En hopphäst SKA INTE gå på tygeln...

Sv: En hopphäst SKA INTE gå på tygeln...

När jag hoppade fick jag lära mej att hästen inte ska gå i låg form eller knappt i form alls mot hinder, för att den lättare ska kunna taxera.
var inte det ungefär kontentan i ts citat?

formen är självklart viktig vid dressyr- eller markarbete. och mellan hindren vid banhoppning. men inte just inför hinder.

om ni kollar på proffsen, särskilt tyskar och holländare, så går alltid hästen i form mellan hindren, är endast precis innan avsprånget som dom sträcker ut huvudet.
däremot brukar amerikanarna låta hästen springa med huvudet rakt upp hela tiden. så det är helt klart olika stilar.

jag hoppar inte längre men när jag gjorde det red jag alltid i form mellan hindren.

KL

Jag upprepar mig själv en gång till här, för det verkar itne som att alla har läst igenom mitt inlägg innan de har svarat ;)

* Jag kan förstå att en häst inte bör gå på tygeln vid anridningen mot ett hinder (måste kunna fokusera på hindret osv)

* Jag kan förstå att man kanske inte rider hästen "iform" mellan hindren vid banhoppning (beror iofs lite på ryttarens utbildning enligt mig oxå MEN detta rörde sig om barn så.. fine)

*Detta var ingen banhoppning utan enbart en kombination på ENA långsidan (man red alltså hela vägen runt på 4-kantsspåret.

*Det var inte i anridningen mot hindret som vederbörande försökte få ponnyn i form utan på den andra lånsidan (dvs en låång raksträcka)

*Ponnyn gick inte i ngn typ av form, inte ens ngt som man kan beteckna som hoppform, utan som beskrivet tidigare, mest liknande en giraff med mulen som högsta punkt, sänkt rygg och i fullt ös. (ganska typisk ponnyhoppningsstil på lägre nivåer)

Jag kan fortfarande INTE förstå hur man kan kläcka en sådan kommentar ur sig, framförallt inte till ett barn, som juh i många fall tar sådana kommentarer som en regelrätt sanning. Kalla mig dressyrtönt som anser detta (jag är ju en dressyrtönt så.. :D )

Sen förstår jag inte varifrån ni får att dressyrform nödvändigtvis ska vara en låg form (som en del har beskrivit i tråden). Jag rider en häst låg i början/slutet av ett pass för att stretcha, därefter rider iaf jag i en hög form (hur hög beror givetvis på hästens utbildningsnivå).

Som sagt var jag inte där, jag vet egentligen inte mer om situationen än du berättat, men hoppbanan = hoppträning i detta fall. Det primära målet är inte att få hästen att gå på tygeln under passet utan det kan finnas andra saker som ligger av större vikt än att hästen ska gå i en viss form. Eftersom det handlade om en ponnyryttare så kan (obs! kan, måste inte vara så, men det är ganska vanligt) att denna bara försökte få ner huvudet på hästen istället för att rida den. Då kan jag förstå kommentaren. Tränaren vill att ryttaren ska rida hästen till att gå i form/gå på tygeln, inte dra ner huvudet. Dessutom är det svårt att säga om det verkligen är helt befogat när man inte sett tidigare träningar eller hört ev samtal mellan elev och tränare. Jag kan fortfarande anse att det finns en god anledning till kommentaren.

Det beror väl på vad man menar med att gå på tygeln? Om den tränaren menade kröka på nacken (som ju väldigt många anser är synonymt med att gå på tygeln), så ska ju inte hästen böja ihop nacken lika mkt mellan hinder som under ett dressyrpass.

Men gå på tygeln är ju så mkt mer än det, kan det vara så att ryttaren försökte knyckla ihop halsen och nacken på hästen där mellan hindren?

En hopphäst ska ju precis som en dressyrhäst gå i balans, vara lösgjord, bärig och eftergiven. Men att arbeta med mkt låg nacke typ grundform unghäst/jogga framform, det är ju ingen höjdare när man hoppar.

Jag tycker inte att man ska fokusera på fomren när man hoppar, alltså börja fixa mellan hindrena för att få den på tygeln. Går den i ett bra tempo, har bra balans med aktiverad rygg och bakben är ju detta en bra form för hoppning!

Inte ska man tvinga hästen att koncentrera sig på att dra ner huvudet när den hoppar. Visst, dressyrar man är det en sak.

Nu har jag på senaste tiden enbart ridit hästar som är "för stora" för mig och för att det ska funka öht i hoppningen så har jag fått jobba mkt med dressyren.

Jag gör absolut skillnad på formen i hoppning och dressyren, men hästarna ska alltid vara lösgjorda, uppmärksamma och på hjälperna oavsett vad jag hade tänkt att göra. I dressyren blir det mer fokus på att få schwung och rörelse medans jag i hoppningen inte har hästarna i en lika "krävande" form utan fokuserar mer på att dom ska vara lydiga/uppmärksamma och mjuka. Har man dessutom en häst som inte är väldigt begåvad så är det väldigt svårt att få till bra språng om hästen inte är i balans och lösgjord i hoppningen.

Var och tittade på en träning för jens fredricsson för inte så länge sedan, och han var väldigt noga med att betona vikten av att ha lösgjorda hästar som är på hjälperna, även mellan hindrena.

Hästen får gärna vara lösgjord, ha bra takt och rytm, och vara mellan hand och skänkel, men för min del spelar det absolut ingen roll om den går i form mellan hindrena. Oftast blir det nästan bara sämre, hästen koncentrerar sig mer på att "gå fint" än att suga mot hindret. Men det är ju olika från häst till häst.

Såhär ser jag på det hela;

Hästen skall under hoppning vara balanserad och följsam mellan hindren. Om det går att få den att gå i korrekt form (dvs tryck i bakkärran och eftergiven och lösgjord) mellan hinder är detta mycket bra, men det är inte högsta prioritet.

Lydnad, snabbhet och uppmärksamhet är det viktiga!

I anridningen (de tre sista galoppsprången) är det viktigaste att hästen fokuserar på hindret och bedömmer avstånd och storlek. För att kunna göra det MÅSTE hästen få höja huvudet (hästen kan ju inte fokusera blicken som vi människor) och kika på hindret. När hästen väl svävar över hindret kan den inte se nedåt. Hela bedömningen måste alltså göras innan.

För övrigt - Hoppning är till 98% dressyr, resten är avstamp, svävningsmoment och landning.

Hon måste formulerat sig lite fel där :crazy:

Jag håller med Saint

Hoppning är till 98% dressyr, resten är avstamp, svävningsmoment och landning.

KL

Jag upprepar mig själv en gång till här, för det verkar itne som att alla har läst igenom mitt inlägg innan de har svarat ;)

* Jag kan förstå att en häst inte bör gå på tygeln vid anridningen mot ett hinder (måste kunna fokusera på hindret osv)

* Jag kan förstå att man kanske inte rider hästen "iform" mellan hindren vid banhoppning (beror iofs lite på ryttarens utbildning enligt mig oxå MEN detta rörde sig om barn så.. fine)

*Detta var ingen banhoppning utan enbart en kombination på ENA långsidan (man red alltså hela vägen runt på 4-kantsspåret.

*Det var inte i anridningen mot hindret som vederbörande försökte få ponnyn i form utan på den andra lånsidan (dvs en låång raksträcka)

*Ponnyn gick inte i ngn typ av form, inte ens ngt som man kan beteckna som hoppform, utan som beskrivet tidigare, mest liknande en giraff med mulen som högsta punkt, sänkt rygg och i fullt ös. (ganska typisk ponnyhoppningsstil på lägre nivåer)

Jag kan fortfarande INTE förstå hur man kan kläcka en sådan kommentar ur sig, framförallt inte till ett barn, som juh i många fall tar sådana kommentarer som en regelrätt sanning. Kalla mig dressyrtönt som anser detta (jag är ju en dressyrtönt så.. :D )

Sen förstår jag inte varifrån ni får att dressyrform nödvändigtvis ska vara en låg form (som en del har beskrivit i tråden). Jag rider en häst låg i början/slutet av ett pass för att stretcha, därefter rider iaf jag i en hög form (hur hög beror givetvis på hästens utbildningsnivå).

När jag läser detta kommer ju allt i en helt annan dager. Nä, jag kan inte hålla med instruktören i det hon sa. Jag tycker hon har helt fel. Jag trodde du mende MELLAN hinder, alltså med relaterade avstånd.

Som jag tränar är lydnaden primär. Alltid. Det innebär att hästen skall gå i en god form ven under hoppträningar.

När jag jobbade i hoppstall så kunde vi till exempel ha en kombination längs långsidan och rida i sluta/öppna/skänkelvikning (i dressyrform) efter hörnet för att sedan räta upp i en rak anridning 3 galoppsprång innan kombinationen (med friare form) och efter sista (relaterade) hindret var målet att så snart som möjligt efter landning fortsätta slutan/öppnan/skänkelvikningen i en dressyrform. Dessa hästar var otroligt välridna och gick svårklasshoppning. De var löjligt lydiga och välutbildade i dressyr och kunde i princip allt utom passage och piaff.

För att citera Peter Eriksson - en god hopphäst ligger på i princip samma träningsnivå i dressyr som i tävlingsnivå hoppning.

Japp det var det jag hörde igår när jag och pållen harvade runt i ridhuset.. Nu är det inte vi som är hoppekipage utan det var en kommentar från en kvinna som höll "lektion" för några ungar som höll på och hoppa samtidigt som jag "dressyrade". Ryttaren försökte få ponnyn att gå i form mellan hindren (dvs på den sträcka av totalt 60 meter som det inte fanns några hinder. Detta ansåg då kvinnan i fråga var "total waste of time" och kläckte sonika ur sig: En hopphäst SKA INTE gå på tygeln...

Dressyrnörd som man är hade jag lite svårt med koncentrationen efter detta uttalande :angel: Nu undrar jag hur ni ställer er till detta? Jag kan förstå att en häst kanske inte ska gå på tygeln ända fram i hindret men de här längre sträckorna?

Jag rider inte någn av mina hästar "på tygel" mellan hinder utan är mer intresserad av att hitta rätt balans och rätt tempo för den klassen jag rider.

Jag tävlar även dressyr på mina eftersom de är fälttävlanshästar så i form går de när jag jobbar dem men dock inte på hoppbanan är det det som jag prioriterar

Jag håller med om att stilen skiljer sig mellan ryttarna men jag tror inte det endast är pga av deras ridsätt utan till viss del deas "typ" av hästar.
Jag har en het herre som har huvudet väldigt högt i hoppningen utan att för den delen sluta jobba med rygg o bakben. Sen har jag en so är motsatsen, lugn och ganska låg naturlig form.
Jag rider alla mina hästar med samma "grundridning" lätt sits, mjuk o lugn hand, inte störa hästen helt enkelt men de ser alla olika ut,
kan uppfattas att min hete herre ser ut att gå ur form fast han i själva verket är den av mina hästar som har bäst rygg o bakbens aktivitet..

Känns som att jag flumma iväg lite i mitt skrivande.....;)

Inte ska man tvinga hästen att koncentrera sig på att dra ner huvudet när den hoppar. Visst, dressyrar man är det en sak.

Jag förstår vad du menar, men det låter på dig som att det är okej att tvinga hästen koncentrera sig på o dra ner huvudet i dressyren :p
Att det är okej att såga ner huvudet o låtsas att de är en form även om inte bakben och rygg är med ;)

DRESSYREN ÄR GRUNDEN TILL HOPPNINGEN!!!
Utan en bra dressyr kommer du inte långt i hoppningen.
Nu var inte frågan kanske riktigt denna,men jag tycker att får man inte sin häst i form när man rider dressyr.Varför skall man då hoppa med den?!
Då skall man träna dressyr tills man kan övergå till hoppningen.
Det här är min åsikt.

Jag hoppar alla hästar i "fri form", men för det slutar jag ju inte driva och arbeta hästen, så hästar som är välridna går väl "i form" av sig själva isf. Men jag tycker inte det är nödvändigt att hästen ska gå och kröka på nacken, nej. :)

om hästen går i form eller inte mellan hindren, handlar endast om vad som passar häst och ryttare. Som tidigare sagts så är det mer tysk stil att ha full kontroll och rida hästen i form mellan hindrena. Själv rider jag min häst i form mellan hindren, annars blir det alldeles för uppstressat för min smak.

Hopphästar sm jag sett när jag kuskat runt på regionala, nationella och internationella hopptävlingar (som hästskötare) jobbas allihop på tygeln vid markarbet, uppvärmning etc. När det gäller själva banhoppningsmomentet är det inte prioritet samt att vid omhoppning eller tidshoppning är det stört omöjligt att hinna få ihop hästarna mellan hindren, må så vara 1 galopp språng eller 60 meter.

Så till viss del har tränarn rätt men, skulle behöva utveckla resonemanget så inte ponnyryttaren går och tror att ponnyn skall aldrig gå i form.

jag har en häst som har väldigt lätt för sig arbetar i rätt form helt naturligt och är otroligt lättriden. Jag red en hopplektion och hästen gick i form mellan hinderna och då sa min tränare åt mig att jag inte ska rida hästen i form mellan hinderna eftersom hästen får lättare att bedömma avståndet och att jag skulle rida henne mkt mer framåt och släppa fram henne.

Hon fick då mkt större språng och hoppade upp sig mkt bättre med ryggen.

Hon sa att om jag sitter och rider cavaletti och småsprång så kan jag jobba henne i form men inte när jag ska hoppa på riktigt eftersom hon behöver gå i en friare galopp då och kunna använda kroppen friare.

Självklart ska hopphästar ridas i form när de inte hoppar, dressyren är ju grunden till allt och för att hoppa måste hästen vara stark i kroppen och lyssna på sin ryttare, men som sagt hästarna hoppar bättre om de inte går i form mellan hinderna.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 348
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Det gick inte att ta miste på att jag var nöjd med hästvalet till veckans andra hopplektion. Bästa Dunja – fina fröken långöra – bästa...
Svar
0
· Visningar
465
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama