En hopphäst SKA INTE gå på tygeln...

Sv: En hopphäst SKA INTE gå på tygeln...

Jag förstår vad du menar, men det låter på dig som att det är okej att tvinga hästen koncentrera sig på o dra ner huvudet i dressyren :p
Att det är okej att såga ner huvudet o låtsas att de är en form även om inte bakben och rygg är med ;)

Mitt inlägg var förkortat x100, så jag förstår om man inte riktigt hänger med. Som sagt, så är ju "att gå på tygeln" lätt förväxlat med "dra ner huvudet och jobba på underhalsen". Enligt min uppfattning menade TS "dra ner huvudet och jobba på underhalsen"-metoden, vilket jag tycker är fel när det gäller framförallt hoppning. Givetvis är det ju helt hel att dra ner huvudet öht, men dressyrar man, måste inte hästen fokusera på hinder => inga missförstång och felbedömningar av avståndet. Däremot när man dressyrar ska ju hästen mest tänka på att lyda ryttaren. Man hade ju tom kunnat dressyrat med ögonlappar. ;)

Angående "att gå på tygeln" är ju inget man direkt kan tvinga fram i en häst som inte bjuder självmant, speciellt inte i hoppningen.

Vissa hästar gör det ja men inte ALLA. Eller menar du att Ludger Beerbaums hästar inte hoppar bra då? Alla hästar är olika och kräver olika ridstilar.

har jag någonsin nämnt något om ludgers hästar?

Jag pratar inte om elithästar, min tränare sa också att sitta och rida i form mellan hinderna kan man göra när man har en äldre häst som inte går i lång och låg unghästform utan en häst som är högt utbildad och är bra mkt starkare i kroppen och går i en högre form.

Hon sa åt mig att jag måste låta henne gå friare för att kunna se hinderna och bedömma avståndet bättre.

Min häst hoppade iaf mkt bättre och större språng när jag inte red henne i form sen hur ludgers hästar hoppar sämre eller bättre om de går i form eller ej har jag ingen aning om.

Men jag tror att det inte spelar någon roll om hästen går i form eller inte huvudsaken är att den är balanserad och har ett bra grundtempo sen funkar olika hästar på olika saker.

Man ska ju inte få hästen att titta ner i backen framför hindren utan måsye ha en möjlighet att se dem. Håller med vad tränaren sa.

jag MÅSTE ha min häst i lite dressyrform på dom längre sträckorna, om jag bara ökar i dom längre sträckorna så river min häst antagligen pga att han inte har bakbenen med sig. däremot innan hindret tycker jag att man ska försöka låta hästen göra det stora jobber;)

Jag brukade rida och tävla en lektionsponny tidigare, som lätt glömde bort att hoppa om hon sökte sig framåt nedåt, utan på henne var det faktiskt bättre att få upp nosen på henne och få henne lite "vild" för att hon skulle ta i med ryggen ordentligt i sprången (hela tiden med bakbenen under sig dock). I markarbetet och framridningen gick hon ju dock alltid eftergivet och i en bra "dressyrform", vi har ju främst tävlat dressyr på lite högre nivå.

Jag ser dessvärre ofta yngre ryttare som rider sina ponnyer och tycker att de är så duktiga när de har lyckats såga hästen till att böja på nacken. Det uppmuntras absolut inte av instruktörerna utan de får då kommentaren att de ska låta hästen gå i en fri form. Dessa ryttare är inte i närheten av tillräckligt duktiga för att rida ihop hästen på ett korrekt sätt och de blir därför ofta bara en böjd nacke. Jag kan tänka mig att det var så den här ridläraren menade, även om h*n uttryckte sig väldigt klumpigt.

Hah! Min häst springer med näsan i vädret under hela hoppbanan, och då talar vi 1,20 klasser. Jag har frågat olika tränare om jag ska ha henne på detta sätt. Får olika svar, men har efter 10 år tillsammans kommit fram till följande: varför ändra ett vinnande koncept?

jag tror inte att det spelar någon roll vart huvudet på hästen är huvudsaken den är avslappnad och går i en bra galopp och lyssnar på ryttarens hjälper. det är inte det som är viktigt när man hoppar.

Sen ska man ju såklart träna vanlig dressyr emellan för att få en lydig, mjuk och stark häst.

Men att sitta och rida i form mellan hinderna är inte livsviktigt och det är olika på olika hästar. Det finns hästar i de höga klasserna som hoppar i form och vissa som har huvudet ganska högt och båda stilarna kan hoppa lika fint och smidigt och vinna lika mkt. Det är olika berpoende på häst.

Men som jag sa tidigare för att hästen ska kunna hoppa i form måste den vara högt utbildad och väldigt stark i kroppen det funkar inte att sitta o rida i LC-LB form för hästen får svårt att bedömma avståndet och får inte lika bra "hoppgalopp"

Om ryttaren försökte få hästen i form mellan hindren på ett sätt som syntes, så var det med största sannolikhet bara handjox för att få krök på nacken. Så jag tror att uttalandet bara var ett sätt att få ungen att sluta såga.

På mina hopp träningar brukar vi ofta göra olika dressyr övningar och fösöka att få ner dom på tyglen. och alla som jag har pratat med säger att det är bra att den går på tyglen fast lite högre så att den ser hindren i tid ;)

En hopphäst på banan går inte i samma form som en dressyrhäst... Däremot skall den lägga vikt på bakbenen och galoppera genom kroppen samt inte bli lång, för att kunna hoppa så bra som möjligt. Den går i form men inte samma form som när man rider på backen.
Det går liksom inte att jämföra. När jag rider dressyr rider jag min häst i en form, när vi hoppar i en annan, och ute i terrängen en tredje..

Hoppning är till 98% dressyr, resten är avstamp, svävningsmoment och landning.

:bow:

Hästen ska inte gå på tygeln i hoppningen, men iform bör den ju vara. Dvs under sig med bakbenen och höjd rygg. Skillnaden mellan dressyr och hoppning hur högt huvudet ska vara. I hoppningen ska det vara högre, i dressyren lägre. :)

Haha. Dressyr är grunden till all ridning, om inte hästen är lösgjord och följsam och lyssnar vad ryttaren säger kan man köra på att blunda och hålla i sig och hoppas på placering. Att "gå i form" betyder inte att hästen kröker nacken utan att den jobbar med ryggen. Om den har huvudet i bringan när den ska hoppa ser den inte hindret, men emellan hindrena brukar jag rida mina hästar i dressyrform. Hur är det möjligt att hästar i FEI-klass skulle kunna hoppa utan att vara eftergivna och jobba med ryggen? Jag menar inte att man joxar ner huvudet emellan hindrena, men att hästen iaf har ett stöd på tygeln. Nu gäller det här självklart inte alla hästar, men min som är lite het funkar det jättebra på.

Hoppning är till 98% dressyr, resten är avstamp, svävningsmoment och landning.

Att säga att 98% av hoppningen är dressyr kan också missuppfattas eftersom de är 98% lydnad, följsamhet och lösgjordhet som är hoppning, MEN lydnad följsamhet och lösgjordhet är också en myyycket stor del i dressyren så för att vara diplomatisk så är de ju inte så att de är dressyren som bygger hoppningen utan komponenter som används i mycket stor utsträckning i dressyren som bygger hoppningen :)

Min ponny skulle inte kunna gå i form/på tygeln mellan hindrena. Då skulle han vägra då han skulle få hindret som en chock. Hästar är individer, alla är olika.

Det var väl för att inte ungen skulle jobba på att knöla ihop hästen och hindra kraken från att ens se hindret den ska hoppa:crazy:, (inte helt ovanligt så jag förstår kommmentaren( När man hoppar en bana måste hästen gå med huvudet fritt så att den ser vart den ska, och vad den förväntas hoppa, den ska jobba bakifrån men var den har huvudet får den i det läget bestämma själv. :idea:

Jag ser dessvärre ofta yngre ryttare som rider sina ponnyer och tycker att de är så duktiga när de har lyckats såga hästen till att böja på nacken. Det uppmuntras absolut inte av instruktörerna utan de får då kommentaren att de ska låta hästen gå i en fri form. Dessa ryttare är inte i närheten av tillräckligt duktiga för att rida ihop hästen på ett korrekt sätt och de blir därför ofta bara en böjd nacke. Jag kan tänka mig att det var så den här ridläraren menade, även om h*n uttryckte sig väldigt klumpigt.

Amen för det! :bow:

Senast ändrad av en moderator:

Jag är dressyrnörd men min systeryster hoppar min diva.
Är ute på ganska många tävlingar och man kan ju inte missa hur hemskt vissa rider sina stackars ponnyer. Visst jag tycker själv det ser mycket trevligare ut om en häst gå lite "på tygel" men på tygel betyder ju med att dom ska trampa under sig med bakbenen och det är ju inte så lätt om man samtidigt ska hoppa en hel bana. Men det ser trevligare ut om den går i lite "lägre form" än om den går med huvet rakt upp och bara springer. Men vissa ponnyer kan inte utan dom blir heta och springer så det är inget man kan göra åt på tävling. Sånt får man öva på hemma.

Men nått är dom där barnen som sitter och sågar sina ponnyer i munnen för dom ska köra ner huvet. Sånna där pigga små hoppmaskiner. Jag har problem med en av "mina" som jag hjälper med att så fort jag tittar bort så börjar hon såga. Självklart skriker man ju på henne när jag ser det för hon vet att hon inte får. Men dom får lix sån press på sig att hästarna ska vara fina att dom gör vad som hellst för att få dom där. Hellre ha lite glappande tygel och låta hästen själv hitta vad den vill ha huvet än att tvinga den.

Jag red ALLTID min hoppeponny i form mellan hinder((:
dock inte precis innan, då skulle han ju inte se hindrerna ;p

Har själv en häst som blir het vid hoppning och i och med detta väldigt stark och "tar över" och jag försöker hålla henne i en lite högre form för att hon ska hålla sig lugn och lösgjord och inte rusa rakt på hindret. Man behöver ju inte ha hästen i "dressyr-form" mellan hindrena men har men en sån häst som jag tycker jag att det blir behagligare att ha den i en högre form.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 348
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Det gick inte att ta miste på att jag var nöjd med hästvalet till veckans andra hopplektion. Bästa Dunja – fina fröken långöra – bästa...
Svar
0
· Visningar
465
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama