En hopphäst SKA INTE gå på tygeln...

Sv: En hopphäst SKA INTE gå på tygeln...

Visst 17 ska även hopphästar gå på tygeln. Däremot ska de inte gå i samma form under hoppning som i dressyr eftersom ögats konstruktion gör att de behöver ändra huvudets höjd för att kunna fokusera hindren.

Att gå på tygeln har mer med lösgjordheten och 'lyssna på ryttaren' att göra än med formen.
Läste ditt inlägg med intresse och fick bekräftat vad jag tror på, dvs att även en "hopphäst" ska kunna arbeta rätt i markarbete. Med bakbenen under sig och eftergiven i nacken, då kommer lösgjordheten och att "gå på tygeln" Min son som är hopryttare och jag som är dressyrintresserad letar gemensam häst och har sett ett flertal hopphästar som visserligen tar sig runt en 120 bana men inte kan rida hästen i form i markarbetet. Vår förra tävlades av mig i MSV dressyr och hoppade med sonen - gick utmärkt. Så jag får ha hoppet kvar

Läste ditt inlägg med intresse och fick bekräftat vad jag tror på, dvs att även en "hopphäst" ska kunna arbeta rätt i markarbete. Med bakbenen under sig och eftergiven i nacken, då kommer lösgjordheten och att "gå på tygeln" Min son som är hopryttare och jag som är dressyrintresserad letar gemensam häst och har sett ett flertal hopphästar som visserligen tar sig runt en 120 bana men inte kan rida hästen i form i markarbetet. Vår förra tävlades av mig i MSV dressyr och hoppade med sonen - gick utmärkt. Så jag får ha hoppet kvar

Tråden är 7 år gammal! Hur fick du fram denna tråden?

Haha
Jag älskar när folk lyckas få fram gamla trådar. Ibland är det ämnen som går jättebra att fortsätta prata om, tidlösa och opersonliga problem. Ibland mindre. Och ibland är det så roligt att läsa om hur folk resonerade då, och hur det ändrats till nu.

Tråden är 7 år gammal! Hur fick du fram denna tråden?
Vet inte ärligt talat! Men antar att ämnet är akutellt än. Kanske att hoppryttare tränra mer dressyr numera,läste en artikel av Peder Fredricsson som menar att hans framgångar beror på mycket markarbete

Japp det var det jag hörde igår när jag och pållen harvade runt i ridhuset.. Nu är det inte vi som är hoppekipage utan det var en kommentar från en kvinna som höll "lektion" för några ungar som höll på och hoppa samtidigt som jag "dressyrade". Ryttaren försökte få ponnyn att gå i form mellan hindren (dvs på den sträcka av totalt 60 meter som det inte fanns några hinder. Detta ansåg då kvinnan i fråga var "total waste of time" och kläckte sonika ur sig: En hopphäst SKA INTE gå på tygeln...

Dressyrnörd som man är hade jag lite svårt med koncentrationen efter detta uttalande :angel: Nu undrar jag hur ni ställer er till detta? Jag kan förstå att en häst kanske inte ska gå på tygeln ända fram i hindret men de här längre sträckorna?

Hästen ser inget vidare om den går med nosen i lod, så av den anledningen vill man inte nödvändigtvis ha den formen när man hoppar. Eftergift och genomsläpplighet vill man förstås ha, men jag skulle säga att det är korrekt att hästen inte ska gå i dressyrform mellan hindren, även om det är långt.

När man rider dressyr och markarbete ska såklart hopphästen gå i lod precis som alla andra hästar.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 348
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Det gick inte att ta miste på att jag var nöjd med hästvalet till veckans andra hopplektion. Bästa Dunja – fina fröken långöra – bästa...
Svar
0
· Visningar
465
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama