jag behöver HJÄLP!

Sv: jag behöver HJÄLP!

Okej.
Det har nog löst sig ändå tror jag..

Jag trodde ju att du menade så att så fort man tappar kontroll över sin häst så är det bara att svänga in i ridhusväggen.

Jag har varit med om folk som gjort så och blir rätt så arg när folk gör så. En enstaka gång kan vara okej, om hästen inte brukar sticka lr så i vanliga fall, men inte om man gör det flera gånger.
Efter vissa händelser jag sett så blir jag rätt förbannad när folk anser att det är en bra idé att styra in i väggen hux flux, eller de som gör så bara för att de inte kan rida sina hästar.

Så det var mest av första inlägget du skrev som jag reagerade så hårt..

Då förstår jag från vilken synvinkel du såg (läste)det. Det är ju så att vi alla har olika erfarenheter av allt och då är det som är självklart för mig, inte alls lika självklart för dig och vice versa. Slutet gott, allting gott

hej!
har följt tråden och sett förslagen.. jag kan bara säga att min vbl travare har/hade samma olat för sig... skritt och trav var som att sitta på en tunna krut och röka, och aska i tunnan... till sist exploderar den...
förra ägaren hade skarpt bett, hjälptyglar och allt möjligt skäp för att få stopp på honom...
när jag skulle rida tog jag av allt sånt, och självklart rusade han som en tok vid kommandot trav..
men då gjorde jag som sagts här, bara tvärtemot vad andra gjort, jag skänklade vidare och bad honom ge allt han hade... 2km senare stannade han..
efter detta tar han det lugnare, men bara om han får sträcka ut en liten bit utav ridturen..
jag kan tänka mig att det har med att göra att han är avlad till att springa, och om han inte får göra det blir han tokig till sist..
bara en liten historia:)
mvh//karin

När jag rider en häst som gärna vill sticka och slänga upp huvudet så brukar jag rida den i sick-sack så blir den tvungen att sakta tempot. Vet inte om det funkar men en ide iaf.

hej! har precis reggat mig och tänkte också ge mig in i disskussionen ;)

Jag tror att anledningen till att han gör såhär är att han helt enkelt är lite svag i sin galopp, då "försvarar" han sig med att springa iväg.

här är vad jag skulle göra:
Du säger att hästen lyssnar bra på dina förhållande/framåtdrivande hjälper i skritt och trav samt att den söker sig framåt nedåt i formen. Därför kan man tycka att den i alla fall inte är helt okontrollerbar i de gångarterna. För att få hästen att behålla detta lugn in i galoppen är det viktigt att du själv för det första är lugn. Det är lätt att själv stressa upp sig när "man vet" att hästen kommer dra iväg.

Rid i ridhuset, på en 20-meters volt, så är det enklare för dig. Sitt ner i kort trav, se till att ha hästen eftergiven och rid gärna lite "bakdelen innanför" för att få bra kontroll på innerbog. Ge därefter galoppskänkel och sitt in hästen i galopp (tänk: "jag ska ["bara" fatta galopp, gör det inte svårare än vad det är). Börjar han då bara slängtrava, korta honom i traven igen, lungt och sansat, inget ryck och slit och upprepa proceduren, men var mer tydlig i din galopphjälp. När hästen sedan fattar galopp är det viktigt att du är helt stilla med både säte och överliv så att du inte jagar på honom. Skulle han sakta av så gör ingen stor sak av det, utan bara korta upp traven och fatta ny galopp.

När du nu kommit så långt att du ligger i galopp på volten, och han antagligen spriger på alldeles för fort, så bromsar du upp honom för yttertygeln det är alltid din broms när du rider på en volt. Förhoppningsvis skall han nu dämpa sig lite, men begär till en början inte att han ska kunna gå i jättekort galopp för det orkar han antagligen inte. Slår han inte alls av på takten, kan du försöka ställa honom lite utåt, det verkar också dämpande på galoppen. Bryter han av, bara korta upp traven och fatta ny galopp. Går det ändå bara fortare och fortare får du sakta av och lugna honom och försöka igen.

Tänk hela tiden på att du själv inte skall jaga honom framåt med säte/överliv utan "frys till is" på ryggen och låt honom bära dig.

pm:a gärna om du undrar något över detta och lycka till!

:bow: :bow: :bow: :bow: :bow:
Underbar förklaring. Sörplar åt mig och lusläser!

lånar.

Tror som Bubbel att hästen inte orkar samla ihop sig. Jag skulle jobba i skritt och trav med övningar som stärker. Skänkelvikning, öppna mm.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 630
Senast: Freazer
·
R
Ridning Min ponny vill inte gå från stallet. Han skrittar i snigelfart och stannar var 5e meter. Jag behöver "banka" mjukt med skänklarna länge...
Svar
16
· Visningar
1 458
Senast: nullo-modo
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 393
Senast: Roxy
·
Träning Jag behöver lite tips och inspiration. Min häst är 8 år och går stadigt i förvänd, har en bra grund galopp men är inte så reaktiv. Han...
Svar
17
· Visningar
2 271
Senast: JohannaB
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama