Hur mkt äldre talar vi nu? Jag är 50 bast och har ridit/hållit på med hästar i 45 år och självklart ska ALLA hästar markarbetas i dressyr ordentligt, för att muskla sig och bära sin ryttare rätt i det arbete som är tänkt. Det har vi ALLTID fått lära oss.
Däremot har jag sett en förändring i den YNGRE generationen, där önskan om "Quick-fix" ska finnas. Även om det tack och lov endast är ett fåtal.
De flesta VET att det inte finns några genvängar till en frisk, musklad och vältränad häst oavsett vilken disciplin man sysslar med.
Med vänlig hälsning
IngelaH
Håller med om att yngre börjar finna quick fix, allt vad som heter hjälptygel och skarpa bett och skita i grundridning. Tyvärr för det är ju dom som är ridsportens framtid.
Jag umgås dock inte med många yngre men destomer med de som är ca 40-50. Och det känns som att det är en stor skillnad antingen så vet ''veteranerna'' ALLT eller så vet dom inget. Av min erfarenhet är det ca 50/50 vem du stöter på, den som vet allt och vill hjälpa till eller den som inte har en aning ''jahaaa men så har vi alltid gjort'' Om långa bett, alldeles för tjocka osv.
Sen tror jag det är stor skillnad på vad äldre generationen har för kunskap beroende på var du bor, jag bor i ett område där det inte finns många ridskolor, och säkert ännu mindre 40 år sedan. Så om en ridskola då lärde ut fel saker och man själv inte vill leta mer kunskap så sitter det ju.
Men jag menade självklart inte att alla veteraner inte kan ett skit, förlåt om det lät så