hopphästar behöver inte gå i form - på tygeln

Hur mkt äldre talar vi nu? Jag är 50 bast och har ridit/hållit på med hästar i 45 år och självklart ska ALLA hästar markarbetas i dressyr ordentligt, för att muskla sig och bära sin ryttare rätt i det arbete som är tänkt. Det har vi ALLTID fått lära oss.

Däremot har jag sett en förändring i den YNGRE generationen, där önskan om "Quick-fix" ska finnas. Även om det tack och lov endast är ett fåtal.

De flesta VET att det inte finns några genvängar till en frisk, musklad och vältränad häst oavsett vilken disciplin man sysslar med.

Med vänlig hälsning

IngelaH

Håller med om att yngre börjar finna quick fix, allt vad som heter hjälptygel och skarpa bett och skita i grundridning. Tyvärr för det är ju dom som är ridsportens framtid.

Jag umgås dock inte med många yngre men destomer med de som är ca 40-50. Och det känns som att det är en stor skillnad antingen så vet ''veteranerna'' ALLT eller så vet dom inget. Av min erfarenhet är det ca 50/50 vem du stöter på, den som vet allt och vill hjälpa till eller den som inte har en aning ''jahaaa men så har vi alltid gjort'' Om långa bett, alldeles för tjocka osv.

Sen tror jag det är stor skillnad på vad äldre generationen har för kunskap beroende på var du bor, jag bor i ett område där det inte finns många ridskolor, och säkert ännu mindre 40 år sedan. Så om en ridskola då lärde ut fel saker och man själv inte vill leta mer kunskap så sitter det ju.

Men jag menade självklart inte att alla veteraner inte kan ett skit, förlåt om det lät så :)

Fast jag undrar om det är en generationsfråga som en del verkar vilja få det till? Tror att det har funnits lustiga inställningar till dressyr bland hoppfolk i alla tider (och tvärtom så klart) och ursäkter till att inte ha en välriden häst på marken. Men tyvärr tror jag som jag skrev innan att det är en växande trend pga att hopphästarna är så begåvade numera. Förr så var hästarna stelare och inte lika "gummibolliga" så man var liksom tvungen att rida dressyr för att kunna hoppa en bana på ett vettigt sätt. Nu kan man liksom styra runt på 130-banor utan att hästen är så skolad egentligen. Sen att vissa skyller på att hästen inte tycker det är roligt att gå i form är ju bara skrattretande. Jag anser att hästar tycker det är roligt att göra rätt och få beröm oavsett om det handlar om att hoppa eller gå i form, med bra positiv träning så kan hästar tycka att det mesta är kul. Men det är klart att sågar man hästen i form så tycker den väl inte att det är så roligt. Sen kanske in hopphästar måste gå en grandprix-form och de kan tillåtas att gå en lite friare form men den form som krävs i LA är ju inte så samlad liksom.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag är verkligen inne i ett flöde i ridningen känns det som! Härligt att känna, minns att det har varit åt andra hållet tidigare. Det är...
Svar
0
· Visningar
369
Hoppning Japp det var det jag hörde igår när jag och pållen harvade runt i ridhuset.. Nu är det inte vi som är hoppekipage utan det var en...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
12 759
Senast: Mabuse
·
M
Hoppning Hej, allihop! Jag behöver lite tips och råd kring avståndsbedömning och taxering. Jag har sett den andra tråden om det, men den var så...
Svar
3
· Visningar
915
Senast: maskrosbarn
·
Träning Jag behöver, som rubriken säjer, hjälp... Problemet är nog inte svårlösligt, men jag behöver någon som kan tala om hur jag ska göra...
2
Svar
26
· Visningar
2 038

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka