hingstar. Som sagt de har fått lära sig att när jag hantera dem är det jag som är ledaren och bestämmer.

Hovis;

Han är 9 år så hela "uppfostringsstadiet" när de är unga är ju slut (om det nu någonsin tar slut men du fattar vad ja menar;) ) och de beskriver honom ju som sagt var som okomplicerad. Så får ju en ny ägare visa att man bestämmer med såklart. Hur är din/dina att hålla på med och så?
Som tävlingsryttare är ju själva ridningen egentligen det jag måste gå på mest hur den går men det är ju klart att det endå är skönt att ha en häst som är snäll att pyssla med och allt sånt där också:)
Tycker du de är Mycket tuffare en ett "bestämt" sto tex?

Jag har ridit och tävlat en hingst. Han sto i samma stall som med stona och kunde gå i en hage sidan om utan problem.
Han gillade dock vita ston men han visade det bara genom att gnägga och titta lite, annars så var han hel cool.
Det finns lite olika typer av hingstar så det går ju inte att dra alla över samma kam.

Hovis;

Han är 9 år så hela "uppfostringsstadiet" när de är unga är ju slut (om det nu någonsin tar slut men du fattar vad ja menar;) ) och de beskriver honom ju som sagt var som okomplicerad. Så får ju en ny ägare visa att man bestämmer med såklart. Hur är din/dina att hålla på med och så?
Som tävlingsryttare är ju själva ridningen egentligen det jag måste gå på mest hur den går men det är ju klart att det endå är skönt att ha en häst som är snäll att pyssla med och allt sånt där också:)
Tycker du de är Mycket tuffare en ett "bestämt" sto tex?

Mina är gudomliga har en 1 åring, 21 år, 26 år, 3 år. Tar hellre 10 hingstar än tar än 3-4 märrar.

Tycker det är mkt bättre med en hingstar.

Splittan;

Kul att höra lite positivt! Ja känner likadant, det känns som alla jag frågar har en fast åsikt om att alla hingstar skulle vara likadana och jag tycker heller inte att man ska dra alla över en kant liksom. Även om de har sina instinkter..

Hovis;

Haha okej! Själv älskar jag ju ston. När man fått ett sto på sin sida gör de verkligen allt för sin ryttare, den samhörigheten och känslan..=) :love:
Förresten 26 år..=)

Hur som helst, det blir antagligen att åka och testa hästen iallafall!

En hingst är alltid en hingst. Oavsett hur snäll den är kan man aldrig garantera att den inte får dåndimpen under brunsttider.

Inget jag skulle satsa på att köpa iaf. Fy fasiken om hästen råkar slita sig på tävling eller bland andra hästar. Man är ju bara människa liksom, och en olycka händer så lätt.

Var en som red i ridhuset samtidigt med mig. De red deras unghingst, men innan de hoppade upp skulle han longeras. Var ganska spänd och frustig och hade stenkoll på min häst (sto). Helt plötsligt i andra änden av ridhuset ser jag hingsten komma lös och springa i full galopp mot mig och min häst. PANIK! Hingsten helt galen och ägarna gjorde allt som stod i deras makt för att han inte skulle komma nära oss...vilket inte var det lättaste. Vi blev mer eller mindre jagade av hingsten i ridhuset i många minuter (kändes som en evighet!), när vi till slut lyckades smita ut genom ridhusdörren. PUST!Karbinhaken hade gått rätt av på longerlinan visade det sig! Tur i oturen att det inte var bland fler hästar säger jag.

Så frågar du mig skulle jag själv aldrig köpa en hingst och förstår mig inte på de som behåller hästar som hingstar om de inte är i avel då förstås!!

Ska du ha hästen uppstallad är det ytterligare en aspekt att ta hänsyn till. Många tar inte emot hingstar pga det extra arbetet det många ggr blir (alla kan inte leda hästen in och ut ur hagen, kanske måste ändra stakethöjd, boxväggar osv)

Splittan;

Kul att höra lite positivt! Ja känner likadant, det känns som alla jag frågar har en fast åsikt om att alla hingstar skulle vara likadana och jag tycker heller inte att man ska dra alla över en kant liksom. Även om de har sina instinkter..

Hovis;

Haha okej! Själv älskar jag ju ston. När man fått ett sto på sin sida gör de verkligen allt för sin ryttare, den samhörigheten och känslan..=) :love:
Förresten 26 år..=)

Hur som helst, det blir antagligen att åka och testa hästen iallafall!

Hehe, jo men du vet väl vårat släkte, kvinnor o märrar de kan va jäkliga. :rofl: ibland, hm. Mkt bestämda. Lite skämt o lite allvar.:angel:

En hingst är ganska mycket vad man gör den till kan jag tycka. Alla hästar kan vara farliga om man inte har kontroll på dom, men visst en hingst är det ju lite mer allvarliga följder av. Jag har varit på mycket tävlingar på hög nivå och aldrig sett någon ha problem med någon hingst. Sen är det ju skillnad när man kommer på lägre nivån, och mindre rutinerade ryttare.

Vad jag kan tycka är krångligt är transporter och så vidare när man har hingst. Har man lastbil är det ju oftast inget problem, men har man trailer blir det genast lite krångligare. Kan den åka själv, om inte har du en valack att hålla sällskap? Skulle aldrig ens tänka tanken på att åka med hingst+sto i samma trailer, hur snäll hingsten än är. Det är många saker att ta i åtanke.

Dessutom, hingsten är kanske väldigt fin, men det finns många fiskar i vattnet.

Varför förkastar du transport av hingst och sto i finka!?! :confused: :cry: :confused:

Ja en hingst är alltid en hingst och det är därför jag tvekat, de kräver mer diciplin men jag tycker Alla(!) hästar kräver diciplin.
Och det är ingen häst jag köper för att tävla på lokal nivå utan den är en satsning mot större klasser (den har redan gått rätt stora) och som Iso skrev, på högre nivå brukar folk vara rutinerade och kunna handskas med sina hästar.

Som jag skrivit tidigare, vi har möjlighet att ha hingst i vårt stall och det är i stort sett endast Väldigt hästkunniga personer där, stallet är inget problem.

Vad jag hört så kan vissa hingstar "tappa" lite utav det där extra som de ofta har efter de kastrerats och därför behåller man dom som hingstar. Nu tänker jag på högsta nivån alltså.

Kan tilläga att de är villiga att kastrera hästen där den står nu innan jag hämtar den om jag nu skulle vilja ha hästen och ha den kastrerad. (Vet att inte allt hingstbeteende försvinner) Men som sagt, jag kan inte hålla med om att det är Dumt att ha en hingst om man klarar av det.

För att jag har sett alltför många olyckor hända på det viset. Även den snällaste hingsten har naturliga instinkter. Absolut inte värt det.

En känd ryttare fick sin första häst (ett sto) förstörd för ungefär ett år sedan efter att hästskötaren hade ställt en hingst brevid i lastbilen på väg hem från en tävling. Dessa hästar har åkt bredvid varandra innan och det har aldrig varit ett problem, men plötsligt blev de det. Som sagt, även om dom är snällast på jorden och knappt gnäggar åt ett sto, har dom fortfarande kvar det naturliga inom sig.

Absolut inte värt att riskera.

Jag har både ridit, hanterat och tävlat en del hingstar. Och alla (samtliga tävlingshästar) har varit väldigt snälla och okomplicerade att ha och göra med.
Men det är klart att allt blir aningen mer komplicerat, och det gäller att ha tungan rätt i mun hela tiden. Man FÅR bara inte missa.
Tävlat ganska många fyraåriga hingstar, som som alla andra fyraåringar är lite spralliga och kan bocka lite. Och visst man åker ju inte i backen så lätt, men visst lite hjärtat i halsgropen får man ju.

Jag skulle inte ha några problem att köpa en hingst till tävlingshäst, om jag verkligen gilla den. Men tyvärr blir ju allt lite mer komplicerat, det måste man vara medveten om.
Just därför kastrerade vi faktiskt vår sexåriga ponny, som var totalt gudasnäll.

Mvh

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 665
Senast: Stereo
·
Hästvård Letar efter häst och har hittat en riktigt trevlig häst som uppfyller alla kriterier, men... den hostar. Har enligt ägaren hostat ca...
2
Svar
20
· Visningar
2 699
Senast: MiniLi
·
R
Ekonomi & Juridik Hej! Jag har börjat kolla efter en hobbyhäst med plus i kanten och finkammar Hästnet varenda dag. Jag ser en hel del hästar som står...
Svar
15
· Visningar
3 179
Senast: Bregen
·
Hästvård Jag är inne på att byta stall till min häst pga hagarna. De är dränerade men det är ändå lera nästan till knäna, magen ballar ur totalt...
2
Svar
27
· Visningar
2 370
Senast: Emine
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar